۵ شایعه استعفای رئیس‌جمهور

آرمان ملی- مطهره شفیعی: در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برخی هدفی جز تخریب دولت و رئیس‌جمهور ندارند. مخالفان دولت که در واقع هدف مشخصی از تخریب‌ها ندارند در روزهای اخیر بار دیگر ادعای استعفای رئیس‌جمهور را مطرح کردند. پس از آنکه در اردیبهشت ماه سال جاری رئیس‌جمهور از سوی اصولگرایان و جریان نزدیک به جبهه پایداری متهم به ناکارآمدی شد و اولین پیشنهاد استعفا را دریافت کرد، در جریان اعتراضات ناشی از افزایش قیمت بنزین در آبان ماه امسال بود که عباس عبدی بار دیگر این موضوع را از موضعی اصلاح‌طلبانه در رسانه‌ها مطرح کرد. نامه‌نیوز نوشت؛ عبدی این بار علاوه بر پیشنهاد استعفا به حسن روحانی برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری همراه با انتخابات مجلس در اسفندماه را نیز مطرح کرد. او سپس در گفت‌وگو با هفته‌نامه صدا پیشنهادش را توضیح داد و گفت: ایده استعفای آقای روحانی برای اولین بار در سطح برخی از وزرا مطرح شده و بعضی از آنها به این نتیجه رسیده‌اند که با ادامه این حد از تنش دیگر کاری نمی‌شود کرد. بار دیگر همزمان با تقدیم لایحه بودجه ۹۹ به مجلس یکی از نمایندگان به نقل از محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور اعلام کرد که رئیس‌جمهور در صورت عدم موافقت نمایندگان با کلیات لایحه بودجه تصمیم به استعفا دارد که این موضوع نیز از سوی نوبخت تکذیب شد. شنبه ۲۱ دی ماه و پس از روشن شدن ابعاد سقوط هواپیمای اوکراینی اخباری پیرامون احتمال استعفای رئیس‌جمهور در فضای مجازی منتشر شد که از سوی یک منبع آگاه در دولت رد شد.
  روایت ادعای پنجم استعفا
اکنون برای چهارمین باراست که بحث استعفای روحانی مطرح می‌شود. جالب آنجاست که این بار مطرح کنندگان این ادعا خود را در زیر نقاب فضای مجازی پنهان می‌کنند و البته افرادی مانند جلیل محبی، دبیر فعلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر واکنش نشان داده است: «حیف که خبر استعفای روحانی درست نیست که خوشحالمان کند» او در آبان ماه سال جاری هم در یک توئیت جنجالی در واکنش به صحبت‌های رئیس‌جمهور نوشت: «آقای روحانی مرتکب جرم شده و مشمول دو سال حبس است.» شایعه استعفای رئیس‌جمهور بازتاب‌های زیادی داشت و دولتمردان نتوانستند دربرابر این شایعه سکوت کنند چون به‌خوبی می‌دانستند که چه اهدافی درپشت این شایعات است. این شایعه درحالی در آستانه ۲۲ بهمن منتشر شد که جلسه آخر هیات دولت به ریاست حسن روحانی تشکیل شده است. روایت پنجمین استعفا هم چنین است: علیرضا زاکانی فعال اصولگرای جبهه پایداری اخیرا در نشست بصیرت سیاسی مدعی شده که نماینده دولت در مجلس گفته به دنبال مذاکره با ترامپ هستند و اگر به نتیجه برسند که هیچ، اما اگر به نتیجه نرسند، رئیس‌جمهور استعفا می‌دهد. معاون امور مجلس در واکنش به سخنان علیرضا زاکانی گفت: نمی‌دانم منظور وی از نماینده دولت در مجلس چه کسی است. وی ادامه داد: در هر طرح و لایحه‌ای نماینده دولت متفاوت است. خوب است وی مشخصا بفرمایند کدام نماینده دولت؟ چه کسی؟ در کجا گفته‌اند؟ امیری افزود: بنده به عنوان معاون امور مجلس رئیس‌جمهور می‌گویم که خبر مذکور بی‌پایه و اساس است و چنین مطلبی از بنیان صحت ندارد.
  واکنش به شایعه استعفا


مشاور رئیس‌جمهور درباره ادعاهای اخیر مبنی بر لزوم استعفای رئیس‌جمهور در توئیتی نوشت که شایعه‌سازی سازماندهی شده علیه مقامات عالی با هدف بی‌ثبات‌سازی کشور، اقدامی ضد انقلابی و دارای تبعات ضد امنیتی است. توئیت حسام‌الدین آشنا به شرح زیر است: «شایعه‌سازی سازماندهی شده درباره/علیه مقامات عالی با هدف بی‌ثبات‌سازی کشور اقدامی ضد انقلابی و دارای تبعات ضد امنیتی است. اگرچه زم در حال محاکمه است ولی ظاهرا هنوز شبکه‌ او یا شبکه‌های مشابه ولی پنهانکارتر فعال هستند.» معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور هم در واکنش به شایعه استعفای رئیس‌جمهور در توئیتر نوشت: استعفا شایعه‌ای تکراری و فاقد خلاقیت شده است. متن توئیت علیرضا معزی به شرح زیر است: «استعفا شایعه‌ای تکراری و فاقد خلاقیت شده. از شایعه‌سازانی که چندین صفحه دیالوگ‌ تخیلی و مهیج می‌نوشتند و حتی میزانسن هم می‌چیدند واقعا بعید بود به این سطح تنزل کنند. برای پوشاندن دعوای دولیستی‌ها و مشاجره بی‌لیست‌ها، به شایعات خلاقانه‌تری نیاز است.» 6 دی ماه که بازهم شایعه استعفای رئیس‌جمهور مطرح شد محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در توئیتر خود نوشت: «اردیبهشت امسال ترامپ رسما اعلام کرد می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، البته او به این هدفش نرسیده و نخواهد رسید اما نمی‌دانم چرا برخی‌ها در داخل و متأسفانه از نمایندگان مجلس اصرار دارند که هدف ترامپ حتما در سال آینده محقق خواهد شد! ‌در همین راستا دروغی چون «تهدید به استعفای رئیس‌جمهور برای تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق» را نیز منتشر کرده‌اند که فراتر از کذب و مضحک بودنش، اهانتی آشکار به همکاران خودشان در مجلس است. آیا نمایندگان محترم مجلس چنین راحت مرعوب تهدیدهای تخیلی می‌‍‌شوند؟» اکبر ترکان؛ مشاور اسبق رئیس‌جمهور در زمانی که عبدی بحث استعفا را مطرح کرده بود، با تأکید بر اینکه هر کسی که پیشنهاد کرده دولت روحانی استعفا کند اشتباه کرده است گفت: دولت باید بماند و به وظایفش عمل کند، اگر دولت ضعیف شده باید برای تقویت دولت فکری کرد، اینکه کشور بی‌دولت شود کار خوبی نبوده و مضر است.
  عبدی منصرف شد؟
20 بهمن عباس عبدی که چند ماه قبل موضوع استیضاح روحانی را مطرح کرده بود، در پاسخ به این سوال که آقای روحانی به فرض حفظ وضعیت موجود، این دو سال را نمی‌تواند به پایان برساند؟ توضیح داد: «اصلا بحث روحانی نیست، این دو سال یعنی اینکه مصدوم در حال خونریزی را روی زمین رها کنیم تا ببینیم فردا چه می‌شود. چنین چیزی امکان ندارد. اتفاقات اخیر دلایلی اعم از بیکاری، فقر و اقتصاد ناکارآمد دارد که آن دلایل مدام تشدید می‌شود، در این وضعیت هم دولت نمی‌تواند تصمیم بگیرد.» وی در واکنش به اینکه روحانی همین فردا استعفا دهد و طبق قانون انتخابات برگزار شود... اظهارکرد: بحث استعفا نیست که روی آن تاکید شود. از نظر شهروندان حکومت یک کل واحد است و نمی‌پذیرند که اختلاف درون ارکان در حدی باشد که حتی نتواند کار عادی مردم را انجام دهد. پیشنهاد استعفا را برای توصیف چگونگی آمدن افراد بعد نمی‌گویند. الان وضعیت طوری است که امکان ندارد این سیستم بتواند تصمیم‌گیری کند.