«جَز » در آزادی «پاپ» در میلاد

گروه فرهنگی: سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر که چهارشنبه با دوسانس اجرای موسیقی پاپ آرش و مسیح عدل پرور در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی رسماً کار خود را آغاز کرد پنجشنبه میزبان اجراهای مختلفی از جمله ارکستر سمفونیک صدا و سیما، ارکستر فرهنگ و هنر نادر مشایخی، کوارتت تار علی‌اصغر عربشاهی، ‌بانگ نو نسترن هاشمی و مهیار شادروان، اقبال آذر سبحان مهدی‌پور، میسان مهدی سواری و علی نیری، خنیاگران خیام صمد برقی، «اش» علیرضا اشرف‌پور و رضا بهرام بود. در این شب ارکستر سمفونیک صداوسیما به رهبری امینی اولین اجرای رسمی مهم‌ترین رویداد موسیقایی کشور بود. ارکستر سمفونیک صدا و سیما در این اجرا چند قطعه خارج از رپرتوار اجرایی خود را هم به عنوان قطعات آغازین کنسرت اجرا کرد. این قطعات شامل نیایش اثر مرحوم حشمت سنجری، رستم و سهراب اثر لوریس چکناواریان بود. این ارکستر سپس رپرتوار رسمی خود را که شامل قطعاتی بود که به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تولد آهنگساز کلاسیک آلمانی لودویگ فام بتهوون انتخاب شده بود اجرا کرد. محمد اله‌یاری مدیر کل دفتر موسیقی، حسن ریاحی آهنگساز پیشکسوت و سازنده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و محمد سریر و امیر بکان از آهنگسازان ایرانی، نادر مرتضی‌پور رهبر ارکستر در اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر حاضر بودند.
کلاسیک‌ها
یکی از برنامه‌های این دوره از جشنواره کنسرت گروه «خنیاگران مهر» بود که سانس دوم در تالار وحدت اجرا شد. رهبر این گروه امسال هم مثل سال گذشته بدون داشتن چوب گروه را رهبری کرد. خنیاگران مهر ابتدا قطعه بی‌کلامی به نام «تک سوار» برای تار و ارکستر توسط نوازندگانی که همه خانم بودند اجرا کردند که توسط بهزاد عبدی رهبری شد و در ادامه نوید نوروزی، خواننده به جمع گروه اضافه شد. قطعه دوم «عشق است بر آسمان پریدن» نام داشت و قطعه «با باران می‌رقصد» اثر بی‌کلامی برای قیچک و ارکستر بود.در ادامه اثر «در محاصره» اجرا شد. از کنسرت گروه خنیاگران مهر، علیرغم تصور استقبال آنچنانی نشد. در همین روز ساعت ۱۸:۳۰ پنجشنبه، ۲۴ بهمن ماه در سالن سوره حوزه هنری گروه آوای تبری روی صحنه رفت. اعضای گروه موسیقی تبری، لباس‌های محلی به تن داشتند و‌ نوازندگان مرد تصویر دماوند را بر سینه نصب کرده بودند. همچنین لباس‌های رنگی و زری دوزی شده نوازندگان زن، از نکات جذاب گروه آوای تبری بود.این گروه برنامه خود را با اجرای قطعه نوروزخوانی آغاز کرد که به نوعی استقبال از فرا رسیدن بهار بود. در بخش دوم، تعدادی قطعه که بیشتر آنها شاد بودند، اجرا شد که بنا به گفته سرپرست گروه تعدادی از این قطعات در تیرماه امسال در تالار وحدت اجرا شده بود و در جشنواره با اعمال تغییراتی به اجرای جدید گذاشته می‌شدند. در بخش پایانی نوازنده‌های زن و دختران خردسال با ضرب گرفتن روی تشت‌های مسی و روحی با نقاره نوازان و سرنا نوازان همراهی کردند که شاید جذاب‌ترین بخش این کنسرت بود. در سالن سوره همچنین از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه پنجشنبه شب دختران هنرستان موسیقی قطعاتی را از رضا محجوبی، ابوالحسن صبا، بهزاد عبدی، حسین بهروزنیا، فرامرز پایور، رکن‌الدین مختاری، موتسارت، یوزف هایدن، فلیکس مندلسن و گاسپر کاسادو اجرا کردند که تا بامداد جمعه طول کشید. در پایان این اجرا، سمفونی ۲۵ موتسارت، سمفونی ۴۴ هایدن و سمفونی ۱۰ فلیکس مندلسون از موسیقدانان مشهور جهان توسط ارکستر کلاسیک به رهبری سهراب کاشف به اجرا درآمد.
برج آزادی و جَز


 برج آزادی تهران در همین شب میزبان چهار نوازنده جوان از سبک «جز» بود که با عنوان بندهش در حوزه موسیقی تلفیقی کشور فعال هستند. بندهش به سرپرستی سهند بهادری (نوازنده گیتار الکتریک) با تأثیر از سبک‌های جز، بلوز، فانک، پراگرسیو و موسیقی شرق اجراکننده ۱۳ قطعه بود که برخی از این قطعات را خود گروه ساخته بودند. بهادری قبل از هر اجرا توضیحاتی را درباره حال و هوای هر قطعه ارائه می‌داد و با این کار به نوعی تماشاگر را بیشتر با حس و حال قطعه همراه می‌کرد. از نکات جالب توجه این اجرا، تقدیم قطعه «رد پای انسان» به جانباختگان حوادث اخیر در کشور بود که این قطعه مورد توجه حاضران قرار گرفت. از دیگر برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر، اجرای گروه موسیقی نقش به سرپرستی امیر شریفی بود که ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت. این گروه موسیقی در اولین اجرای خود قطعاتی باعنوان پیشرو درراست قاجاری، چهارمضراب راست پنجگاه، تصنیف دست افشان، نشید کرشمه مخمس ونقش در راست قاجاری را برای علاقه‌مندان به موسقیی کلاسیک اجرا کرد. امیر شریفی (تار)، محمد عشقی (سنتور)، المیرا مردانه (کمانچه)، مرجان مهربان (قانون)، سهیل اله دادیان (تنبک)، و مجتبی عسگری(خواننده)، اعضای این گروه موسیقی بودند. همچنین گروه موسیقی بامداد مشهد به سرپرستی سالار مرتضوی و خوانندگی وحید تاج در این شب به روی صحنه رفت. این گروه موسیقی آثاری از اردشیر کامکار، رضا شریعتی، یاسر فاطمی، محمد علی کیانی‌نژاد، پرویز مشکاتیان و علی‌اکبر خان شیدا را همراه با اشعاری از مولانا، جبار امیری، هوشنگ ابتهاج و حمید تقوی برای علاقه‌مندان به موسیقی اصیل ایرانی نواخت.
اجراهای پاپ
در شب دوم بخش پاپ از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران، امید حاجیلی و علی یاسینی اجرا داشتند. قطعات «ربابه»، «تردست»، آهنگ محلی «ای داد بیداد»، «ترک دیار» و «رعنا» (به ترتیب با لهجه‌های خراسانی و شمالی) و قطعه آذری «بری باخ» و «برزی بارون» (تلفیقی از دو ترانه معروف کردی (برزی) و لری (بارون)) توسط حاجیلی اجرا شد.علی یاسینی هم شامگاه گذشته اولین کنسرتش را در جشنواره موسیقی فجر برگزار کرد. اغلب آهنگ‌های او در این شب تم عاشقانه داشتند.
علی یاسینی تا کنون هیچ آلبوم رسمی در بازار موسیقی ارائه نکرده است. دیشب هم برنامه‌ها در تالار وحدت، رودکی، ‌نیاوران، سالن سوره، برج آزادی و سالن همایش‌های برج میلاد با برنامه‌هایی چون ارکسترسمفونیک، گروه تریو جز ایتالیا، کر کمیتاس آربی بابومیان، دوئت زهی آونر، آرام جان علی صحفی و محسن ابراهیم‌زاده، وحید اسداللهی ادامه پیدا کرد.