محسن هاشمی از ائتلاف کارگزاران‌ با برخی احزاب دیگر در انتخابات خبر داد اصلاحات درپی ائتلاف حزبی

گروه سیاسی - اصلاح‌طلبان که در این دوره کمترین حضور را دارند و از ابتدا خیلی بی‌رمق وارد انتخابات شدند، حالا گویا دوباره قرار است مانند گذشته یک بار دیگر ائتلاف را تجربه کنند. این جریان سیاسی که در سال‌های اخیر به واسطه عملکرد دولت و همچنین فراکسیون امید در عمل کردن به وعده‌ها و همچنین عدم پیگیری دچار ریزش در پایگاه اجتماعی خود شده است، حالا برخی طیف‌ها و جناح‌های سیاسی اصلاح‌طلبان در این دوره از ائتلاف با برخی احزاب دیگر خبر می‌دهند. محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: «در جلسه انتخاباتی این حزب نتوانستیم در تهران به لیستی ۳۰ نفره برسیم و به ۱۵ یا ۱۶ نفر رسیدیم. باز هم جلسه داریم تا بتوانیم لیست ۳۰ نفره را پر کنیم. بعد که احزاب لیست‌های خود را درآوردند می‌توانند باهم ائتلافاتی هم داشته باشند. مثلا ممکن است ما در کاگزاران نتوانیم به ۳۰ نفر برسیم بلکه ۱۵ نفر را معرفی کنیم و بقیه را از احزاب دیگر قرض بگیریم.»
محسن هاشمی در نشستی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران گفت: همانگونه که اعلام شده شورای عالی اصلاح‫طلبان لیستی برای انتخابات نمی‌دهد، اما احزاب به صورت جداگانه می‌توانند لیست بدهند و توصیه هم شده که لیست بدهند.‬
به گزارش انتخاب، او افزود: در حال حاضر احزاب مشغول هستند تا ببینند آیا از میان کاندیدا‌های باقی مانده و تاییدصلاحیت شده می‌توانند لیست کاملی بدهند تا به میدان بیایند یا نه؟
این در حالی است که براساس مصوبه شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان مورخ ۱۵بهمن ماه ۱۳۹۸، اصلاح‌طلبان هیچ لیست ائتلافی تحت این عنوان و یا هر عنوان دیگری که تداعی کننده ائتلاف اصلاح‌طلبان باشد، نخواهند داشت و هر ائتلافی تحت این عناوین قویاً تکذیب می‌شود.


درواقع اصلاح‌طلبان به واسطه رد صلاحیت‌های گسترده در این دوره از انتخابات کمترین نامزد را دارند و پیش از این شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد که به واسطه به حد نصاب نرسیدن کاندیدا و حتی عدم نامزد در برخی حوزه‌ها در این دوره قادر به معرفی لیست نخواهیم بود، به همین دلیل در این دوره از انتخابات مجلس فهرست و لیستی از سوی این جریان سیاسی معرفی نخواهد شد. در همین رابطه جناح‌های سیاسی خودشان به طور مستقل وارد انتخابات خواهند شد و اگر برخی از آنها کاندیدا دارند می‌توانند لیست معرفی کنند.
با این اوصاف به نظر می‌رسید دیگر شاهد لیستی از سوی این جریان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس نباشیم، اما حالا روز گذشته محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران گفته است که احزاب سیاسی اصلاح‌طلبی که نامزدهای انتخاباتی برای معرفی لیست ندارند می‌توانند با دیگر احزاب ائتلاف و لیست معرفی کنند. حال در اینجا چند سوال و نکته مطرح است که مخاطب و پایگاه اجتماعی با آن روبه‫رو است؛ یکی اینکه در درجه اول ما حزب حتی در دو سطح اصلاحات و اصولگرا به معنای واقعی نداریم و کارکرد احزاب در این دو جریان سیاسی وجود ندارد، چگونه می‌شود انتظار داشت که ائتلاف با دیگر احزاب مشارکت سیاسی را بالا ببرد؟ کدام حزب؟ اگر حزب به معنای واقعی در کشور وجود داشت که فضای سیاسی کشور به این سمت حرکت نمی‌کرد که جریان‌های سیاسی حتی تا امروز استراتژی خاصی برای انتخابات نداشته باشند. امروز شرایط جریان‌های سیاسی در کشور به گونه‌ای است که ما با اینکه 10 روز دیگر تا انتخابات باقی نمانده است همچنان درگیر دعواهای جناحی و درون‌حزبی هستند. ‬
نکته دیگر به بحث ائتلاف برمی‌گردد. اگر منظور محسن هاشمی از قرض گرفتن کاندیدا همان ائتلاف با دیگر جناح‌های سیاسی جریان اصلاح‌طلب است که این امر خلاف بیانیه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است چرا که پیش از این اعلام کرده بودند که ائتلافی به نام اصلاح‌طلبان وجود نخواهد داشت و احزاب خودشان به صورت مستقل می‌توانند کاندید معرفی کنند و اگر توانایی معرفی لیست داشتند فهرست حزبی خودشان را معرفی کنند. اما اگر منظور هاشمی ائتلاف اصلاح‌طلبان با دیگر طیف‌های سیاسی است که باید پرسید چه فرقی با معرفی لیست در سال‌های گذشته دارد؟ آیا واقعا در انتخابات گذشته چنین ائتلافی دستاورد داشت که حالا دوباره قرار است آن را تکرار کنیم؟ با توجه به بازخوردهایی که از جامعه دریافت شد، تکرار چنین استراتژی‫ای خطاست و عایدی جز ریزش بیشتر پایگاه اجتماعی را به دنبال نخواهد داشت. درواقع آنچه از مواضع برخی جناح‌های اصلاح‌طلب بیرون می‌آید چیزی نیست جز همان دعواهای درون‌جناحی و انشقاق که در این جریان نیز رسوخ کرده است و متاسفانه آن چیزی که در این میان به فراموشی سپرده شده است جامعه و سرمایه اجتماعی است. ‬
البته پیش از این نیز لیست‌هایی با عنوان و برند اصلاح‌طلبی در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منتشر شد که با واکنش چهره‌های مختلف این جریان روبه‌رو شد و در همین راستا روز گذشته حسین نقاشی، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا، تصریح کرد: در آخرین مصوبه شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به روشنی در این مصوبه به صراحت اعلام شده این شورا در تهران لیست انتخاباتی ارائه نمی‌دهد. اما احزاب عضو این امکان را دارند که با هویت حزبی خود در تهران لیست انتخاباتی تهیه و برای داوطلبان خود تبلیغ کنند.
این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی افزود: وقتی شورای‌عالی به عنوان بالاترین نهاد اجماعی اصلاح‫طلبان برای ارائه لیست واحد به جمع‌بندی نرسیده است، احزاب عضو هم باید نسبت به این موضع رعایت کنند. اگرچه چند حزب اصلاح‌طلب تلاش دارند با برند ائتلافی اصلاح‌طلبان وارد انتخابات شوند که این کار آنها نقض غرض است.‬
متاسفانه جریان‌های سیاسی موجود در کشور نه تنها در حال حاضر سرمایه و بدنه اجتماعی که از آنها ناامید شده‌اند را به فراموشی سپرده بلکه حتی در مسیری حرکت می‌کنند که فاصله بین پایگاه اجتماعی و جریان‌های سیاسی هر روز بیشتر نیز می‌شود و قدرت اجتماعی را فدای مناصب حکومتی می‌کنند.