آغاز رقابت 7 هزار داوطلب بهارستان

انوار- از بامداد امروز تبلیغات رسمی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شده و ماراتن داغ رقابت بیش از 7 هزار نفر برای رسیدن به290 کرسی پارلمان  به روزهای سرنوشت ساز خود رسیده است . به این ترتیب برای هر کرسی  مجلس شورای اسلامی  24 نفر رقابت می کنند. رقابتی که البته در فضای غیر رسمی و محافل شخصی و خانوادگی و درون تشکیلاتی آغاز شده بود و از بامداد امروز تا ساعت 8 صبح پنج شنبه آینده (اول اسفند) ادامه خواهد داشت.  در همین باره، رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان این که از امروز۲۴ بهمن ماه(پنج شنبه ) وارد مرحله تبلیغات نامزدهای انتخاباتی می‌شویم افزود:  به همه نامزدها و ستادها و کسانی که آن‌ها را پشتیبانی می‌کنند اعلام می‌کنیم که قانون را رعایت کنند و وارد بحث تخلفات تبلیغاتی نشویم؛ شورای نگهبان و ستادی که در قوه قضاییه بدین منظور تشکیل شده به تخلفات ورود خواهند کرد.
به گزارش ایسنا، جمال عرف با بیان این که پهن کردن سفره‌های بزرگ جزو تخلفات تبلیغاتی در انتخابات محسوب می‌شود، تصریح کرد: براساس قانون، امکان خلع افراد از شرکت در انتخابات مجلس به عنوان نامزد به دلیل جرایم تبلیغاتی وجود دارد. وی افزود: تبلیغات انتخاباتی به مدت یک هفته یعنی از ۲۴ تا ۳۰ بهمن، انجام می‌شود بنابراین فرمانداری‌ها و هیئت بازرسی وزارت کشور موظف هستند گزارش‌ها را اعلام کنند؛ ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی هم فعال است و نماینده ما در آن جا حضور دارد.وی تاکید کرد: همه نامزدها، احزاب و به ویژه مردم باید تلاش کنند تا انتخابات و حتی فردای آن فضای کشور فضای وحدت بخش باشد.
وی با بیان این که براساس تقویم انتخابات باید یک روزقبل از آغاز رسمی تبلیغات اسامی به صورت آگهی به همه حوزه‌ها ابلاغ شود، تصریح کرد: احتمالا ما بحث نقل و انتقال برخی از نامزدها به حوزه‌های دیگر را خواهیم داشت، تا الان تعدادی نقل و انتقال صورت گرفته است که ما اعلام کرده ایم و ممکن است تعدادی برای روزهای آینده بماند که به محض اطلاع ما هم ابلاغ خواهیم کرد.رئیس ستاد انتخابات کشور با اعلام خبرِ اتمام بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در شورای نگهبان، گفت: یک اتفاق مهمی که در این جا افتاده این است که ما احراز نشدن صلاحیت نداریم، در واقع یا نامزدها تایید شده اند یا رد شده اند. براساس آن چه به ما اعلام شده است اسامی کسانی که صلاحیت شان تایید شده امروز برای همه فرمانداری‌های سراسر کشور  ارسال شده است.
شورای نگهبان اجازه دخالت در آرای مردم را به کسی نمی‌دهد


در همین باره، دبیر شورای نگهبان در جلسه روزگذشته این شورا  با اشاره به اتمام مراحل بررسی صلاحیت داوطلبان گفت: شورای نگهبان تا اعلام نتایج نهایی انتخابات از سلامت انتخابات و آرای مردم صیانت خواهد کرد و اجازه نخواهد داد کسی در آرای مردم دخالت کند.به گزارش فارس، آیت‌ا... جنتی یادآور شد: برخلاف برخی اظهارات نادرست، انتخابات آینده کاملا رقابتی است و نمایندگان همه جناح‌ها در انتخابات حضور دارند و بنابر گزارش‌های رسیده رقابت مناسبی میان داوطلبان درحال شکل‌گیری است که فردا و همزمان با آغاز زمان قانونی تبلیغات این مسئله آشکار خواهد شد.آیت ا... جنتی افزود: انتخابات دوم اسفند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اگر مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد و داوطلبان شایسته و کارآمد توسط مردم انتخاب شوند، شاهد تشکیل یک مجلس قوی خواهیم بود و این امر منجر به افزایش همبستگی ملی و رفع مشکلات مردم می‌شود.وی با بیان این که گزارش‌های تخلفات انتخاباتی توسط ناظران شورای نگهبان تنظیم می‌شود و توسط نهاد‌های ذی‌ربط با این تخلفات برخورد می‌شود، تاکید کرد: مسئولان اجرایی و عوامل نظارتی باید دقت داشته باشند که در طول زمان برگزاری انتخابات از هیچ یک از داوطلبان و جناح‌های سیاسی جانبداری نکنند و دستگاه‌های دولتی از بیت المال به نفع آنان سوء استفاده نکنند.
آیت‌ا... جنتی خطاب به داوطلبان افزود: داوطلبان نیز باید توجه داشته باشند که در ایام تبلیغات از دلسرد کردن مردم، سیاه‌نمایی، تخریب رقبا، تخلف از قوانین تبلیغات و شعار‌های دروغ و فریبنده خودداری و در چارچوب وظایف قانونی یک نماینده عمل کنند.
امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد
دبیر شورای نگهبان گفت: مردم به سلامت انتخابات اعتماد دارند و 40 سال انتخابات سالم در این کشور با همکاری همه دستگاه‌ها برگزار شده و امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد، با این حال ناظران مردمی شورای نگهبان، عوامل قضایی، انتظامی و امنیتی همه باید هوشیار باشند و در امانتداری از رأی مردم جدیت داشته باشند.
کد خدایی: نگاه مصلحتی نداشتیم
همچنین باشگاه خبرنگاران نوشت: سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه چهل‌ستون شبکه پنج سیما به بررسی موضوع انتخابات پرداخت و در این باره که آیا شورای نگهبان تا به حال اشتباهی انجام داده است اظهار کرد: شورای نگهبان از جمعی از انسان‌ها تشکیل شده بنابراین انسان جایز الخطاست و شورای نگهبان هم می‌تواند اشتباه کند .او با بیان این که ممکن است درباره یک مصوبه با لحاظ همه جوانب نظر داده نشود افزود: ممکن است فردی که صلاحیت داشته از چشم ما پنهان مانده باشد و تایید صلاحیت نشده باشد یا از طرف دیگر کسی که صلاحیت نداشته، صلاحیتش تایید شده باشد البته بستگی به مدارک و مستندات دارد، شورای نگهبان در نهایت از طریق نظام رای گیری مشترک تصمیم خود را اعلام می‌کند. ما مدارک را می‌بینیم و مستندات قانونی را لحاظ و در نهایت رای گیری می‌کنیم، اگر هفت رای مخالف وجود داشت می‌توانیم بگوییم که مصوبه مغایر است یا نه.عباسعلی کدخدایی با اشاره به این که هیچ کس در شورای نگهبان نگاه مصلحتی نداشته است افزود: شورای نگهبان باید مصالح عالی نظام را در نظر بگیرد.او با اشاره به این که ما طبق قانون کار را انجام می‌دهیم اضافه کرد: قانون‌حق مصلحت اندیشی را به ما نداده است، در قانون نیامده که مقرره‌ای را نادیده بگیریم بنابراین ما بر اساس قانون عمل می‌کنیم.