عاشقی «مهدی پاکدل» به جای «عارف قزوینی»!

دیروز بالاخره طلسم فیلم سینمایی «نرگس مست» شکسته شد؛ این فیلم که قرار بود به جشنواره فیلم فجر سال 95 برسد، با تاخیر سه ساله، بعد از سی‌وهشتمین دوره این جشنواره، دیروز روی پرده سینماها رفت. این فیلم که سید جلال‌الدین دری آن را کارگردانی کرده است، مضمونی اجتماعی دارد و ستایش موسیقی سنتی و ادای دین به آن از محورهای مهم آن است. در ادامه درباره این فیلم سینمایی که فضایی موسیقایی نیز دارد، بیشتر خواهیم گفت.
در داستان چه می‌گذرد؟
داستان در «نرگس مست» درباره یک سازنده تار، سه‌تار و ابزارآلات موسیقی به نام «موسیو خاچیک» با بازی سعید پورصمیمی است که برخی از شخصیت‌های اسطوره‌ای موسیقی ایرانی را در ذهن خود مجسم می‌کند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: موسیو خاچیک پیرمردی است که در خانه ای موروثی، سال‌هاست تنها زندگی می‌کند. مدتی است گروه موسیقی جوانی برای تمرین موسیقی به خانه موسیو رفت‌و‌آمد دارند. موسیو در توهمات خود، شب‌ها افراد گروه موسیقی را به شکل بزرگان ادب‌و‌ موسیقی کشور می‌بیند و با آن ها رابطه‌ای دوستانه دارد تا این‌که... .
بازیگران در نقش شاعران


کمتر کسی است تصنیف «از خون جوانان وطن لاله دمیده» را نشنیده باشد. این تصنیف ماندگار، یادگار عارف قزوینی، تصنیف‌سرای برجسته کشورمان در عصر مشروطه است. در فیلم سینمایی «نرگس مست»، مهدی پاکدل نقش او را بازی و داستان عاشق شدن عارف را هم روایت می کند. پاکدل امسال یک فیلم سینمایی دیگر به نام «بی‌ تار» را  نیز در نوبت اکران دارد که آن هم درباره یک گروه موسیقی است و بخش اعظم آن در کردستان ایران و عراق فیلم برداری شده است. در این فیلم سینمایی سیامک صفری نقش «علی‌اکبر شیدا» و هومن برق نورد نقش محمد فرخی یزدی، شاعر لب دوخته عصر مشروطه را بازی می‌کند. همچنین میترا حجار در نقش افتخار السلطنه، دختر ناصرالدین شاه و دلداده عارف قزوینی ظاهر شده که در نهایت به وصال نینجامیده است. عارف تصنیف «افتخار آفاق» را برای افتخارالسلطنه سروده است.