سهام‌تان را نفروشید

آرمان‌ملي: شاخص کل بورس نخستين روز هفته را توفاني آغاز و از ميانه ابرکانال 400 هزار واحدي عبور کرد. اين رشد روز گذشته نيز ادامه يافت و بدين‌ترتيب شاخص کل در بازار يکشنبه هزار و 776 واحد رشد را تجربه کرده که در نهايت به رقم 454 هزار و 618 واحد رسيده است. همزمان شاپور محمدي، رئيس سازمان بورس به سهامداران توصيه کرد که سهام خود را نفروشند. او در ضمن، دلايل متعددي را براي رشد شاخص برمي‌شمرد. به اعتقاد او، رشد از محل تجديد ارزيابي و افزايش سرمايه شرکت‌ها که باعث سودآوري آنها مي‌شود، اتفاق افتاده و از طرفي، معامله‌گران حقيقي جديد به بورس وارد شده‌اند.
شاخص کل در بازار بورس روز گذشته با هزار و 776 واحد رشد به رقم 454 هزار و 618 واحد رسيده است. بر اساس معاملات ديروز بيش از شش ميليارد و 20 ميليون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش 40 هزار و 397 ميليارد ريال داد‌و‌ستد شده است. همچنين شاخص کل (هم‌وزن) با 355 واحد افزايش به 147 هزار و 472 واحد و شاخص قيمت (هم‌وزن) با 236 واحد رشد به 98 هزار و 353 واحد رسيدند. شاخص آزاد شناور نيز با هزار و 919 واحد افزايش به رقم 549 هزار و 647 واحد رسيده، شاخص بازار اول 327 واحد افزايش و شاخص بازار دوم هفت هزار و 925 واحد افزايش داشته است. علاوه براين در بين تمامي نمادها، نماد صنايع پتروشيمي خليج‌فارس (فارس) با هزار و 114 واحد، پالايش نفت تهران (شتران) با 372 واحد، فولاد‌خراسان (فخاس) با 244 واحد، سرمايه‌گذاري غدير (وغدير) با 219 واحد، خدمات انفورماتيک (رانفور) با 213 واحد بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص کل داشته‌اند.  در مقابل نماد بانک ملت (وبملت) با 247 واحد، مخابرات ايران (اخابر) با 219 واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با 187 واحد، پالايش نفت بندرعباس (شبندر) با 163 واحد، پتروشيمي پارس (پارس) با  نفت و گاز پتروشيمي160 واحد، ملس صنايع مس ايران (فملي) با 133 و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با 132 واحد بيشترين تاثير منفي را بر معاملات بورس داشته‌اند. در بين نمادهاي ديروز نماد بانک ملت، سايپا، ملي مس صنايع ايران، پالايش نفت اصفهان، بانک صادرات ايران، فولاد مبارکه اصفهان و پارس خودرو در گروه نمادهاي پربيننده قرار داشته‌اند. گروه خودرو در معاملات صدرنشين برترين گروه‌هاي صنعت شده و در اين گروه يک ميليارد و 93 ميليون برگه سهم به ارزش بيش از چهار هزار و 775 ميليارد ريال داد‌و‌ستد شده است. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار نيز عنوان کرد: يکي از مولفه‌هاي بازار سرمايه، تنوع‌بخشي به ابزارهاي معاملاتي است. به گزارش بازار سرمايه، محمدي همچنين گفت: در بحث نقدينگي و حمايت‌هاي کارگزاري نيز توفيقات خوبي کسب شده، همچنين رشد شرکت‌هاي بورسي صورت گرفته و اگر مردم بدانند شرکت‌هاي بورسي هر سال رشد مي‌کنند، چرا سهام خود را بفروشند. هم شرکت سود نقدي به سهام مي‌دهد و هم قيمت خود سهام تقويت مي‌شود.
رونمايي از بازار برتر شايد وقتي ديگر
اخيرا، مديرعامل شرکت بورس تهران هم خبر داده بود که قرار است بازار برتر در بورس رونمايي شود که به اعتقاد کارشناسان بازار سرمايه، در تمام بورس‌هاي دنيا براي حرفه‌اي‌ها بازار برتر وجود دارد و در اين بازار شرکت‌ها طبقه‌بندي مي‌شوند. علي صحرايي درباره ويژگي‌هاي بازار برتر گفته بود: قرار است در بازار برتر دامنه نوسان قيمت سهم‌ها افزايش يابد. همچنين شرکت‌هايي که حداقل نمره اطلاع رساني‌شان کمتر از 70 نباشد، سرمايه‌شان حداقل هزار ميليارد تومان و سهام شناورشان حداقل 25 درصد باشد يا اينکه سهام آزاد شناورشان از نظر ريالي 1500 ميليارد تومان باشد مي‌توانند در اين بازار ليست شوند. با اين حال، روز گذشته، مديرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران درمورد راه‌اندازي بازار برتر در بورس به ايسنا گفته است که تغيير در ساختار بايد در زمان مناسب اتفاق بيفتد و فعلا در سال جاري در حوزه راه‌اندازي بازار برتر اقدامي انجام نخواهيم داد.