شمال کشورگرفتار بحران سفید

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: هواشناسی از چند روز قبل اعلام کرده بود که سامانه برفی در راه است با این حال به نظر می‌رسد مدیریت بحران کشور باز هم غافلگیر شده است، خیلی‌ها در راه مانده‌اند و خیلی از ساکنان استان‌های شمالی کشور آب و برق ندارند، هواشناسی اعلام کرده که احتمال سقوط بهمن در جاده شمال وجود دارد و همه این موارد شرایط بدی برای خیلی از شهروندان کشورمان رقم زده است. جالب اینجاست که چنین شرایطی با وجود هشدار‌های هواشناسی رخ داده و هر لحظه نیز شرایط بدتر می‌شود. این در حالی است که بازرس کل استان گیلان اعلام کرده است ارزیابی مثبتی از عملکرد مدیران گیلان در پی بارش برف نداریم. سوالی که مطرح است این است که چرا با وجود هشدار‌های هواشناسی در چنین شرایطی قرار گرفتیم؟
>نماینده لنگرود در مجلس:
وضعیت استان گیلان بحرانی است
روز گذشته نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی وضعیت استان گیلان را بحرانی عنوان و تاکید کرد: جا دارد وزرای کشور و نیرو شخصا در استان حضور یافته و مشکلات را مدیریت کنند.


مهرداد لاهوتی که هم‌اکنون در منطقه حضور دارد در گفت‌وگو با ایسنا قطع برق را اساسی‌ترین مشکل شرق گیلان عنوان و اظهار کرد: مدیران کل برق استان توانایی رفع این مشکل را ندارند لذا می‌طلبد وزیر نیرو شخصا در استان حاضر شده و نسبت به رفع قطعی برق اقدام کند. از دو هفته قبل بارش چنین برفی پیش‌بینی شده بود، متاسفانه مجموعه مدیریت بحران استان در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده البته از اقدامات انجام شده تقدیر و تشکر می‌کنم اما باید تمهیدات بهتر و بیشتری برای مقابله با این بارش از قبل پیش‌بینی شده، اندیشیده می‌شد.
وی با تاکید بر اینکه وضعیت استان و شرق گیلان اصلا مناسب نیست، خاطرنشان کرد: «دکل‌های آسیب‌دیده برق هنوز تعمیر نشده و این در حالی است که زندگی مردم به برق وابسته است. راه‌های روستایی ۱۰۰ درصد بسته است، راه‌های اصلی بازگشایی شده اما راه‌های فرعی کاملا مسدود است و از مردم روستاها هیچ اطلاعی در دست نیست، نمی‌دانیم مردم آذوقه و مواد مورد نیاز در اختیار دارند یا خیر؟ هنوز 65 درصد مشترکان با مشکل قطع برق مواجه هستند.» لاهوتی با ابراز نگرانی از قطع آب اظهار کرد:«متاسفانه آب شرق گیلان کاملا قطع شده و 30 درصد از مشترکان سایر نقاط استان آب دارند. متاسفانه برخی از مردم بیش از 24 ساعت است که در راه مانده‌اند.»
>برقراری برق ۸۵ هزار مشترک در گیلان
با این حال صبح روز گذشته استاندار گیلان در گفت وگو با شبکه خبر اعلام کرد:«برق ۲۵۰ هزار مشترک گیلانی قطع شده بود که تاکنون برای ۸۵ هزار مشترک وصل شده است. همچنین مشکل قطع آب ۶۰۰۰ نفر از ۱۲ هزار مشترک آب استان که طی روزهای گذشته آب نداشتند، رفع شد.»
ارسلان زارع، با اشاره به بارش برف سنگین در گیلان و ایجاد مشکل برای مردم، اظهار کرد: «در ارتفاعات گیلان بیش از دو متر و در شهرهای استان از جمله رشت، لاهیجان و رودسر بیش از یک متر برف بارید. بارش برف سنگین موجب انسداد شریان ها و محورهای اصلی استان شده است، تلاش های زیادی صورت گرفته تا محورهای اصلی ورودی استان بازگشایی شود لذا شامگاه گذشته کلیه محورهای اصلی استان بازگشایی شد و خودروهای زمین گیر که در برف مانده بودند رهاسازی شدند. البته محور اسالم – خلخال همچنان مسدود است.»
وی با اشاره به قطع انشعابات خانگی آب و برق، تصریح کرد: «برق ۲۵۰ هزار مشترک گیلانی قطع شده بود که تاکنون برای ۸۵ هزار نفر وصل شده است. همچنین مشکل قطع آب ۶۰۰۰ نفر از ۱۲ هزار مشترک آب استان که طی روزهای گذشته آب نداشتند، رفع شد.»زارع همچنین از اسکان اضطراری ۱۶۳۰ نفر خبر داد و خاطرنشان کرد: «تلاش برای بازگشایی راه های روستای استان آغاز خواهد شد. قطعی برق موجب قطع ارتباط ۵۰ درصد از مشترکین اینترنت به ویژه در مناطق روستایی شده که در صورت برقراری برق، ارتباطات نیز برقرار خواهد شد. خوشبختانه گاز کلیه مناطق شهری و روستایی گیلان برقرار است، به احتمال زیاد تا پایان وقت امروز بخش زیادی از مردم برق دار خواهند شد. البته پارگی سیم های فشار قوی در مناطق جنگلی و صعب العبور نیاز به ترمیم دارد که وقت گیر خواهد بود.»
>فرمانداران رودسر و لنگرود: هنوز برق نداریم
این در حالی است که فرمانداران رودسر و لنگرود مشکل اصلی شهرستان‌هایشان را نبود برق عنوان و تاکید کردند: «متاسفانه تا برق وصل نشود مشکل حل نخواهد شد. قطعی برق موارد دیگر را تحت تاثیر قرار داده است.»
حسین اسمعیل‌پور فرماندار رودسر در گفت‌وگو با ایسنا قطعی برق را مهم‌ترین مشکل شهرستان رودسر اعلام و خاطرنشان کرد: «تعمیراتی که مربوط به اداره برق شهرستان بود انجام شده و منتظر بازگشت برق به مدار توسط استان هستیم. مردم بچه دارند، مریض دارند. نبود برق مشکلات بسیار زیادی را برای آنها به وجود آورده است.» وی با اشاره به قطعی آب در شهرستان گفت:«آب بخش عمده‌ای از مشترکان وصل شده اما در حوزه شهری به دلیل یخ‌زدگی شدید لوله‌ها هنوز آب قطع است.»
اسماعیل‌پور ارتفاع برف در شهرستان رودسر را حدود یک متر اعلام و درباره بازگشایی راه‌ها اظهار کرد: «راه‌های اصلی بازگشایی شده و هم‌اکنون در حال بازگشایی راه‌های فرعی و روستایی هستیم. نیروهایی از رامسر در بخش‌های مختلف برای رفع مشکلات به رودسر کمک کردند.» سیروس شفقی فرماندار لنگرود هم با اشاره به وصل نشدن برق شهرستان متبوعش گفت:«متاسفانه قطعی برق مشکلات دیگری مانند افت فشار آب و قطعی آب در برخی روستاها و نقاط شهری را به دنبال داشته است.» وی با اشاره به کمک استان‌های دیگر برای رفع مشکلات تصریح کرد: «خوشبختانه تمام راه‌های اصلی باز شده و هم‌اکنون در حال بازگشایی راه‌های روستایی و فرعی هستیم. به دلیل قطعی طولانی مدت برق، مشکلات بسیاری پیش آمده اما اینجا باید از مردم بسیار تشکر کنم که خیلی همکاری می‌کنند.»
>۱۶۵هزار خانوار گیلانی برق ندارند
مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان نیز در این خصوص گفت: «بارش برف سنگین موجب شد که برق برخی از خانوارهای گیلانی قطع شود.اگرچه سریعا برخی خاموشی‌ها برطرف شد اما هنوز ۱۶۵هزار خانوار گیلانی برق ندارند.»
جمشید طالبی با بیان اینکه از یک میلیون و ۴۶۷هزار مشترک گیلانی در حال حاضر برق ۱۶۵هزار مشترک قطع است، گفت: «اغلب قطعی برق استان مربوط به شرق گیلان است.» وی یکی از دلایل اصلی تاخیر در قطع شدن برق را بسته بودن راه‌ها عنوان کرد و افزود: «همکاران ما در تلاش هستند تا مناطق را شناسایی و نسبت به برق دارشدن خانوارها اقدام کنند که با تلاش بیشتر شهرداری با سرعت بخشی نسبت به راه گشایی ها، کار ما نیز سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت. طبق جلساتی که قبل از بارش برف برگزار شد تمهیدات لازم برای جلوگیری از خاموشی ا اندیشیده شد و خوشبختانه در شهرستان های غرب گیلان، از جمله آستارا، تالش، پره سر کمترین مشکلات را داشتیم، اما در شهرستان هایی نظیر رودسر و لنگرود خاموشی ها در برخی از مناطق شهری و روستایی همچنان برقرار است.زمان برقراری برق خاموشی های فعلی مشخص نیست و همکاران ما به طور شبانه روزی در تلاش هستند تا هرچه زودتر مشکلات مردم را در این زمینه رفع کنند.»
>آب ۳۶ روستای گیلان همچنان قطع است
با این حال همچنان شنیده‌ها حاکی از آن است که آب بسیاری از مناطق استان‌های شمالی همچنان قطع است، مدیرعامل شرکت آبفار گیلان در این باره گفته است: «علیرغم قطع شدن بارش برف هنوز آب ۳۶ روستا قطع است.» محب علی رنج ور تاکید کرد:«تا بامداد دیروز آب ۵۰روستا قطع بود که خوشبختانه آب شرب ۱۴روستا وصل شد، اما همچنان آب ۳۶روستای گیلان قطع است. اغلب قطعی آب روستایی در شرق گیلان رخ داده است و همه تلاش ما این است که مجددا خانوارها را وارد مدار آبرسانی کنیم. از جمله شهرستان هایی که روستاهای آن با بی آبی مواجه بودند، شهرستان های رودسر، املش، لنگرود و لاهیجان بودند. دلیل اصلی قطعی آب روستایی در بسیاری از روستاها قطعی برق است و به محض برقراری برق این روستاها، آب شرب نیز وصل خواهد شد. ۶۰۰ پمپاژ آب در روستاهای گیلان فعال هستند و در برقراری و آبرسانی به روستاییان کار می کنند. به دلیل بارش برف سنگین تاسیسات آب روستایی خسارتی ندیده است و قطعی فعلی آب روستایی به دلیل آسیب هایی است که به خطوط برق وارد و منجر به قطعی برق شده است.»
>راه‌های روستایی گیلان مسدود است
این در حالی است که نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعی آب و برق و مسدود بودن راههای روستایی در حوزه انتخابیه خود گفت: «علی رغم این که بارش برف از قبل پیش بینی شده بود متاسفانه آمادگی لازم برای بازگشایی راهها وجود نداشته است.
اسدالله عباسی با اشاره به شرایط حوزه انتخابیه خود گفت‌: «در بخش‌های زیادی از مناطق ما آب و برق قطع است، راههای فرعی روستاهای املش، رانکوه، رحیم‌آباد، کلاچای و رودسر بازگشایی نشده، امکانات لجستیک بسیار کم است و این راهها برف روبی نشده که باعث شده مردم با مشکلات زیادی مواجه شوند. البته مشکل سوخت و پخت نان در نانوایی‌ها با پیگیری‌های فرمانداران برخی مناطق مرتفع شده و در حال حاضر برخی نانوایی‌ها به پخت نان مشغول هستند، اما همچنان از بخش خصوصی برای بازگشایی راههای فرعی کمک می‌خواهیم تا رفت و آمد در جریان باشد. برخی از مردم مریض دارند و این در حالی است که راه مناطق روستایی کماکان مسدود است.»
وی با انتقاد از نبود امداد‌رسانی فراگیر، در این مناطق یادآور شد: «البته امداد‌رسانی در حد محدود انجام شده ولی آنچه نیاز است این است که راه‌ها باز و شبکه‌ برق متصل شود. متاسفانه از لاهیجان و لنگرود به این سمت برق بخش زیادی از مناطق ما به خاطر تخریب شبکه‌های فرسوده، قطع شده و به تبع آن آب هم قطع شده است. تاکنون گزارشی از تلفات انسانی در این منطقه دریافت نشده ما از نظر لجستیک و بازگشایی راههای روستایی و اتصال شبکه برق دچار مشکل هستیم. البته از قبل پیش بینی شده بود که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه بارش برف و یخبندان را داریم و این انتظار وجود داشت که آمادگی لازم به وجود می‌آمد البته برخی از اتفاقات مثل مشکل شکستن دکل‌ها و قطع برق ناگزیر است. اما در خصوص برف روبی و بازگشایی جاده‌ها، استفاده از ماشین آلات سنگین خصوصا در مناطقی که تهدید برف سنگین داشتند از جمله آمادگی‌هایی بود که باید ایجاد می‌شد.»
عباسی، با بیان اینکه از وزارت‌خانه‌های راه و نیرو درخواست کمک شده اضافه کرد: در حال حاضر تلاش‌هایی برای بازگشایی راهها و برقراری روشنایی در حال انجام است اما به دلیل این که از شب گذشته یخبندان اتفاق افتاده کار سخت‌تر شده. ما از مسئولین استانی و کشوری انتظار داریم هر چه سریعتر دست به کار شوند تا رفت و آمد برقرار شود. دسترسی به شهرها میسر شود و مشکلی برای مردم ایجاد نشود.»
>آزادراه و جاده قدیم قزوین- رشت
همچنان مسدود
سرپرست پلیس راه استان قزوین نیز گفته است: «آزادراه و جاده قدیم قزوین- رشت همچنان مسدود است و هموطنان از سفر به استان گیلان خود داری کنند. به گزارش ایلنا، سرهنگ قدرت حسنی، اظهار داشت: «با توجه به بارش سنگین برف در گیلان و عدم امکان تردد در آزاد راه و جاده قدیم قزوین- رشت همچنان این محور‌ها مسدود است. هموطنانی که ایام پایانی هفته را برای سفر به استان گیلان برنامه‌ریزی کرده‌اند از سفر به این استان خودداری وبا عوامل پلیس راه استان قزوین همکاری لازم را داشته باشند. عوامل امدادی به صورت تمام وقت در حال بازگشایی محورها می‌باشند و به محض مساعد شدن هوا و امکان تردد به هموطنان متعاقبا اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.»
>ارزیابی مثبتی از عملکرد مدیران گیلان
در پی بارش برف نداریم
این در حالی است که بازرس کل استان گیلان می‌گوید:«ارزیابی مثبتی از عملکرد مدیران در پی بارش برف نداریم.»
سیف‌الله مسرور در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت موجود در پی بارش برف ارزیابی شما از عملکرد مسئولان در مدیریت اوضاع چیست؟ اظهار کرد: «در خصوص شرایط پیش آمده ارزیابی مثبتی از عملکرد مدیران نداریم و به عنوان مسئول نظارتی از شرایط موجود گله‌مند هستم و به نظرم اگر ستاد بحران هم تشکیل نمی‌شد، تفاوتی هم در شرایط موجود ایجاد نمی‌شد. معاون عمرانی استاندار به همراه تعدادی از مدیران در مسیر امامزاده‌هاشم(ع) و سروان حضور یافتند تا مشکلات رفع شود، متاسفانه این مسیر وضعیت خوبی نداشته و به مدت 15 ساعت مسدود بوده که سبب نارضایتی و رنجش خاطر مردم و مسافران شده است. با توجه به اینکه وضعیت موجود شرایط خاص بحرانی نبوده و فقط بارش برف داشتیم، لذا عملکرد مدیران ارزیابی و علل مشکلات بررسی می‌شود و در آینده نزدیک به اطلاع مسئولین، مردم و اصحاب رسانه می‌رسد. از عملکرد مدیریت بحران شهری راضی نیستم و ارزیابی مثبتی هم از عملکرد آنها در خصوص ساماندهی بارش برف و بکارگیری امکانات موجود گزارش نشده است. برخی مدیران هم طی 24 ساعت گذشته در مسیر امامزاده هاشم(ع) بوده‌اند که جای تقدیر و تشکر دارد اما مردم از وضعیت موجود ناراضی هستند و نتایج مطلوبی حاصل نشده است. مدیران را موظف به پاسخگویی به مردم می‌کنیم، با مدیرانی که وظایف‌شان را به نحو صحیح انجام نداده‌اند، در چارچوب قانون برخورد می‌کنیم.»
>تجربه دمای ۹ درجه زیر صفر در رشت
این در حالی است که کارشناس هواشناسی گیلان اعلام کرده است:«رشت طی شبهای گذشته دمای ۹ درجه سانتی گراد زیر صفر را تجربه کرده است و یخبندان سراسری در گیلان وجود دارد.»
مازیار غلامی افزود:«در حال حاضر آسمان گیلان صاف تا قسمتی ابری است. از کلیه ایستگاه های هواشناسی استان گزارش وزش باد شدید جنوبی داریم، مردم به ویژه کوهنوردان از سفر صعود به ارتفاعات خودداری کنند، زیرا امکان وقوع کولاک و ریزش بهمن وجود دارد.» سرپرست اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی گیلان از احتمال بالا آمدن آب رودخانه ها به واسطه ذوب سریع برف خبر داد و خاطرنشان کرد:«وزش باد جنوبی شدید و خیلی شدید تا امشب در استان ادامه دارد.» غلامی با اشاره به یخبندان سراسری در گیلان، یادآور شد: «در حال حاضر دیلمان و جیرنده با ۱۴ درجه سانتی گراد زیر صفر سردترین نقطه استان هستند و دمای ماسوله به پنج درجه زیر صفر رسیده است.»
وی از نفوذ تدریجی سامانه بارشی به گیلان از شب پنجشنبه و جمعه خبر داد و بیان کرد:«این سامانه بارشی با بارش باران در جلگه و بارش برف در ارتفاعات همراه خواهد بود، اما این فعالیت بارشی قوی نخواهد بود.»
>احتمال سقوط بهمن در جاده‌های شمال
یکی دیگر از کارشناسان سازمان هواشناسی نیز گفته است:«روز گذشته در استان‌های واقع در سواحل دریای خزر افزایش نسبی دما رخ داد به همین دلیل احتمال خطر سقوط بهمن در جاده‌های کوهستانی این مناطق وجود دارد، بنابراین رانندگان مراقب باشند.»
به گزارش ایرنا، کبری رفیعی افزود:«در نیمه شرقی کشور کاهش محسوس دما رخ می‌دهد. در بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان، جنوب شرق کرمان و شرق هرمزگان بارش باران و وزش باد شدید همراه با گرد و خاک پیش بینی شده است و در استان‌های واقع در سواحل دریای خزر افزایش نسبی دما رخ می‌دهد. امروز در بخش‌هایی از آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه و ارتفاعات البرز مرکزی و در استان‌هایی مانند تهران، البرز، قزوین، گیلان و مازندران بارش برف خواهیم داشت. روز جمعه برای بخش‌هایی از مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی نیز بارش پراکنده باران و برف پیش بینی شده و روز شنبه در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار خواهیم داشت. از روز یکشنبه دوباره سامانه بارشی دیگری از سمت شمال غرب و غرب وارد کشور می‌شود. از امروز در بیشتر مناطق کشور افزایش دمای ۵ تا ۱۰ درجه‌ای رخ می‌دهد.»
>امداد‌رسانی به ۵۷۹۱ در راه مانده
از سوی هلال احمر گیلان
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان نیز از امدادرسانی به ۵۷۹۱ در راه مانده در پی بارش برف خبر داده است.مهدی ولی پور با بیان اینکه ۵۷۹۱ نفر از در راه ماندگان به دلیل بارش سنگین برف تا روز چهارشنبه امدادرسانی شدند، گفت:«۱۶۳۰ نفر از در راه ماندگان نیز از سوی جمعیت هلال احمر استان گیلان اسکان اضطراری شدند.»
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان اظهار کرد: «۶۰۵ نیروی عملیاتی با ۱۲۱ خودروی عملیاتی برای خدمات‌رسانی فعال است.» وی با اشاره به توزیع ۱۷۹۸ تخته پتو بین در راه ماندگان خاطرنشان کرد:«بسته های غذایی ۷۲ ساعته۱۲۷۳ بسته هر بسته برای ۴ نفر، آب معدنی ۲۵۷۶بطری، نان ۱۲هزار و۴۰۰قرص، بیسکوئیت ۲۳۵۵بسته،۷۰۰عدد تن ماهی، ۸۵۵ کنسرو لوبیا، نایلون ۱۰ متر و.... بین در راه ماندگان توزیع شده است. خدمات هوایی جمعیت هلال احمر و پایگاه امداد هوایی در حالت آماده باش قرار دارند.»
>فوت ۸ نفر طی ۴۸ ساعت گذشته
بر اثر بروز برف و کولاک
این در حالی است که سخنگوی سازمان اورژانس کشور از فوت و مصدومیت ۱۵۵ نفر طی روزهای گذشته بر اثر بروز برف و کولاک در ۱۵ استان خبر داده است؛ مجتبی خالدی افزود:«در حال حاضر ۱۵استان کشور درگیر برف و کولاک شدید هستند و طی ۴۸ ساعت گذشته ۱۵۵ نفر مصدوم شده یا فوت کرده‌اند. طی روزهای گذشته تعداد ۹۸ نفر به وسیله اورژانس به مراکز درمانی و بیمارستان‌های مناطق درگیر با برف و کولاک منتقل شده‌اند و ۴۹ نفر نیز در محل درمان شده اند. ۷ نفر در استان گیلان و یک نفر در شهر خلخال فوت کرده اند. از میان فوت شدگان استان گیلان ۵ نفر به دلیل ریزش بهمن و ۲ نفر به علت سقوط از ارتفاع فوت کرده‌اند. عوامل اورژانس طی روزهای گذشته تعداد ۱۰۸ خانم باردار را به مناطق امن منتقل کرده‌اند.»
با این همه به نظر می‌رسد طی هفته ی آینده شرایط سخت تری را در پیش خواهیم داشت و این در حالی است که هنوز نتوانستیم بحران سفید این روزهایمان را کنترل کنیم.
پیگیری مقامات
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در گفت وگویی تلفنی با استاندار گیلان، در جریان آخرین گزارش‌ها درباره مشکلات ناشی از بارش سنگین برف در این استان قرار گرفت و دستورات لازم را برای تسریع در روند خدمت‌رسانی به مردم و کاستن مشکلات ناشی از این بارش‌ها صادر کرد و از ارسلان زارع خواست تا همه امکانات استان را برای کمک‌رسانی به مردم بکار بگیرد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در چندین تماس تلفنی با استاندار گیلان و وزیر راه و شهرسازی، ضمن پیگیری آخرین وضعیت استان پس از بارش برف سنگین، دستورات لازم را برای رسیدگی به مشکلات ناشی از این حادثه در استان گیلان ابلاغ کرد؛ این مقام مسئول دستور بسیج همه امکانات را برای رسیدگی به وضعیت مسافران و در راه ماندگان، تلاش برای تثبیت شبکه برق، بازگشایی راه‌های مسدود شده، امداد‌رسانی به روستاها و تامین مایحتاج عمومی مردم نظیر آب آشامیدنی و وسایل گرمایشی صادر کرد.