محمد صادق جوادی حصار در گفت‌وگو با آفتاب یزد درباره برنامه اصولگرایان برای حضور در انتخابات:

اصولگرایان چه زمانی برنامه داشتند که این بار داشته باشند
آفتاب یزد-گروه سیاسی: حدود یک هفته مانده به یازدهمین دوره انتخابات مجلس دورنمایی از بهارستان دیده می‌شود؛ وضعیتی که در آن اصولگرایان میدان‌داری می‌کنند و اصلاح‌طلبان با توجه به روند تایید صلاحیت‌ها تلاش می‌کنند با حد بضاعت حداکثر بهره‌وری را به دست آوردند. گمانه زنی درباره ترکیب مجلس به ویژه در گروه‌های سیاسی افزایش یافته است. آنچه بیشتر نمود یافته درگیری اصولگرایان بر سر انتخاب لیست‌هایی است که حالا تعدادشان از انگشتان یک دست بیشتر شده است. رقابت در بالاترین سطح خود در جریان است، البته در میان اردوگاه اصولگرایی و کفه ترازو برای رقابت اصلاح‌طلب و اصولگرا چندان تنظیم نیست! اما اصولگرایانی که هر کدام به دنبال سبقت از دیگری برای رسیدن به بهارستان هستند چه برنامه‌ای دارند؟ این طیف در چهار سال گذشته هر چه توانسته عزم خود را جزم کرده به انتقاد و تضعیف عملکرد اصلاح‌طلبان. اما حالا که آنها میدان دار کارزار شده‌اند چه برنامه‌ای برای بهبود مشکلات فعلی مردم و کشور دارند؟ به عنوان نمونه این طیف نسبت به چالش‌هایی همچون لوایح FATF چه نگاهی دارد؟ اصلاح‌طلبان با بضاعت خود چه رویه‌ای را در پیش گرفته‌اند و اساسا آیا می‌توانند فراکسیونی از اقلیت موثر را ایجاد کنند؟ همه این سوالات و مباحث بیشتر را با یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در میان گذاشتیم. محمد صادق جوادی حصار تجربه نمایندگی در مجلس ششم را دارد. او برای انتخابات این دوره نیز کاندیدا شده بود اما رد صلاحیت شده است! جوادی حصار معتقد است همچنان با یک اقلیت 50 نفره در مجلس بعدی نیز اصلاح‌طلبان می‌توانند موثر باشند. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.
اصولگرایان در روزهای اخیر بر سر یک لیست اعلامی از سوی شورای ائتلاف با یکدیگر درگیر شده‌اند و هر کدام مدعی هستند برای حضور در مجلس خودشان کارآمدترند. اما به نظر می‌رسد برنامه خاصی از سوی این جریان در مواجه با مشکلات دیده نمی‌شود. ارزیابی شما چیست؟
میدان برای اصولگرایان خالی شده از اصلاح‌طلبان است. بنابراین طبیعی است که در این میدان خالی بر سر منافع خود منازعه کنند. آقایی با صدای بلند گفت باید کاری کنیم و اگر اینگونه شود ما برنده می‌شویم که این موضوع نیز با توجه به روند رقابتی موجود شکل گرفته است. بنابراین ریل اول برای پیروزی خود را نبود نیروهای اصلاح‌طلب می‌دانستند و ریل دوم به زعم خودشان انسجام بوده است. اما حالا چون پیروزی را در حدود 170 کرسی برای خود قطعی می‌دانند به خودشان هم رحم نمی‌کنند و جنگ قدرت بالا گرفته است. هر کدامشان مدعی هستند که نوبتشان است که بروند به مجلس و خدمت کنند! بنابراین این تشتت طبیعی است.


بنابراین با این وضعیت آنها نیازی به داشتن برنامه برای پیروزی ندارند؟
به طور کلی این جریان کی برنامه داشته است؟ شما برنامه‌های جریان راست را در ادوار مختلف بررسی کنید. چه برنامه‌ای داشته‌اند؟ مهمترین برنامه آنها در ادوار مختلف تنها لغو و خنثی کردن مصوبات قبلی‌ها است و مصوباتی که به نفع مردم است را در بسیاری موارد بی‌اثر کرده‌اند. بنابراین بحث برنامه درباره جریان راست کلا معنی نمی‌دهد!
با این حال برخی مدعی هستند که انتخابات آتی بسیار رقابتی است. درباره این گزاره نظر شما چیست؟
بله. واقعا رقابتی است و حتی این رقابت از ادوار دیگر هم بیشتر است، البته رقابت بر سر منافع گروهی خود اصولگرایان است. حتی شنیده‌ها حاکی است در بعضی از حوزه‌های انتخابی یک گروه اصولگرا لیستی دادند اما گروه دیگری از این جریان میتینگ برگزار کرده و لیست طرف مقابل را نپذیرفتند!
با توجه به شرایط موجود و حضور دولت روحانی که چندان رابطه مساعدی با اصولگرایان ندارد و خود این جریان نیز اصلاح‌طلبان را حامی روحانی می‌دانند، چه انتظاری می‌توان نسبت به مجلس بعدی و مواجهه آنها با نهاد اجرایی داشت؟
بدیهی است که آنها به دنبال این خواهند بود که در مرحله اول در وضعیت اجرایی چالش ایجاد کنند و مسیر حرکت دولت را کند کنند. هدف بعدی تسخیر شوراها و ریاست جمهوری است. به ویژه با توجه به اینکه از کانال مجلس نظارت کاندیداهای شورای شهرها باید تایید شود، اصولگرایان به دنبال این هستند که انتخابات بعدی شورای را به دست گیرند! بعد از آن هم به سراغ ریل گذاری‌های بعدی بروند! اما یقینا تا ترکیب مجلس دقیقا مشخص نشود نمی‌دانیم چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد. به هرحال هنوز نیز همه چیز قابل پیش‌بینی نیست چرا بسا قشری بروند که با افراطی گری همراه نباشند.
درباره حضور قالیباف و مانوری که حامیان او بر سر ریاست شهردار اسبق تهران برای مجلس آینده دارند، چقدر قالیباف برای دستیابی به این موقعیت شانس دارد؟
شانس او برای قرارگیری در این سمت کم نیست اما با چالش بسیاری مواجه خواهد شد شاید بتواند رئیس باشد اما نمی‌تواند ریاست کند، در واقع هیئت رئیسه‌ای که به ریاست او شکل گیرد دو معاونش طوری خواهد بود که چندان با او همسو نخواهند بود.
موضوع طیف احمدی نژادی‌ها نیز در جریان انتخابات فعلی پر مباحثه شده‌اند. برخی قائل به وجود جریان احمدی نژادی نیستند اما برخی معتقدند احمدی نژادی‌ها حضور دارند. ارزیابی شما چیست؟
احمدی نژادی‌ها یک جریان هستند و منشعب از اصولگرایان سنتی هم هستند، با جریان سنتی نیز زاویه جدی دارند. با این حال شانس احمدی نژادی‌ها برای پیروزی در انتخابات برای شهرها و حوزه‌های کوچک است اما ندیدم که در این گونه حوزه‌ها نیروهایشان حضور داشته باشند!
در شرایط فعلی با توجه به بضاعت تایید صلاحیت شده اصلاح‌طلبان، رویکرد جریان چپ نسبت به انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ می‌دانیم که مباحث مفصلی درباره ارائه لیست واحد یا عدم ارائه انجام شد.
با توجه به شرایط فعلی باید براساس حوزه‌های انتخابیه حرکت کنیم. به عنوان نمونه ما در خراسان بیانیه دادیم در تهران هم همینطور است که اگر کاندیدای رای‌آور قدرتمندی داریم لیست بدهیم و حمایت کنیم، هر حوزه‌ای هم که کاندیدا نداریم ضرورتی ندارد در زمین باخته شرکت کنیم و طبیعی است لیست نمی‌دهیم.
با توجه به مشکلات مردم و اینکه برخی مدعی هستند اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هر دو اقبال عمومی را از دست داده‌اند. آیا می‌توان انتظار این را داشت که شاهد پیروزی پدیده‌ها در انتخابات باشیم؟
درباره ترکیب مجلس دشوار است که پیش‌بینی کنیم اما من یک تغییر رفتار جدی در مجلس آینده می‌بینم. با این حال اینکه چه کسی زمام امور را به دست بگیرد خیلی تعیین‌کننده است. هیئت رئیسه نقش قابل توجهی در جهت دهی به حرکت مجلس خواهد داشت.
اصلاح‌طلبان چقدر می‌توانند با توجه به بضاعت‌شان در مجلس بعدی تاثیرگذار باشند، آیا یک فراکسیون اقلیت موثر شکل می‌گیرد؟
بله. قطعا می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند، اگر اقلیتی باشند که امکان استیضاح داشته باشند به شرط اینکه منسجم باشند. یک اقلیت 50 تا 70 نفره اگر باشند به شرط هوشمندی و شناخت مجلس و کمیسیون‌های مختلف می‌توانند به پیشبرد اهداف اصلاح‌طلبانه کمک کنند و چه بسا در کمیسیون‌های تاثیرگذار یکی دو ریاست نیز بگیرند. این مستلزم آن است که افراد کاربلد باشند. متاسفانه برخی مواقع نمایندگانی چهار سال اول مجلس را ذوب در امور روتین می‌شوند و به عبارتی کارآموز هستند!
با توجه به افرادی که از میان اصلاح‌طلبان تایید شدند ظرفیتی در این چهره‌ها می‌بینید که بتوانند اقلیت موثر را ایجاد کنند؟
بعضی از آنها می‌توانند و درباره برخی دیگر نیز بعید نیست بتوانند.
یکی دیگر از ظرفیت‌هایی که در مجلس وجود دارد چهره‌های مستقلی است که از طرق مختلفی به ویژه در شهرستان‌ها که فضای طایفه‌ای حاکم است وارد خانه ملت می‌شوند. اصلاح‌طلبان تا چه حد می‌توانند در جذب این چهره‌های مستقل موفق باشند تا دست کم مانع از تصویب طرح‌های مضر شوند؟
بعضی از مستقل‌ها واقعا مستقل نظری‌اند و می‌توان رویشان حساب کرد اما بعضی‌ها مستقل‌اند که ببینند در مجلس باد از کدام طرف می‌وزد و کفه قدرت سنگین به کدام طرف سنگین‌تر است تا به همان سمت متمایل شود. طبیعتا اصلاح‌طلبان روی این دسته دوم از اصلاح‌طلبان نمی‌توانند حسابی باز کنند!
به وضعیت لیست در خراسان هم ابتدا اشاره کردید. شما به عنوان چهره فعال اصلاح‌طلب در این استان از وضعیت کاندیداهای خراسان بیشتر بگویید. با توجه به اینکه می‌دانیم این استان و شهر مشهد همیشه و به ویژه در سال‌های اخیر خبرساز بوده‌اند.
ما در خراسان، در شهر مشهد کاندیدای اصلاح‌طلب و نام آشنا نداریم، برخی چهره‌هایی حضور دارند که شناخته شده نیستند. به هرحال افرادی نظیر آقای صالح آبادی و امینی رد شدند و خود بنده نیز رد صلاحیت شدم برخی دیگر هم انگیزه‌ای برای ثبت نام نداشتند، بنابراین در مشهد مشکل داریم. در نیشابور آقای گرمابی تایید صلاحیت شده که چهره علمی وفادار به آرمان‌های اصلاح‌طلبان است هرچند که با توجه به شرایط خودش مردد است برای ماندن یا انصراف اما باید تلاش کنیم بماند. در تربت جام آقای رحیمی نماینده همین دوره فعلی وضعیت خوبی دارد و اصلاح‌طلب است هرچند که در چارچوب احزاب کار نمی‌کند. در تربت حیدریه آقای باستانی مستقل و میانه رو خوبی است. در کاشمر از تهران آقای خباز انتقال یافته و آمده امیدواریم موفق باشد. در گناباد حجت الاسلام ذبیهی در هیئت اجرایی رد شد، در هیئت نظارت 12 بهمن تایید گرفت باز دیروز (چهارشنبه) اعلام شد او را رد کرده‌اند. در سبزوار نیرو نداریم. قوچان آقای شوشتری کاندیدای میانه‌ای است هرچند مستقل است اما گرایش‌های اصلاح‌طلبی دارد. در درگز اصلا نیرو نداریم. در سرخس و فریمان و رضویه یک نیرو داریم که مستقل است که تمایلات اصلاح‌طلبی دارد اما گفته مستقلا می‌خواهد عملا کند. در طرقبه و چناران چهره مستقل رای‌آور آقای ابراهیم گل مکانی رد صلاحیت شده بود تایید گرفت. نیروی میانه‌ای است. اما همانطور که ملاحضه شد در هیچ‌کدام از شهرها نیروی شناخته شده و تابلو دار اصلاح‌طلب نداریم.