از‌ اشتراک 80 درصدی شورای ائتلاف و پایداری تا لیست دقیقه نودی اصلاحات

درست 5 روز قبل از اعلام تائید صلاحیت این سه شخصیت اصلاح‌طلب، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن ماه اعلام کرده بود که بنا ندارد در تهران لیست انتخاباتی ارائه دهد و به احزاب اختیار داده بود تا به صورت حزبی از نامزدهای تائید صلاحیت شده خود در تهران حمایت کنند.
اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌و گو با فارس اما می‌گوید اگر تائید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب ادامه داشته باشد به نحوی که امکان ارائه لیست باشد، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌تواند ارائه لیست را مورد بررسی مجدد قرار دهد.
جبهه پایداری: حاضریم بر اساس شاخص‌ها
 به لیست واحد با اصولگرایان برسیم


جبهه پایداری در بیانیه‌ای اعلام کرد: در جلسات فی‌مابین با نمایندگان محترم شورای ائتلاف، ضمن تاکید بر رسیدن لیست واحد جبهه انقلاب در انتخابات مجلس مکرر اعلام کرده‌ایم که جبهه پایداری حاضر است برای دستیابی به هدف وحدت در لیست، از ‌اشتراک موجود در دو لیست شروع شود و تا نهایت به لیست واحد برسد که این موضوع همچنان از نظر جبهه پایداری، قابل گفت‌وگوست. در آخرین جمع‌بندی که لیست ۶۰ نفره جبهه پایداری و لیست۹۰ نفره شورای ائتلاف در معرض عموم قرار گرفته است، حدود ۲۴ نفر مشترک هستند و این نقطه می‌تواند به عنوان نقطه شروع برای جمع‌بندی لیست واحد قرار گیرد و تلاش گردد این ۲۴ نفر در حد امکان تا رسیدن به لیست واحد افزایش یابد.
دعوت دانشجویان دانشگاه تهران از مردم
 برای شرکت در انتخابات و انتخاب کاندیدای اصلح
جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران با حضور در میان مردم از آنها برای شرکت در انتخابات مجلس و انتخاب کاندیدای اصلح دعوت کردند.
این برنامه به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد و دانشجویان در گفت‌وگو با مردم تاکید کردند که انتخابات، فرصتی برای ورود افکار و راه‌حل‌های نو برای عبور از مسائل و مشکلات کنونی کشور است.دانشجویان همچنین با در دست‌ داشتن دست‌نوشته‌هایی به بیان ویژگی‌های کاندیداهای اصلح پرداختند.
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران همچنین روز جمعه هم طی نامه‌ای درباره انتخابات مجلس و شاخص‌های نامزدهای اصلح اعلام کرد: برای انتخاب وکلایی اصلح، انقلابی و باشرف، باید در مقابل زد و بندهای سیاسی ایستاد و احزاب و گروه‌هایِ سیاسیِ انقلابی‌نمایی که قبیله گرایی، سهم خواهی و باج‌دهی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند، راه به جایی نخواهند برد.
برخی به دنبال تخریب
 و فضاسازی علیه شورای نگهبان هستند
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با‌اشاره به برخی از حاشیه‌سازی‌ها علیه شورای نگهبان درباره برررسی صلاحیت کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس گفت: زیر سؤال بردن اصل نظارت شورای نگهبان کار درستی نیست. اعضای شورای نگهبان افراد معتقدی هستند و در بررسی صلاحیت‌ها فراجناحی عمل می‌کنند.
وی با بیان اینکه شورای نگهبان همواره آمادگی شنیدن اعتراضات و بررسی مجدد صلاحیت کاندیداهای رد صلاحیت شده را دارد، افزود: اتهاماتی که به شورای نگهبان زده می‌شود بی‌اساس و بی‌مبنا بوده و بعضا برای فضاسازی علیه این نهاد و تخریب شورای نگهبان است.
عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان سیاسی کار نیست و فراجناحی عمل می‌کند، ادامه داد: شاهد هستیم که در بین کاندیداهای رد صلاحیت شده هم از نامزدهای اصولگرایان و هم از نامزدهای اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده‌ نیز وجود دارند.
سلیمی با بیان اینکه شورای نگهبان در موضوع بررسی صلاحیت کاندیداها معیار‌های خاصی دارد که از آنها عدول نمی‌کند، اضافه کرد: قطعا شورای نگهبان مدارک و مستنداتی از کاندیداهای رد صلاحیت شده در اختیار داشته که آنها را رد صلاحیت کرده است.
حزب کارگزاران وارد فهرست‌های ائتلافی نمی‌شود،
لیست مستقل می‌دهیم
یدالله طاهرنژاد، نایب ‌رئیس شورای مرکزی کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره نحوه حضور این حزب در انتخابات ۲ اسفند گفت: کارگزاران بنا ندارد که در قالب ائتلاف وارد فعالیت‌های انتخاباتی شود، اما در حال بررسی تایید صلاحیت شده‌های حوزه انتخابی تهران هستیم تا شاید بتوانیم از لیست بلند بالای کاندیداها افرادی را پیدا کنیم که با منویات و مرام و مشرب حزب همخوانی داشته باشد، در آن صورت لیست مستقل خواهیم داشت.
وی افزود: برای لیست‌های ائتلافی از سوی برخی احزاب اصلاح‌طلب با کارگزاران صحبت‌هایی شده اما حزب کارگزاران بنای مشارکت در لیست‌های ائتلافی را ندارد.
عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سؤال که آیا حضور مستقل کارگزاران در کنار ائتلاف برخی احزاب اصلاح‌طلب باعث چنددستگی در جبهه اصلاحات نمی‌شود، گفت: وقتی در قالب شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان لیست واحد ارائه نشود، دیگر انتظار نمی‌رود که بتوان با یک لیست قوی و یکدست وارد میدان انتخابات شد، از لیست ناقص هم ما به مقدار یک لیست ناقص انتظار داریم. وی همچنین گفت: در جامعه سلایق مختلفی هست و آن بخش از جامعه که کارگزاران را نماینده خود می‌دانند به لیست این حزب رای خواهند داد.
فرصت ۱۸ دقیقه‌ای تبلیغ برای نامزدهای انتخابات خبرگان
 در رسانه ملی
محمدرضا چپریان در مراسم قرعه‌کشی نامزد‌های اولین میان دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری استان تهران اظهار کرد: ضبط برنامه نامزد‌ها در محل کار یا هر کجایی که خودشان تشخیص می‌دهند انجام می‌شود به شرطی که عدالت رعایت شود و یک نوع دکور پشت صحنه برای همه نامزد‌ها باشد، که یکسان نیز خواهد بود.
او افزود: پخش برنامه نامزد‌ها از شبکه پنج سیما و شبکه رادیویی تهران خواهد بود، تعداد پخش و بازپخش برنامه‌ها در شبکه پنج و رادیو دو بار خواهد بود یعنی یک بار برنامه اصلی و یک بار نیز برنامه بازپخش است.
چپریان ادامه داد: جدول طوری طراحی شده است که هر نامزد یک برنامه صبح و برنامه عصر داشته باشد که ممکن است برنامه اصلی صبح یا بعداز ظهر باشد و برنامه بازپخش برعکس آن.
دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی با بیان اینکه نوبت تبلیغات نامزد‌ها براساس قرعه‌کشی است که هم اکنون انجام می‌شود، گفت: خود نمایندگان نامزد‌ها قرعه را برمی‌دارند و برای آنان که نماینده‌ای ندارند، یکی از اعضای کمیسیون بازرسی تبلیغات قرعه‌کشی را برمی‌دارد.
چپریان افزود: انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری هم زمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است و در پنج استان تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم انتخابات خبرگان نیز برگزار می‌شود. تعداد کرسی‌ها برای این ۵ استان ۷ کرسی است که ۳ کرسی آن در تهران است.
او ادامه داد: ۲۸ نفر از نامزد‌ها نیز برای این ۵ استان تایید صلاحیت شده‌اند که ۱۶ نفر آنها در استان تهران هستند. دبیر ستاد انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: نمایندگان نامزد‌ها در این جا حضور دارند که البته تبلیغات نامزد‌های انتخابات خبرگان رهبری از ۱۷ بهمن ماه سال ۹۸ شروع شده است و تا صبح اول اسفند ادامه دارد و از امروز به بعد نیز به قید قرعه در رسانه ملی تبلیغاتشان را انجام می‌دهند.
اصلاح‌طلبان از نیرو‌های مستقل و معتدل حمایت کنند
داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصمیم بر این دارد که در تهران لیستی ارائه نکند، ولی در جا‌هایی که نیرو به قدر کافی وجود دارد، این موضوع به اصلاح‌طلبانِ شهرستان‌ها و استان‌ها واگذار شده است.
او افزود: من فکر می‌کنم در مجموعِ جا‌هایی که اصلاح‌طلبان حضور دارند، باید مورد حمایت قرار بگیرند و حتی در جا‌هایی که اصلاح‌طلبان حضور ندارند، باید یک مقدار واقع‌گرایانه عمل کنند و از نیرو‌های میانه‌رو و مستقل حمایت کنند تا کشور بار دیگر به دست تندرو‌ها و افراطیون نیفتد.
قنبری ادامه داد: مجلسی شبیه مجلس دهم که الان مشغول فعالیت است، خیلی بهتر از مجلسی مانند مجلس نهم است که نیرو‌های تندرو در آن حضور پیدا کردند که علیه منافع ملی کار می‌کردند.
او تصریح کرد: به نظر من باید اصلاح‌طلبان تلاش کنند که حداقل مجلسی شبیه مجلس فعلی متشکل از معتدلان و میانه‌رو‌ها شکل بگیرد که منافع ملی پیش برود؛ هرچند که این شاید مطلوب اصلاح‌طلبان نیست و بیشتر از اینکه آرمان‌گرایانه باشد، یک اقدام عمل گرایانه است و بهتر این بود که اصلاح‌طلبان با گزینه‌های خودشان که اصلاح‌طلب هستند وارد انتخابات شوند.
عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری در ادامه عنوان کرد: درخصوص اقدامات اصلاح‌طلبان درباره حمایت از مستقلان و اعتدال‌گرایان گفت: اصلاح‌طلبان اگر تصمیم دارند که از نیرو‌های مستقل و اعتدال‌گرا حمایت کنند، باید از قبل در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند که ما نیرویی نداریم و از نیرو‌های مستقل حمایت می‌کنیم، تا در آینده، اصلاح‌طلبان مجبور به پاسخگویی درخصوص عملکرد نیرو‌های مستقل و معتدل نباشند.
اصلاح‌طلبان درصدد مظلوم‌نمایی هستند
و دقیقه 90 لیست می‌دهند
محمدکاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با ‌اشاره به بیانیه اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه به سبب نداشتن نامزد در انتخابات لیست ارائه نخواهند داد، گفت: اصلاح‌طلبان همواره در انتخابات شگرد خاصی را دنبال می‌کنند. آنها در ابتدا حمله‌ای به شورای نگهبان و نظارت استصوابی را در دستور کار قرار می‌دهند تا در اذهان مردم خود را مظلوم نشان دهند.
او ادامه داد: بعد از این مظلوم‌نمایی و حمله به شورای نگهبان آنها اعلام می‌کنند که برای شرکت در انتخابات نامزد ندارند، اما در روز انتخابات نامزدهای اصلی خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند؛ شیوه‌ای که صرفا برای این است تا اگر رای آوردند بگویند علیرغم اینکه شورای نگهبان عناصر اصلی ما را رد کرد اما باز هم مردم به ما اقبال داشته و ما رای آوردیم و اگر هم رای نیاوردند بگویند که شورای نگهبان نگذاشت تا ما در انتخابات رای بیاوریم و این بازی تکراری اصلاح‌طلبان در هر انتخابات است که بازهم در حال تکرار آن هستند.
انبارلویی افزود: علاوه‌بر این، یکی  از بازی‌های دیگر اصلاح‌طلبان این است که می‌گویند ما لیست نخواهیم داد، اما در دقیقه نود شاهدیم که لیست می‌دهند و در نهایت هم عناصری که رای می‌آورند در توجیه ناکارآمدی‌هایشان می‌گویند که نمی‌گذارند ما کار کنیم و این بازی است که صرفا برای تخریب چهره دموکراسی در ایران به راه انداخته شده و امری خلاف دموکراسی است. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: ما گرفتار جمعیتی هستیم که متاسفانه از خارج کشور الهام می‌گیرند تا چهره مردم سالاری را در ایران زشت نشان داده و بگویند که دموکراسی در ایران خیلی قوام ندارد و متاسفانه این بازی در ایران هرساله تکرار می‌شود. با وجود این اما اتفاقا اینها در انتخابات هم شرکت خواهند کرد و با اقدامات خود صرفا ثابت می‌کنند که اعتقادی به دموکراسی ندارند.