آژير قرمز در گيلان سپيد

طبق اعلام مسئولان 165‌هزار مشترک این استان  با مشکل قطع برق و 50‌درصد خانوار با قطعی آب مواجه هستند. مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس درباره کم‌کاری برخی از مسئولان استان گفته است: «مدیران کل برق استان توانایی رفع این مشکل را ندارند». ارسلان زارع، استاندار گیلان نیز اعلام کرد که از قطعی برق برای ۲۵۰‌هزار مشترک گیلانی، تاکنون فقط برای ۸۵‌هزار مشترک وصل شده و همچنین مشکل قطع آب برای نیمی از ۱۲‌هزار مشترک آب استان همچنان وجود دارد. هر چند سازمان جمعیت هلال احمر استان گیلان از امدادرسانی به ۵۷۹۱ در راه مانده در پی بارش برف خبر داده است و ۲۵۰۰ نفر در مدارس، مساجد و پادگان‌ها اسکان داده شده‌اند، اما آمار کشته‌ شدگان بارش برف اخیر در گیلان به هفت نفر رسید. به گفته مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور: «پنج نفر بر اثر سقوط بهمن در رودبار جان خود را از دست داده‌اند و دو نفر نیز در شهر رشت و هنگام برف‌روبی، از ارتفاع سقوط کرده و جان باختند.»
  برف را می‌جوشانیم و می‌خوریم
مهدی صحبتی، ساکن یکی از روستاهای شهرستان لنگرود گفته است: وضعیت در اینجا بحرانی است و نه آب شرب داریم و نه برق و مردم با آب کردن برف احتیاجات ضروری خود را برطرف می‌کنند. فرحناز سعیدی ساکن شهر لاهیجان نیز با بیان اینکه آب و برق قطع است و جریان گاز ضعیف شده است، تصریح کرد: به‌دلیل افت فشار گاز آنقدر خانه سرد است که فرزندم دندان‌هایش به هم می‌خورد، مجبور شدم ساعتی او را به ماشین منتقل کنم ماشین را روشن کنم تا گرم شود اما بنزین هم نداریم و نمی‌توانیم بیش از حد ماشین را روشن بگذاریم. سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها تعطیل شده‌اند ما مجبوریم برف‌ها را بر روی بخاری گرم کنیم و از آن برای غذا و دیگر موارد استفاده کنیم. مردم در سرمای منفی پنج درجه دچار مشکل زیادى هستند. اسدا... عباسی، نماینده رودسر و املش در مجلس نیز با اشاره به قطعی آب و برق و مسدود‌بودن راه‌های روستایی رودسر و املش گفت: به‌رغم اینکه بارش برف از قبل پیش بینی شده بود متاسفانه آمادگی لازم برای بازگشایی راه‌ها وجود نداشته است. در بخش‌های زیادی از مناطق ما آب و برق قطع است، راه‌های فرعی روستاهای املش، رانکوه، رحیم‌آباد، کلاچای و رودسر بازگشایی نشده، امکانات لجستیک بسیار کم است و این راه‌ها برف روبی نشده که باعث شده مردم با مشکلات زیادی مواجه شوند.
 دستور رئیس جمهور به 4 وزیر


حسن روحانی، رئیس جمهور به وزیران راه و شهرسازی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشور دستور داد تا تمامی امکانات وزارتخانه‌های خود را برای تسریع در روند خدمت‌رسانی به مردم و کاستن از مشکلات ناشی از این  بارش‌ها به‌کار گیرند. همچنین محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور و دولت، عازم منطقه شد و از نزدیک با مردم و مسئولان محلی گفت‌وگو و مشکلات را بررسی کرد و جلسه ستاد بحران گیلان با حضور نوبخت و اسماعیل نجار برگزار شد.
 وضعیت استان گیلان بحرانی است
مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «آرمان ملی» وضعیت استان گیلان را بحرانی عنوان کرد و گفت: جا دارد وزرای کشور و نیرو شخصا در استان حضور یافته و مشکلات را مدیریت کنند. وی قطعی برق را اساسی‌ترین مشکل شرق گیلان عنوان و اظهار کرد: مدیران کل برق استان توانایی رفع این مشکل را ندارند لذا می‌طلبد وزیر نیرو شخصا در استان حاضر شده و نسبت به رفع قطعی برق اقدام کند. از دو هفته قبل بارش چنین برفی پیش‌بینی شده بود، اما متاسفانه مجموعه مدیریت بحران استان در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده البته از اقدامات انجام شده تقدیر و تشکر می‌کنم اما باید تمهیدات بهتر و بیشتری برای مقابله با این بارش از قبل پیش‌بینی شده، اندیشیده می‌شد. دکل‌های آسیب‌دیده برق هنوز تعمیر نشده و این در حال است که زندگی مردم به برق وابسته است. لاهوتی با بیان اینکه راه‌های روستایی ۱۰۰‌درصد بسته است، تصریح کرد: راه‌های اصلی بازگشایی شده اما راه‌های فرعی کاملا مسدود است و از مردم روستاها هیچ ‌اطلاعی در دست نیست، نمی‌دانیم مردم آذوقه و مواد مورد نیاز در اختیار دارند یا خیر؟ به گفته نماینده مردم لنگرود در مجلس، هنوز ۶۵‌درصد مشترکان با مشکل قطعی برق مواجه هستند.