درباره اشک‌های شمیلا

آفتاب یزد- گروه شبکه: روز چهارشنبه اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بود. در جریان این مراسم و پیش از اهدای جایزه بخش بهترین بازیگری، از بازیگران کودک و نوجوان فیلم «خورشید» که از کودکان کار بودند، تقدیر شد. اما وقتی که شمیلا شیرزاد،‌یکی از همین کودکان کار، پشت میکروفن قرار گرفت تا از عوامل فیلم تشکر کند، حرف‌هایی را به زبان آورد که نه تنها احساسات حاضرین در سالن را برانگیخت بلکه مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز قرار گرفت و واکنش آنها را در پی داشت. او گفته بود:«من یک کودک افغانی هستم که در کشورم جنگ است و صلح و آرامش در کشورم نیست. من یک دختر افغانی هستم که در کشور دیگری کار می‌کنم و برای گذران زندگی‌ام در مترو کار می‌کنم. امیدوارم روزی برسد که در جهان هیچ کودک کاری وجو نداشته باشد»
> خیابان جای کودک نیست
حتی اگر افغانستانی باشد
در همین راستا عصر ایران طی یادداشتی به قلم مصطفی داننده نوشته است:«یک کودک به جای آنکه به مدرسه برود و با هم‌سالان خود بازی کند به مترو می‌رود و کار می‌کند. خیلی از تهرانی‌ها بارها صحنه دستفروشی کودکان در مترو را دیده‌اند. کودکی که واکس به دست دارد و خم می‌شود و کفش‌های مسافران را واکس می‌زند. کودکان کار این روزها بیش از هر زمان دیگری قابل مشاهده هستند. پشت هر چراغی در هر پارکی، کودکی را می‌بینید که در هر حال دستفروشی است. تازه این‎ها کودکانی هستند که با چشم می‌شود آنها را دید. کودکانی هستند که در کارگاه‌های مختلف کار می‌کنند و کسی از آنها خبر ندارد. کودک نباید کار کند. چرا چتر دولت و نهادهای حمایتی وارد ماجرای کودکان کار نمی‌شوند؟ واقعا این کودکان را نمی‌بینند. خیلی از این کودکان شاید اگر یک سبد حمایتی به خانواده‌شان تعلق بگیرد از شر خیابان‌ها خلاص می‌شوند. منظور از سبد حمایتی این یارانه‌های 45 هزار تومانی یا امثال آن نیست. سبد حمایتی که قطار یک خانواده را در سرزمین تورم و گرانی به آخر ماه برساند. جای کودک در خیابان نیست حتی اگر افغانستانی باشد. جای کودک در مدرسه است. در پارک در حال بازی است.»


> واکنش کاربران
اما در این میان کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز تحت تاثیر صحبت‌های شمیلا قرار گرفتند و به آن واکنش نشان دادند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:
« حرفای شمیلا شیرزاد بازیگر افغان رو گوش
کردم. اونجا که گریه کرد قلبم مچاله شد. اون قسمت هم که گفت امیدوارم هیچ کودک کاری وجود نداشته باشه واقعا برای یه همچین روزی دعا می‌کنم!»
کاربر دیگری گفته است:« شمیلا شیرزاد گرچه یک کودک است اما غم‌های زندگی عملاً او را بزرگ کرده. حرف‌هایش محکم و تلخند. کار، رنج آوارگی و سختی کشیدن در کشوری دیگر چون در کشور خودش آرامش نیست و جایی ندارد، سبب شده که امیدوار باشد: هیچ کودک کاری در جهان نباشد. به راستی که زندگی سخت، زنان را می‌سازد.»
دیگری نوشت:« از هر بازیگری جایزه‌اش را زیباتر دریافت کرده ببینید چه زیبا پیام خیلی از کودکان را همگانی ساخته است»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:
« اختتامیه فجر را به وسعت دید و بزرگی نگاهت زیبا ساختی. امیدوارم روزی برسد که در جهان کودک کاری وجود نداشته باشد»
کاربران دیگر نوشته‌اند: « در جشنواره فجر شمیلاشیرزاد با اشکهایش نماینده تمام مهاجرانی بود که چهل سال است گرد غربت و آوارگی بر چهره دارند»،‌ «شیرین‌ترین و شاید بهترین اتفاق جشنواره فجر حضور و دیده شدن بچه‌های کار فیلم مجید مجیدی بوده»،‌«اشک ما رو درآوردی شمیلا خانم. الهی نه در افغانستان ‌و نه در هیچ جای دنیا نه جنگ باشه و نه کودک کار»، «خیلی ناراحت‌کننده بود صحبت‌هاش. امیدوارم هیچ کس در هیچ کجای دنیا آواره غربت نشود»، ‌«این دختر خود خود جادوی سینماست. حرف‌های این دختر افغان باعث شد برای اولین بار بغض کنم»