مدیریت بحران متهم است؟

این روزها در شهرهای شمالی کشور دچار بحران شده‌ایم و برخی می‌گویند چرا با وجود اینکه هواشناسی پیش از این هشدار داده بود اما باز هم مدیریت بحران درستی در این خصوص صورت نگرفته است؟ واقعیت این است که باید چند نکته را به طور کلی در رابطه با هواشناسی بدانید. معمولا هشدارهای هواشناسی یا به صورت اطلاعیه است یا به صورت اعلامیه و یا اخطاریه. وقتی شرایط بحرانی پیش‌بینی شود هشدارهای هواشناسی به صورت اخطاریه خواهد بود اما متاسفانه مشکل اینجاست که این اخطاریه‌ها خیلی دقیق و کاربردی نیستند.
مثلا در هواشناسی هشدار داده می‌شود که وزش باد شدید خواهیم داشت اما گفته نمی‌شود که شدت این باد چقدر است! باد از سرعت 50 کیلومتر بر ساعت شدید محسوب می‌شود تا 180 کیلومتر بر ساعت! در چنین شرایطی رسیدگی و آمادگی برای بحران سخت خواهد بود.
نکته دیگر این است که هشدارهای هواشناسی نقطه جغرافیایی را به صورت دقیق مشخص نمی‌کنند، مثلا گفته می‌شود در دامنه‌های جنوبی البرز با بارش برف رو به رو خواهیم بود
در حالی که دقیقا مشخص نیست


منظور از دامنه جنوبی البرز کجاست و این شرایطی را ایجاد می‌کند که مدیریت بحران دچار سردرگمی‌شده و نمی‌داند دقیقا کدام شهر را باید مورد پوشش قرار دهد چون از قزوین جزو دامنه‌های جنوبی البرز محسوب می‌شود تا خیلی جاهای دیگر. مدیریت بحران که نمی‌تواند چندین استان را به صورت آماده‌باش درآورد تا در نهایت ببیند در کدام استان با بحران رو به رو خواهیم بود!
نکته دیگری هم که باید موردنظر قرار بدهیم این است که در هشدارهای هواشناسی گفته می‌شود اقدامات لازم صورت بگیرد اما مشخص نمی‌کند مدیریت بحران دقیقا چه اقدامات لازمی‌را باید صورت دهد، به نظر من این 3 مورد، مواردی هستند که در اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی وجود دارند و باید دقت در این موارد افزایش یابد. در اصل این موضوع را باید مدنظر قرار بدهیم که اطلاعیه‌ها، اعلامیه‌ها و اخطاریه‌های سازمان هواشناسی از نظر منطقه جغرافیایی، شدت و حدت و همچنین عملی بودن اقداماتی که باید در حین حادثه صورت بگیرد، خیلی دقیق نیستند.
در کشورهای پیشرفته بسته به امکانات و سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری هر کشور میزان دقت این نوع هشدارهای هواشناسی متفاوت است. نرم افزارها و سخت افزارهای
مختلف، اطلاعات بیشتری می‌توانند در اختیار سازمان‌های هواشناسی قرار دهند و این موضوع دقت را در پیش بینی‌های آن‌ها افزایش می‌دهد. برای مثال در رابطه با سیل برخی از کشور‌های پیشرفته دقیقا حجم بارش و مناطقی که قرار است بارش در آن‌ها صورت بگیرد، با توجه به سامانه‌های هشدار سریع سیل مشخص می‌کنند اما متاسفانه ما اصلا چنین سامانه ای در کشور نداریم. بنابراین در چنین شرایطی نمی‌توانیم همه انگشتان اتهام را به سمت مدیریت بحران کشور نشانه برویم.