بازگشت قدرتمند بورس به روند صعودی

شاخص کل بورس تهران که بعد از ریزش روز دوشنبه، نگرانی هایی در خصوص تداوم روند صعودی ایجاد کرده بود، دیروز با قدرت به مسیر صعودی بازگشت تا همچنان امیدواری برای ثبت رکوردهای جدید در بازار سرمایه باقی بماند.
به گزارش خراسان، در پایان معاملات دیروز، شاخص کل بورس دیروز با رشد حدود 12 هزار واحدی، یک رکورد جدید را ثبت کرد و بر قله 459 هزار واحد ایستاد. همزمان با رشد 2.7 درصدی شاخص کل، شاخص کل هم وزن 2.5 درصد و شاخص کل فرابورس هم 2.6 درصد رشد کرد. در بورس غول های معدنی یعنی گل گهر و چادرملو، شرکت مخابرات ایران، پتروشیمی پارس، ملی مس، سرمایه گذاری غدیر و بانک ملت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.
در بازار دیروز حدود 210 سهم از حدود 613 سهم فعال بازار صف خرید شدند. یعنی حدود یک سوم سهم ها به صف خرید رسیدند. البته در سوی دیگر برخی سهم ها نیز روند نزولی و بعضا صف فروش را تجربه می کنند.
بازگشت بازار به مسیر صعودی در حالی بود که روز دوشنبه شاخص کل فرابورس حدود هفت هزار واحد ریزش داشت  و ناتوانی نقدینگی در جمع کردن صف فروش برخی سهم ها، نگرانی هایی  را در خصوص احتمال ورود به روند نزولی ایجاد کرد. سهم های خودرویی مخصوصا سایپا که طی روزهای اخیر به نوعی به نماگر و پیشتاز بازار تبدیل شده بود هم طی روز دوشنبه صف فروش شد و دیروز هم نتوانست به روند صعودی بازگردد. علاوه بر آن، موضوع دوطرفه شدن بازار از اوایل اسفند هم قطعی شده بود. البته حرف و حدیث های زیادی درباره کم و کیف راه اندازی ابزار فروش تعهدی و دوطرفه شدن بازار وجود دارد. مخصوصا آن که گفته می شود این ابزار جدید به صورت آزمایشی روی تعداد محدودی از سهم ها راه اندازی خواهد شد.


بنابراین نگرانی ها از این موضوع کاهش یافت. ضمن آن که حجم نقدینگی موجود در بازار، باز هم راه را بر فشار فروش بست و صف های خرید قابل توجه در بیش از یک سوم بازار ایجاد کرد. کارشناسان در پیش بینی انتهای مسیر صعودی بورس، ناکام مانده اند اما بسیاری از آن ها با توجه به حجم ورود پول به بازار و افزایش تعداد کدهای بورسی جدید، احتمال تداوم رشد را پایین ارزیابی نمی کنند. وزیر اقتصاد هم به تازگی در مصاحبه ای، حبابی بودن بورس را تایید نکرد.