تهران؛ نقطه تقابل لیست های اصلاح طلبان و اصولگرایان

درحالی از پنج شنبه این هفته تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی رسما آغاز می شود که کار تهیه لیست های انتخاباتی توسط احزاب و تشکیلات سیاسی مختلف به خصوص در تهران به روزهای آخر و لحظات حساس رسیده است. در جبهه اصلاح طلبان هرچند شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هفته گذشته رسما اعلام کرد  که این شورا لیستی ارائه نخواهد کرد و احزاب می توانند خود در انتخابات لیست ارائه کنند، گزارش هایی از احتمال ارائه یک لیست متحد از احزاب اصلاح طلب در تهران منتشر شده است. همزمان خبرهایی از تایید دو چهره سرشناس اصلاح طلب در تهران نیز منتشر شد. در جریان اصولگرایی نیز درحالی که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به وسیله رای گیری در یک مجمع هشت هزار نفره به یک فهرست 90 نفره رسیده و قرار است یک گروه 21 نفره، از بین 90 نفر یک فهرست 30 نفره ارائه کنند، جبهه پایداری نیز فهرست 60 نفره ای  را ارائه کرده و تصمیم گرفته که لیست جداگانه بدهد.

ناصر ایمانی: چندین ماه با جبهه پایداری مذاکره شد
دراین باره ناصرایمانی فعال سیاسی اصولگرا به رویداد 24 گفت: چندین ماه با جبهه پایداری گفت و گو و مذاکره صورت گرفته است اما آن‌ها در نهایت راضی به ارائه لیست مشترک با اصولگرایان نشدند.
 

آقاتهرانی: امکان اشتراک ۲۲ گزینه در لیست پایداری و شورای ائتلاف وجود دارد
با این حال به گزارش تسنیم حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: فهرست شورای ائتلاف (در تهران) می تواند حداقل ۲۲ چهره مشترک با فهرست پایداری داشته باشد، چرا که دو فهرست حداقل ۲۲ چهره خوب انقلابی و مشترک دارد. یعنی بیش از دو سوم دو فهرست ائتلاف و پایداری مشترک هستند. وی گفت: پایداری هم دعوت کننده به اشتراک حداکثری فهرست هاست بنابراین پیش دستی نکرد و صبر کرد تا دوستان شورای ائتلاف فهرست 90 نفره نامزدهای مطلوب خودشان را اعلام کردند و پس از آن لیست 60 نفره کاندیدای اصلح را جمع بندی و ارائه رسانه ای کرد. وی ادامه داد: «البته ما معتقدیم اگر شاخص های اصولی معیار قرارگیرند و ملاک های فرعی و رودربایستی‌ها هم کنارگذاشته شوند، می شود از 22 نامزد مشترک به مشترکات بیشتر هم رسید و این پیروزی گفتمانی بزرگی برای مردم سرافراز تهران رقم خواهد زد و به برکت این همدلی میان جبهه ایمانی و انقلابی خدا هم برکاتش را بیش از انتظار ما نازل خواهد کرد.»این درحالی است که در لیست 60 نفره جبهه پایداری، چهره های شاخص اصولگرایی مانند قالیباف حضور ندارند.



نشست ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب برگزار شد
فارس همچنین از برگزاری نشست برخی از احزاب اصلاح‌طلب درباره لیست انتخاباتی تهران خبرداد. براساس این گزارش، در این  نشست احزابی همچون مردم سالاری، حزب وحدت و همکاری و خانه کارگر حضور داشته‌اند.  پیش از این، محمدرضا راه‌چمنی، دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی، خبر از ائتلاف 12 حزب اصلاح‌طلب با عنوان «اصلاح‌طلبان پایتخت» داده بود که شماری از احزاب نیز عضو آن بودند که برخی از احزاب از جمله حزب ندای ایرانیان، حزب اعتماد ملی و حزب جوانان ایران اسلامی حضورشان را در این ائتلاف تکذیب کردند. بر پایه این خبر، توئیت اخیر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری نشان می دهد وی به دنبال ارائه لیستی اصلاح‌طلبانه در تهران است. وی در توئیت خود نوشته است: هرچند متاسفانه اصلاح‌طلبان به دلیل رد صلاحیت ها در بسیاری از شهرها کاندیدا ندارند اما اصلاح‌طلبان پایتخت می توانند با ارائه لیست، ثابت کنند اولا اکثریت مردم تهران اصلاح طلب اند و ثانیا هر تغییری از صندوق‌های رای می‌گذرد و ثالثا مانع ورود افراطیون طرفدار شعار «لیاخوف کجایی؟» به مجلس بشوند.

الویری: گله اصلاح‌طلبان به معنی قهر با صندوق رأی نیست
در همین حال به گزارش خبرآنلاین، مرتضی الویری، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی می‌توانیم بهترین افراد را راهی مجلس کنیم، اما این بدین معنی نیست که گلایه‌های خودمان را نادیده بگیریم. وی افزود: برای اصلاحات و حل شدن مشکلات کشور راهی جز حضور در پای صندوق‌های رأی وجود ندارد و باید سعی کنیم که انتخابات دوم اسفند پرشور برگزار شود.

لیست خاموش پدیده جنگ انتخاباتی
با این حال مجتبی شاکری دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی نیز با اشاره به بیانیه اصلاح طلبان مبنی بر ارائه نکردن لیست انتخاباتی به سبب نداشتن نامزد گفت: اصلاح طلبان حتما لیست انتخاباتی خواهند داد و این مسائل را صرفا برای فضاسازی رسانه‌ای مطرح می‌کنند، زیرا به خوبی می‌دانند که هم اکنون اعتماد مردم به آن ها سلب شده است. وی اضافه کرد: پدیده ایجاد فهرست‌های خاموش، جنگ انتخاباتی است که این ها دنبال می‌کنند.

صلاحیت «مقیمی» و «افشانی» تایید شد
درهمین حال، ایسنا گزارش داد که صلاحیت محمد علی افشانی عضو حزب اعتماد ملی و محمد حسن مقیمی استاندار سابق تهران از نامزدهای جبهه اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان تایید شد.

‍ موضع حزب کارگزاران درباره انتخابات مجلس
ایسنا همچنین نوشت که در جلسه شورای مرکزی کارگزاران سازندگی ایران مقرر شد که تصمیم‌گیری درباره حمایت کردن یا نکردن از لیست در استان‌ها به شورای کارگزاران سازندگی همان استان سپرده شود. براساس این گزارش همچنین درباره انتخابات مجلس در تهران، مقرر شد پس از بررسی اسامی تأییدصلاحیت‌شدگان در تهران، جمع‌بندی کمیته انتخابات در دستور جلسه فوق‌العاده شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران که هفته آینده برگزار خواهد شد، قرار گیرد.

قنبری: احزاب اصلاح طلب لیست بدهند
همچنین داریوش قنبری  فعال سیاسی اصلاح‌طلب به نامه نیوز گفت که «گرچه شورای سیاست‌گذاری اعلام کرده است که لیستی جامع و تشکیلاتی در تهران ارائه نمی‌شود اما این اختیار به شوراهای استانی و احزاب داده شده است که خودشان لیست بدهند یا از نامزدهای اصلاح‌طلب حمایت کنند. در حوزه‌های انتخابیه‌ای که اصلاح‌طلبان نیرویی ندارند هم احزاب می‌توانند از نیروهای معتدل و مستقل حمایت کنند. این موضوع منطقی است که با حمایت از نیروهای معتدل مانع ورود نیروهای تندرو به مجلس بشویم زیرا حضور آن ها در مجلس به تأمین منافع ملی منجر نخواهد شد. اصلاح‌طلبان باید این راهبرد را انتخاب کنند؛ تقریبا همان رویکردی که در انتخابات سال94 در پیش گرفته شد.»