سرنوشت نامعلوم پالادیوم

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: نام «پالادیوم» این روزها در رسانه‌ها و اذهان عمومی با تخلف عجین شده است؛ این را شهروندانی می‌گویند که هر روز از مقابل پالادیوم عبور می‌کنند و حسرت باغی را در شمال تهران می‌خورند که اکنون به مجتمع سیمانی تبدیل شده است. این مرکز خرید لاکچری در محله زعفرانیه تهران است که به گران بودن اجناس آن شهرت دارد، ساخت این مال بزرگ و پر زرق و برق حدود 10 سال پیش آغاز و در نهایت پس از 5 سال به صورت رسمی افتتاح شد، اما مدتی از افتتاح این مجموعه تجاری نگذشته بود که برخی از کارشناسان خبر از تخلفات عمده در ساخت این مجموعه دادند و ماجرای تخلف این پاساژ با اظهار نظرهای محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران آشکارتر شد.
>تبدیل باغ در شمال تهران به پالادیوم
سالاری اعلام کرد: «مالک پاساژ در ضلع جنوبی ساختمان مجتمع تجاری خود زمینی را با هدف تامین پارکینگ خریداری کرده بود اما پس از مدتی تصمیم می‌گیرد که این زمین را هم به مجتمع تجاری تبدیل کند و در این بین با سوء‌استفاده از دوره‌گذار در مدیریت شهری، تونل زیرزمینی و یک پل هوایی که از زیر و روی شارع عمومی می‌گذرد را احداث کرده است.» وی بیان داشت:«اصل ساخت این پاساژ مشکل دارد چرا که زمین آن باغ بوده اما دیوان عدالت اداری رای شورا مبنی بر باغ بودن را ابطال می‌کند و این درست نیست که مالکی برای افزایش ارزش افزوده ملکش تونلی از زیر خیابان و پلی در فراز خیابان ایجاد کند.»
>پای حناچی به پرونده پالادیوم باز شد


پیگیری‌های محمد سالاری راه به جایی نبرد و شهرداری اقدامی انجام نداد. سالاری دوباره تصمیم گرفت این تخلف را مطرح کند و به این صورت ماجرا برای بار دوم رسانه‌ای شد تا شاید از طریق رسانه‌ای شدن آن چاره‌ای اندیشیده شود. سالاری مهر ماه سال جاری در صحن شورای شهر به شهردار تذکر داد و بیان داشت: «سال 96 نسبت به تخلفات پالادیوم تذکر دادم و یک ماه بعد تعدادی از اعضا مجدد در این زمینه تذکر داشتند ولی رسیدگی در این زمینه انجام نگرفت. احداث زیرگذر، پل و مجموعه پالادیوم به طور عیان سبب شده که حقوق عمومی شهروندان مورد تعدی قرار گیرد و معاونت قضایی دادستان کل کشور نیز چندین بار به شورا و شهرداری در این زمینه نامه نوشته است.»
به گزارش فارس، او با اشاره به اینکه عدم روند رسیدگی به این تذکرات جایگاه نهادهای نظارتی را زیر سوال می‌برد و راهی جز طرح سوال از شهردار نداریم، گفته بود:«پالادیوم پروژه بزرگ‌مقیاس ساختمانی است که در ابتدای دوره فعالیت شورا تذکرات زیادی در مورد بارگذاری متخلفانه با همیاری شهرداری از این مجتمع اعلام شد. تخلفی که در این پروژه انجام گرفته عیان است ولی توجهی علیرغم تذکرات شورا جهت رسیدگی به آن انجام نگرفته است.» پس‌از اعتراض برخی از اعضای شورای شهر، پرونده پاساژ پالادیوم برای بررسی به کمیسیون ماده 100 ارجاع شد که رای بدوی تخریب تونل و پل بود و بعد از اعتراض مالک وارد چرخه بررسی دوباره شد.
>پل و تونل پاساژ پالادیوم تخریب می‌شود
سرانجام محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام کرد: «با پیگیری‌هایی که انجام شد کمیسیون ماده ۱۰۰ رای بدوی را در خصوص تخلفات ساختمان پالادیوم از جمله ایجاد پل هوایی بر فراز شارع عام و تونل زیرزمینی برای ارتباط ساختمان شمالی و جنوبی، تایید کرد. دو نفر از اعضای کمیسیون یعنی عضو شورای شهر و نماینده وزارت کشور نیز رای را امضاء کردند ولی هنوز نماینده قوه قضاییه امضاء نکرده است و باید نظرش را اعلام کند. از آنجا که قاعده در رای‌دادن آرای ماده ۱۰۰ اکثریت اعضاست با این دو امضاء رای بدوی مبنی بر جمع‌آوری تونل و پل در ساختمان پالادیوم صادر شده و پیگیری می‌کنیم بعد از ابلاغ رای، شهردار منطقه و معاونت شهرسازی آن را فورا به اجرا بگذارند.»
>تعلل در صدور رای قطعی
به گزارش اقتصاد آنلاین، سالاری در آخرین نشست خبری خود از کمیسیون ماده 100 به دلیل تعلل در صدور رای قطعی این تخلف انتقاد کرد و گفت:«مالک مرتکب تخلف محرز شده و ماده 100 باید هرچه زودتر برای تخریب این سازه‌ها اقدام کند.»
در واکنش به این اظهار نظر تورج فرهادی، رئیس اداره کل امور اجرایی کمیسیون ماده 100 گفت: «کمیسیون‌های ماده صد بر اساس قانون صرفا مرجع صدور آرای ماده صد هستند. کمیسیون‌های ماده صد چه در ارسال پرونده و چه در اجرای رای صادر شده هیچ دخالتی ندارند. پرونده پالادیوم در یکی از کمیسیون‌هاماده صد درحال رسیدگی است و قاضی کمیسیون مربوطه می‌گوید باید بررسی‌های دقیق تری انجام شود. به هرحال مدتی است که در حال بررسی این پرونده هستیم و هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم تا رای صادر کنیم که منطقه اجرا کند.»
بعد از این اظهار نظر بود که محمد سالاری در صحن شورا بار دیگر نسبت به تعلل صدور رای واکنش نشان داد و طی تذکری گفت:«معاونت قضایی دادستان کل کشور چندین بار به شورا و شهرداری در خصوص این تخلف نامه نوشته است، همچنین در کمیسیون ماده 100 به این تخلفات رسیدگی شده، همچنین مشاور وزیر راه وقت نیز نسبت به آن هشدار داده و سازمان بازرسی شهرداری تهران نیز گزارش کاملی از تخلفات تهیه کرده است و رای بدوی این مجتمع صادر شده اما با رایزنی مالک و شهرداری منطقه تلاش می‌شود رای تجدیدنظر به تاخیر بیفتد.»
>وجود ابهام در پرونده؛
علت صادر نشدن رای قطعی
همان زمان عبدالرضا گلپایگانی معاونت شهرسازی شهرداری تهران در واکنش به این تذکر و احتمال لابی برای شکستن رای ماده 100 از سوی مالک پالادیوم، از وجود ابهاماتی در این پرونده خبر داد و گفت: «مالک با شهرداری توافق کرده و توافق‌نامه مشترک دارد، وقتی توافق کرده‌اند نمی‌توانند تخلفی انجام دهند و بگویند در جریان نیستند. ابهامی که اعضای کمیسیون داشتند و می‌خواستند به یک نظر شفاف برسند بیشتر از این جنس بود. این گونه پرونده‌ها ویژه هستند و موضوع روتینی نیست که راحت بتوانند تصمیم گیری کنند. اگر رای کمیسیون ماده صد صادر شود معیاری می‌شود که بر اساس آن اقدام اجرایی و عملیاتی کنیم.»
>تابع رای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ هستیم
با این حال حمید موسوی شهردار منطقه یک که پیش‌تر شائبه توافق شهرداری منطقه با مالک پالادیوم را رد کرده و گفته بود:«در مورد پالادیوم نه تصمیم به توافق داریم و نه اقدام به توافق کرده و نه حتی مالک تقاضای توافق داشته است؛ هرچند باید بگویم شهرداری منطقه یک، در مقامی نیست که مایل بودن یا نبودنش برای توافق، تاثیری در حکم قضایی داشته باشد، کاش مقداری از حساسیت این روزها در مورد پالادیوم، در زمان ساخت و تخلف وجود داشت.» در آخرین اظهار نظر خود در رابطه با این مرکز تجاری گفته است:«رای بدوی کمیسیون ماده ۱۰۰ در مورد تخلفات این ساختمان صادر شده؛ اما هنوز رای قطعی به ما ابلاغ نشده است و از مفاد آن بی خبر هستیم. ما تابع رای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ در مورد تخلفات ساختمان پالادیوم هستیم، البته در این مدت در پی نامه سازمان بازرسی کل کشور در خصوص تخلفات این ساختمان، دو مرتبه اجرائیات شهرداری منطقه یک برای تخریب موارد تخلف به این مرکز خرید رفتند، اما مالک اجازه ورود ماموران شهرداری را نداد.» این شهردار با بیان اینکه ما تابع رای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ هستیم، گفت: «البته دقت داشته باشید که بر اساس قانون دو ماه مالک فرصت دارد که نسبت به تخریب تخلفات اقدام کند و بعد از آن اگر این تخریب را انجام نداد، شهرداری می‌بایست نسبت به انجام رای کمیسیون ماده ۱۰۰ نسبت به قلع و قمع
اقدامکند.»
>آیا رای قطعی کمیسیون 100 نهایی می‌شود؟
برای پیگیری آخرین رویداد‌ها در رابطه با پالادیوم و تخریب آن با محمد سالاری تماس گرفتیم. او تصریح کرد: «طبق آخرین اطلاعات من، رای قطعی کمیسیون 100 تا کنون نهایی و ابلاغ نشده چرا که یکی از نمایندگان آن را امضا نکرده است. باید دید در آینده این رای نهایی و ابلاغ خواهد شد یا خیر.» با همه این اوصاف و از آن جایی که تخلف در ساخت پالادیوم امری محرز است، به نظر می‌رسد تخریب قطعی خواهد بود اما همچنان باید منتظر بود و دید که آیا رای کمیسیون 100 نهایی خواهد شد؟