لغو مسابقات دوچرخه سواری زنان درقم

آرمان ملي ـ نسترن فراهاني: مسابقه دوچرخه‌سواري بانوان استان قم که قرار بود روز جمعه از سوي هيأت دوچرخه‌سواري قم و با همکاري دانشگاه حضرت معصومه(س) و شهرداري قم در يک محيط کاملا زنانه برگزار شود، در اثر برخي فشار‌ها لغو شد. لغو اين مراسم در حالي صورت گرفته است که به گفته برخي منابع، تمامي مجوزهاي لازم از سوي برگزارکنندگان اخذ شده بود و با توجه به رعايت تمامي ملاحظات شرعي دليلي براي لغو آن وجود نداشت. مسئولان استانداري قم در پاسخ به خبرنگار «آرمان ملي» اظهارنظر را منوط به بررسي‌هاي بيشتر طي روزهاي آينده نمودند. دست اندرکاران مسائل اجتماعي، ورزشي و بانوان قم مي‌گويند با توجه به اهميت فعاليت بدني و ورزشي دختران و زنان، همواره تلاش کرده‌اند با در نظر گرفتن همه جوانب قانوني و عرفي مربوط به اين موضوع در شهر مقدس قم، برنامه‌هايي جمعي و خانوادگي با رعايت همه ضوابط و کسب مجوز‌هاي لازم برگزار کنند، اما گاه با واکنش‌هاي خاص مواجه شده و از اين کار‌ها ممانعت به‌عمل مي‌آيد. اين درحالي است که کارشناسان بهداشت، کم‌تحرکي را يکي از معضلات و خطرات جاري در ميان جامعه زنان و دختران مي‌دانند که -به گفته آن‌ها- آثار نامطلوبي در سلامت جسم و روان، اداره خانواده، تولد، تربيت کودک و ساير فعاليت‌هاي فردي و اجتماعي زنان دارد. لغو اين همايش دوچرخه‌سواري بانوان در قم همچنين واکنش‌هاي منفي در فضاي مجازي و به‌ويژه فعالان اين عرصه و افرادي که خود را براي اين مسابقه آماده کرده‌بودند و خانواده‌هايشان به دنبال داشته است.
دلايل مطرح شده
هيأت دوچرخه سواري استان قم علت اصلي لغو اين مراسم را «برداشت اشتباه» برخي افراد از محل برگزاري مسابقه عنوان کرده است. اين هيأت در بيانيه‌اي اعلام کرده است که برابر برنامه‌ريزي و هماهنگي‌هاي صورت‌گرفته هيات دوچرخه‌سواري استان قم قرار بود همايش دوچرخه‌سواري ويژه بانوان؛ کما في السابق؛ با رعايت و معيار‌هاي فرهنگي و حجاب‌اسلامي اين‌بار در دانشگاه حضرت‌ معصومه(س) که براي بانوان محصور شده است، با حضور متوليان و مجريان خانم و همچنين با مشارکت ساير دستگاه‌هاي اجرايي در روز جمعه مورخ 25/11/1398 برگزار شود اما با توجه به برداشت نادرست برخي افراد در خصوص برگزاري اين همايش و براي جلوگيري از تشويش اذهان عمومي که تصور مي‌شد قرار است اين همايش در محيط عمومي برگزار شود، اين همايش لغو شده است. مصطفي اميني، رئيس هيأت دوچرخه سواري قم در اين باره به «ايرنا» مي‌گويد: «طبق قوانيني که براي شرکت‌کنندگان در اين مسابقه در نظر گرفته‌شده بود، با وجود اين‌که فضاي برگزاري مسابقه کاملا محصور بود، ولي بانوان بايد حجاب کامل را رعايت و از آوردن تلفن همراه خودداري مي‌کردند. در برگه مقررات تاکيد شده بود شرکت‌کنندگان نسبت به استفاده از دوچرخه از منزل تا محل برگزاري مسابقه بايد اکيدا خودداري کنند». او مي‌افزايد: «عده‌اي بر اين تصور بودند، هيات دوچرخه‌سواري با برگزاري اين مسابقه بانوان را به دوچرخه‌سواري در شهر تشويق مي‌نمايد، درصورتي‌که اين هيات و اداره کل ورزش و جوانان قم اين مساله را نه تاييد، نه تشويق و نه ملزوماتي براي چنين حرکتي فراهم نموده است». به گفته اميني، با توجه به اين‌که محل همايش در دانشگاه دخترانه حضرت ‌معصومه(س) واقع در بلوار الغدير و خارج از محدوده شهر قم بود، اتوبوس‌هايي براي انتقال شرکت‌کنندگان، تماشاچي‌ها و دوچرخه‌ها به محل برگزاري مسابقه پيش‌بيني‌شده بود.
مي‌ايستيم تا غبارها پاک شود


در همين خصوص سهيلا جلودارزاده نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با «آرمان ملي» گفت: قدر مسلم هرقدر از احکام دين و از حقوق اجتماعي و فردي انسان‌ها فراتر حرکت کنيم با نتايج خوبي مواجه نمي‌شويم. او معتقد است: اگر اجازه ندهيم آزادي‌هاي فردي صد درصد در جامعه جاري شود باعث بي‌اعتمادي، ناراحتي و زاويه گرفتن مردم مي‌شويم. چرا وقتي زنان در کشور همه شرايط را رعايت مي‌کنند بازهم مسابقات لغو مي‌شود؟ شايد برخي از اين رفتارها سود مي‌برند. درواقع آنها براي جلب نظر جناح سياسي و همفکران خود دست به اين اقدامات مي‌زنند. جلودارزاده تاکيد دارد: افرادي که با محدود کردن آزادي‌هاي اجتماعي و فردي خصوصا براي نظام قصد جلب توجه دارند بدانند حفظ اصل نظام از هرچيزي براي ما مهم‌تر است. نبايد اجازه بدهيم اصل نظام به عنوان محدود کننده آزادي‌هاي فردي معنا شود. اين مسائل به اسلام مرتبط نيست، اگر علمايي که روي حق وحقوق مردم آشنايي کامل دارند در اين مسائل حکم بدهند شاهد خواهيم بود مانند بسياري از مسائل مثل سهم‌الارث زنان در زمين، اين موضوع هم حل خواهد شد. او با بيان اينکه در موضوعات ورزشي پوشش مناسب براي حضور زنان را اولين بار ايران مطرح کرد و اين نوعي پويايي محسوب مي‌شود، خاطرنشان کرد: اين اقدام در دنيا مي‌تواند نشان دهنده پويايي نظام و احکام اسلامي باشد که افراد در هر شرايطي هم مي‌توانند آزادي‌هاي فردي و اجتماعي داشته باشند و هم در يک کشور اسلامي زندگي کنند. جلودارزاده در پايان گفت: مي‌ايستيم تا همه غبارها پاک شود، مي‌ايستيم تا نشان دهيم حامي حقوق زنان هستيم.