شبی که خورشید درخشید



گروه فرهنگی/بالاخرهبعد از ده روز، جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر با فراز و فرودها و حاشیه‌های بسیار دیشب و با اعلام برگزیدگان و برندگان سیمرغ‌های سی‌وهشتم به کار خود خاتمه داد. این دوره جشنواره مثل تمام دوره‌های گذشته چالش‌های بسیاری را تجربه کرد و علی‌الخصوص پردیس سینمایی ملت، که پاتوق اصلی اهل رسانه بود کانون اطلاع‌رسانی از جزئیات برگزاری این جشنواره و اکران فیلم‌ها و حواشی‌ آن‌ها در نشست‌های خبری بود. اکران فیلم مسعود کیمیایی یعنی «خون شد» و عدم حضورش در پردیس ملت و برگزار نشدن نشست خبری‌اش، حضور شهاب حسینی و حرف‌هایش درباره کیمیایی را در رسانه‌های صوتی، تصویری و اینترنتی داغ کرد و نشست‌ پرتب و تاب فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا یعنی «خروج» هم بیشتر از هر چیزی شبیه به یک جلسه مجادله و تفهیم اتهام بود تا نشست خبری. اما جشنواره سی‌وهشتم با شعار خاص امسالش یعنی «با سینما کنار هم باشیم» در معدود فیلم‌ها و نشست‌هایی محقق شد. فیلم‌هایی مثل «سینما شهر قصه» کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری که اصولاً به تشکر اکثر اهالی رسانه از کارگردان و عوامل فیلم گذشت یا فیلم «خورشید» مجید مجیدی که نظر مثبت اکثریت اهل رسانه را به همراه داشت. این دوره ویژگی‌های خاص دیگری هم داشت و حضور چند نسل از فیلم‌سازها در کنار هم بود. از محمدکارت جوان و فیلم اولش «شنای پروانه» که در دوازده رشته نامزد دریافت سیمرغ شد، تا بهمن ارک و مرتضی فرشباف و بهتاش صناعی‌های جوان و از طرف دیگر کیمیایی، مجیدی و حاتمی‌کیا که از کارگردان‌های قدیمی و پیشکسوت سینما به حساب می‌آیند. به‌هر صورت سیمرغ  های جشنواره سی‌وهشتم بالاخره به ‌قول آن تیترهای کلیشه‌ای همیشگی به آشیانه رسیدند و تکلیف بسیاری معلوم شد و برخی شاد و برخی ناراحت به خانه برگشتند. سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی ،منوچهر شاهسواری، همایون اسعدیان، محمد مهدی طباطبایی‌نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، علیرضا تابش رئیس بنیاد سینمایی فارابی و هنرمندان و مدیران بسیاری در این مراسم حاضر بودند. شهیدی‌فر با مرور اتفاقات تلخ و شیرین چند ماه گذشته، و آنچه در این ده روز در قاب و قالب سینما اتفاق افتاد مراسم اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر را کلید زد و کلیپی با همین مضمون در سالن پخش شد. سپس ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به عنوان اولین سخنران این رویداد در سخنانی ضمن تشکر از عوامل جشنواره و فیلمسازان به شهادت سردار قاسم سلیمانی و اتفاقات اخیری که در جامعه رخ داده اشاره کرد و ادامه داد: این جشنواره هر سال ما را کنار هم جمع می‌کند تا فیلمسازان به بیان نظرات خود بپردازند و پس از آن گفت‌و‌گوها آغاز می‌شود. اینها آغازی است برای باهم بودن و فهم و درک دنیای پیرامون.
سیمرغ‌های اول


برنامه به طور رسمی با اهدای سیمرغ به برگزیده سه بخش نگاه نو، کوتاه داستانی و مستند بلند ادامه پیدا کرد. در این بخش مهدی جعفری، مصطفی رزاق کریمی، هادی مقدم دوست، روح الله حجازی و فرشته طائرپور روی صحنه حاضر شدند تا سیمرغ بلورین فیلم‌های کوتاه داستانی جشنواره امسال را به فیلم «دابُر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید نجاتی اهدا کنند. سیمرغ بلورین جشنواره هم در بخش فیلم‌های مستند در نهایت به «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری و تهیه کنندگی محمد شکیبانیا و محسن شاه محمد میراب رسید. از میان نامزدهای نگاه نو، سیمرغ در نهایت به اولین فیلم سعید ملکان یعنی «روز صفر» رسید.
سودای سیمرغ
مراسم اختتامیه با بخش‌ سودای سیمرغ ادامه پیدا کرد و در نهایت برگزیدگان بخش‌های مختلف به این ترتیب معرفی و تشویق شدند: محمد برادران بهترین جلوه‌های ویژه بصری را برای فیلم «خروج»، محسن روزبهانی برای جلوه‌های ویژه میدانی‌ برای فیلم «روز صفر»، بهترین چهره‌پردازی مهرداد میرکیانی برای فیلم «خروج»، امیر ملک‌پور سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس برای «روز صفر»، بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای «خورشید»، بهترین صدا مهدی صالح‌کرمانی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار برای «شنای پروانه»، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به بامداد افشار برای فیلم «پوست»، بهترین تدوین به اسماعیل علیزاده برای فیلم «شنای پروانه»، بهترین فیلمبرداری به مرتضی نجفی برای فیلم «تومان».
سیمرغ بازیگران مکمل
سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن هم از بین لیلا زارع برای فیلم خون شد، مینو شریفی‌پور برای فیلم درخت گردو، سمیرا حسن‌پور برای فیلم سه‌کام حبس، طناز طباطبایی برای فیلم شنای پروانه، باران کوثری برای فیلم عامه‌پسند، ستاره پسیانی برای فیلم من می‌ترسم، در نهایت به طناز طباطبایی برای بازی در فیلم شنای پروانه تعلق گرفت. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد هم از بین جواد عزتی برای فیلم آتابای، ارشیا نیک‌بین برای فیلم ابر بارانش گرفته، امیر آقایی برای فیلم شنای پروانه، مجتبی پیرزاده برای فیلم تومان، بابک کریمی برای فیلم سینماشهرقصه، نوید پورفرج برای فیلم مغز استخوان اهدا شد به امیر آقایی برای فیلم «شنای پروانه». آقایی در سخنان کوتاهی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: «رفتن برای کسی است که رفته باشد، ما نرفتیم. ما ریشه در این خاک داریم.» بهترین بازیگر نقش اصلی زن هم از بین نازنین احمدی برای فیلم ابر بارانش گرفته، پریناز ایزدیار برای فیلم سه‌کام حبس، مریم مقدم برای فیلم قصیده گاو سفید، ندا جبرئیلی برای فیلم مردن در آب مطهر، الناز شاکردوست برای فیلم من می‌ترسم در نهایت به نازنین احمدی برای فیلم ابر بارانش گرفته تعلق گرفت. سیمرغ بلورین بهترین نقش اصلی مرد هم از بین میرسعید مولویان برای فیلم تومان، فرامرز قریبیان برای فیلم خروج، پیمان معادی برای فیلم درخت گردو، امیر جدیدی برای فیلم روز صفر، علی شادمان برای فیلم مردن در آب مطهر به پیمان معادی برای فیلم «زیر درخت گردو» تعلق گرفت که اولین سیمرغ این بازیگر سینماست. در بخشی دیگر هم سیمرغ بلورین فیلم هنر و تجربه به بهرام و بهمن ارگ برای کارگردانی فیلم پوست تعلق گرفت. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه هم از بین نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم خورشید، سعید ملکان و بهرام توکلی برای فیلم روز صفر، محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری برای فیلم شنای پروانه، بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم و مهرداد کورش‌نیا برای فیلم قصیده گاو سفید، علی زرنگار برای فیلم مغز استخوان، بهنام بهزادی و سحر سخایی برای فیلم من می‌ترسم، در نهایت به نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم خورشید تعلق گرفت. جایزه ویژه هیات داوران هم به روز صفر ساخته سعید ملکان تعلق گرفت. در نهایت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه نامزدهای بهترین کارگردانی هم اعلام شدند و از میان نیکی کریمی برای فیلم آتابای، مرتضی فرشباف برای فیلم تومان، مجید مجیدی برای فیلم خورشید، محمدحسین مهدویان برای فیلم درخت گردو، سعید ملکان برای فیلم روز صفر، محمد کارت برای فیلم شنای پروانه، این سیمرغ به محمدحسین مهدویان برای فیلم «زیر درخت گردو» اهدا شد. جایزه بهترین فیلم هم اهدا شد به خورشید به تهیه کنندگی  امیر بنان و مجید مجیدی به کارگردانی مجید مجیدی.