روستاهاي كرمان در محاصره توفان شن

آرمان ملي: بروز تند باد و توفان شن از روز گذشته شرق استان کرمان را به حالت هشدار درآورده و طبق اعلام هواشناسي اين تند باد تا فردا (سه شنبه) ادامه خواهد داشت. شرايط شهرستان ريگان به حالت هشدار درآمده است و ستاد بحران در شرق اين استان تشکيل شده است. گزارش‌هاي اوليه اين حادثه طبيعي از خسارت به برخي از زيرساخت‌ها در شرق استان کرمان حکايت دارد. به گفته مسئولان اين استان 150 روستا در محاصره توفان شن هستند و موجب تعطيلي مدارس و ادارات شهرستان ريگان شده است. از سوي ديگر صدها نفر به‌دليل مشکلات تنفسي به مراکز درماني مراجعه کرده‌اند.
آلودگي هوا 30 برابر حد استاندارد
ميزان آلودگي به 30 برابر حد استاندارد رسيده و راه دسترسي به سيستان و بلوچستان مسدود شده است. گفته مي‌شود حداقل 53 جاده فرعي نيز مسدود است و 45 خودرو در راه مانده‌اند که سرنشينان آنها توسط اکيپ‌هاي راهداري و هلال احمر نجات يافته و در مکان‌هاي امن اسکان داده شده‌اند. با توجه به تداوم تند بادها در شرق استان کرمان مديريت بحران استانداري کرمان به مردم هشدار داده است تدابير لازم را رعايت کنند. مجيد سعيدي، مديرکل مديريت بحران استانداري کرمان به مهر گفت: روز گذشته شدت توفان در بخش‌هايي از استان کرمان به 85 کيلومتر در ساعت رسيد و موجب گرد و غبار شديد در ريگان و فهرج شد. گزارش‌هاي اوليه حکايت از خسارت به برخي از زير ساخت‌ها در شرق استان کرمان دارد و ستاد بحران در شهرستان‌هاي شرقي تشکيل شده است. براي جلوگيري از خطرات احتمالي و آلودگي شديد هوا مدارس و ادارات برخي از شهرستان‌ها تعطيل شده و دستگاه‌هاي امدادي در آماده‌باش کامل قرار دارند. بنا به پيش بيني هواشناسي شدت توفان در روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه به اوج خود مي‌رسد و از مردم مي‌خواهيم تذکرات ايمني را جدي بگيرند. سقوط اشيا، شکستن درختان و نهال‌ها، پرتاب شدن اشيا از ارتفاع دور از انتظار نيست، لذا توصيه مي‌کنيم کودکان و سالمندان از تردد در فضاي باز خودداري کنند و همچنين مردم از سفرهاي غيرضروري اجتناب کنند.
شرايط ريگان بحراني است


امين باقري، فرماندار ريگان نيز گفت: متاسفانه طي روزهاي اخير بار ديگر شاهد وزش توفان شن هستيم و شدت شن گرفتگي و مشکلات مردم بيشتر شده است. وي با انتقاد از عدم اجراي اقدامات پيشگيرانه براي کنترل توفان شن در اين شهرستان گفت: هم اکنون راه دسترسي به 45 روستا بسته است و گروه‌هاي امدادي در حال تلاش براي رسيدن به اين روستاها و امداد به مردم هستند. هم اکنون وضعيت در شهرستان ريگان بحراني است و با وجود تعطيلي مدارس و ادارات مردم خانه نشين شده‌اند. تا پايان هفته جاري اين وضعيت ادامه دارد و از مردم به خصوص در روستاها مي‌خواهيم از تردد غيرضروري خودداري کنند و هم اکنون 150 روستا در محاصره گرد و غبار و توفان شديد قرار دارند. وي از خسارت به تاسيسات شهري، روستايي، باغ‌ها، مزارع و قنوات و کانال‌هاي آب خبر داد و گفت: رفت و آمد در جاده‌هاي اصلي به سختي انجام مي‌شود و ديد افقي به شدت کاهش يافته است. کشاورزان به خصوص در جنوب استان کرمان بايد مراقبت‌هاي لازم را انجام دهند.