جنگ قدرت بالا گرفته و لیست اعلامی شورای ائتلاف اصولگرایان زیر فشار سهم‌خواهی‌ها در این جریان چند ساعت بیشتر دوام نیاورد، حالا با حذف لیست قبلی می‌گویند لیست جدید می‌دهیم

رقابت‌ داغ اصولگرا با اصولگرا
آفتاب یزد- گروه سیاسی: باخت عطش پیروزی را بیشتر می‌کند، برای اصولگرایانی که چهار انتخابات پیشین یعنی ریاست جمهوری 1392، مجلس 1394، ریاست جمهوری و شورای شهر 1396 را باخته‌اند این عطش چندین برابر شده است. ماه‌ها است که چشم به انتخابات دوم اسفند دوخته اند، نتایج تایید صلاحیت‌ها که اعلام شد دیگر اردوگاه اصولگرایی برای صندلی قدرت بهارستان سر از پا نمی‌شناسد! حالا هرکس به نام خود می‌خواهد پیروز این انتخابات شود درحالی که چهره‌های اصلاح‌طلب برای رقابت حضور ندارند. اسامی زیاد است اما شورای ائتلاف اصولگرایان مکانیزمی شناخته شده که قرار بر این است لیست سی نفره را اعلام کند. یک لیست هم اعلام شد اما نیامده در نطفه خفه شد! لیست سی نفره‌ای که عصر روز دوشنبه بر روی صفحه خبرگزاری‌ها آمد خیلی دوامی نداشت، از چهره‌های مشهور آن محمد باقر قالیباف، جلیل بشارتی، عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی، کیومرث‌هاشمی، عزت الله اکبری، الیاس نادران، مصطفی میرسلیم بودند. با این حال افزایش انتقادات موجب شد درحالی که این شورا لیست را در کانال تلگرام و سایر خروجی‌های رسانه‌ای خود قرار داده بود با بیانیه‌ای که رنگ عقب‌نشینی در آن به طور ملموسی قابل مشاهده است توپ را به زمین دیگران بفرستد و مجدد بیانیه بدهد:«با توجه به گمانه زنی‌های مختلف و انتشار فهرست‌های متفاوت با عنوان لیست شورای ائتلاف در تهران به زودی از طریق شورا رسماً به اطلاع عموم خواهد رسید.»
>قالیباف: لیست مورد تایید من نیست!
جالب آنکه لیستی که ارائه شده بود از قرار به سرلیستی قالیباف چیده شد اما خود قالیباف به مخالفت با آن پرداخت تا مشخص شود آش تا چه حد شور شده در میان اصولگرایان! شهردار اسبق تهران در توئیترش نوشت: «من به شما وعده داده بودم که دغدغه مجلس آینده همان دغدغه مردم یعنی اقتصاد است. لیستی که به نام بنده اعلام شده است مورد تایید نیست.» علاوه بر این مدیرمسئول سایت فردا نیوز با بیان اینکه لیست ۳۰ نفره شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب انتظارات را برآورده نمی‌کند، تاکید کرد«این لیست ممکن است با محوریت فرد دیگری شکل بگیرید و تنها کسی که می‌تواند برای لیست نو و انقلابی نقش محوری ایفا کند کسی جز محمدباقر قالیباف نیست.» محمد صالح مفتاح درباره لیست نهایی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب برای حوزه انتخابیه تهران با بیان اینکه بدنه و جریان عمومی انقلابی این لیست را قبول ندارد، عنوان کرد:«چند اشکال عمده در آن وجود دارد؛ اشکال نخست اینکه، در این فهرست اولویت‌های اصلی یعنی مساله اقتصادی کشور در نظر گرفته نشده است.» در این لیست خبری از چهره‌های نزدیک به احمدی نژاد همچون وزرای دولت او دیده نمی‌شود. علاوه براین جبهه پایداری هم تقریبا نماینده‌ای در لیست اصولگرایان ندارد. لیست اولیه ۹۰ نفره اصولگرایان و لیست ۶۰نفره جبهه پایداری، ۲۴ گزینه مشترک داشت، اما حالا که لیست ۳۰ نفره منتشر شده است، تنها ۱۳ گزینه مشترک وجود دارد و چه بسا این افراد در فهرست نهایی جبهه پایداری قرار نگیرند.


>انصراف نخواهم داد
وب سایت رجا نیوز که نزدیک به جبهه پایداری است در گزارشی درباره لیست سی نفره اعلام شده از سوی شورای ائتلاف می‌نویسد: «حذف چهره‌های شاخص و وزین و از سوی دیگر عدم حضور متخصصان اقتصادی در این لیست و همچنین گمانه‌زنی‌های جدی مبنی بر دخالت لابی‌گری و سهم‌خواهی در فرآیند تشکیل این فهرست از مهم‌ترین انتقادات فعالان سیاسی و رسانه‌ای به لیست شورای ائتلاف بود.» وحید یامین‌پور که چهره رسانه‌ای محافظه‌کاران محسوب می‌شود در توئیتی نوشت: «از فهرست شورای ائتلاف کنار گذاشته شدم. انصراف نخواهم داد.» این جمله کلیدی «انصراف نخواهم داد» به این معنی خواهد بود که احتمالا هر کدام از کاندیداها در لیست نباشند انصراف بده نیستند و همین می‌تواند کل فلسفه وجودی شورای ائتلاف و لیست واحد را مخدوش کند، درس دموکراسی و حضور لیستی گویی برای چهره‌های اصولگرا قابل توجیه نیست.
>لیست‌های تمام نشدنی
به این مدعیان بالا بلند باید دیگرانی را هم اضافه کرد. در همین زمینه مجید صحاف، سخنگوی ائتلاف جوانان انقلابی ایران گفت: «لیست ۶۰ نفره ائتلاف جوانان انقلابی ایران در تهران براساس تخصص، تعهد و شایستگی‌های لازم و مورد نظر اعلام شد. صحاف گفت:از بین ۴۱۰نفر از جوانان نخبه‌ای که مایل به حضور در لیست ائتلاف جوانان انقلابی ایران بودند،۶۰ نفر از آن‌ها طی مصاحبه‌های مختلف تایید شدند.» او افزود: «ائتلاف جوانان انقلابی ایران از همان ابتدا به دنبال جذب جوانان مستعد، نخبه، انقلابی و توانمند در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی بود تا در کمیسیون‌های تخصصی مجلس وارد و تصمیم‌گیر شوند که ۶۰ نفر از بهترین نخبگان کشور تایید شدند.» همین اوضاع و احوال است که محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصول گرا با انتقاد از عملکرد اصولگرایان در تهیه لیست نوشت:
«از شب گذشته اصول گرایان برای تهیه یک لیست واحد به جان هم افتاده‌اند. این رویکرد قطعاً با آرمان‌ها فاصله بسیاری دارد.» او همچنین نوشت:
«شب 22 بهمن طرفداران قالیباف و جبهه پایداری و این لیست و آن لیست کاندیداها به خاطر اینکه چرا من نیستم و او هست افتاده‌اند به جان هم. اسمشان را هم گذاشته‌اند انقلابی!
>نامه به حداد عادل:
مکانیزمتان منسوخ است، نمی‌آیم
یکی از مهمترین جنجال‌ها در میان اصولگرایان سنتی با جبهه پایداری است. به تازگی حداد عادل در نامه‌ای به مرتضی آقا تهرانی درباره مکانیزم شورای ائتلاف دبیرکل جبهه پایداری نوشت:«متاسفانه جبهه پایداری هیچ‌گاه در جلسات اولیه شورا و جلسات شورای ائتلاف حضور پیدا نکرد و تا امروز نیز توفیق دیدار شما در جلسات شورا حاصل نشده است. در سال ۹۸ که موضوع انتخابات به صورت جدی و مستمر در دستور کار شورا قرار گرفت، نمایندگانی از شورای ائتلاف طی چهار جلسه طولانی با شما و جناب آقای محصولی دیدار و گفتگوی طولانی داشتند و از جبهه پایداری برای پیوستن به شورای ائتلاف دعوت کردند اما از آغاز پاسخ این بود که پایداری تصمیم به پیوستن به شورای ائتلاف ندارد و قصد دارد در انتخابات تهران و شاید بعضی شهرهای دیگر فهرست جداگانه بدهد و البته سعی می‌کند در این فهرست به حداکثر اشتراک دست یابد. نمایندگان شورای ائتلاف این تصمیم را مغایر با وحدت نیروهای انقلاب می‌دانستند و آن را مجوزی برای پدید آمدن انواع فهرست‌ها با انواع اشتراکات می‌دانستند که می‌تواند موجب پراکنده شدن آرای مردم و نهایتاً شکست نیروهای انقلاب در انتخابات مجلس شود.» این نامه سرگشاده که روز یکشنبه منتشر شد به فاصله یک روز با جوابیه تند آقاتهرانی همراه شد. دبیرکل جبهه پایداری در نامه خود به حداد عادل نوشت: «جنابعالی در نامه مذکور اشاره کرده‌اید که از این جانب برای حضور در جلسات شورای ائتلاف چند مرتبه دعوت کرده‌اید. این درست است؛ لیکن حتما نیک می‌دانید که جبهه پایداری انقلاب اسلامی مدل و روش‌های منسوخ شده گذشته را قبول نداشته و ندارد. این مطلب بارها در جلسات گذشته فیمابین مطرح شده بود ولی این بار جبهه پایداری علاوه بر نفی و عدم استقبال از آن روش‌ها مدل ایجابی و اثباتی خودش را نیز به جنابعالی و دوستان دیگر موثر در ائتلاف ارائه نمود. شما و دیگر اعضای محترم احزاب ائتلاف که خود مستحضرید!»
>پشت لیست ماندگان!
از لیستی که با عقب نشینی شورای ائتلاف فعلا حذف شده است چهره‌هایی مدعی وجود دارد که هرکدامشان داعیه دار نمایندگی هستند. مرتضی آقا تهرانی، فاطمه آلیا، رضا تقی‌پور، بیژن نوباوه وطن، وحید یامین‌پور، زهرا ابوالحسنی، سیدمیعاد صالحی، محمدحسن قدیری ابیانه، محمدحسین رجبی، مصطفی زمانیان، احمد سلطانی شیخ اعلایی، سیدعلی قریشی، مقداد همتی در این فهرست قرار گرفته‌اند. همچنین گفته شده لیست سومی به نام ائتلاف مردم از طرف مدیران احمدی‌نژاد در راه است، اما بعید است برای همه این افراد در آن فهرست جا باشد! حمید رسایی، غلامرضا مصباحی مقدم، محمد عباسی، غلامرضا خواجه سروی، اقبال شاکری، الهام امین زاده، مسعود زریبافان، سیدمهدی‌هاشمی، حسین مظفر، مجتبی رحماندوست، الهه راستگو، لاله افتخاری، سعید آجورلو، مجتبی توانگر، فرشاد مهدی پور، ضرغام صادقی، محمدسعید احدیان، سیدامیر سیاح، سیداحمدرضا دستغیب نیز در این دسته قرار می‌گیرند.
>جنگ ادامه دارد...
خط مقدم جنگ برای صندلی مجلس میان اصولگرایان روز به روز و شاید ساعت به ساعت یک جبهه جدید و مدعیانی تازه را به خود می‌بیند. جریان اصولگرا هنوز به قدرت نرسیده یک نبرد تمام عیار را میان خودی‌ها رقم زده و هرگروهی تلاش می‌کند بر دیگری سبقت گیرد حال آنکه به زعم این جریان غریبه‌ها نباید وارد رقابت می‌شدند که از قضا تقریبا هم اینگونه شده است! چندی پیش جلال جلالی زاده فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم در یادداشتی برای «آفتاب یزد» نوشته بود:«با توجه به اینکه اصلاح طلبان شناخته شده در شهرهای مختلف که از پایگاه قابل اتکایی در میان افکار عمومی برخوردار بودند و میزان رای بالایی داشتند نتوانستند از مرحله احراز صلاحیت‌ها عبور کنند، اصولگرایان خود برای چنین شرایطی آماده هستند که در یک کارزار درون جریانی با یکدیگر رقابت کنند. این رقابت نه تنها پیش از انتخابات بلکه بعد از آن نیز در مجلس ادامه خواهد داشت و به نظر می‌رسد مجلس آینده دارای دو فراکسیون اکثریتی از اصولگرایان با چهره‌ها و افکار نسبتا متفاوت باشد و ترسی از حضور اصلاح طلبان نیز وجود ندارد که مانعی برسر راه آنها شود.»
با این حساب باید گفت انتخابات دوم اسفند در واقع آغاز جنگ قدرت میان اصولگرایان است و مجلس یازدهم میدان اصلی این نبرد خواهد بود.