پدیده دموکرات‌های آمریکا

آفتاب یزد – گروه سیاسی: «حزب دموکرات آیووا» پس از تاخیری طولانی در انتشار نتایج آرا، «پت بوتیجیج» را رسما به عنوان برنده انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در این ایالت معرفی کرد.
آن طور که ایرنا می‌نویسد، بوتیجیج ۳۷ ساله که پیشتر شهردار «ساوث بند» در ایالت ایندیانا بوده، با کسب ۲۶.۲ درصد آرا برنده شد. این در حالی است که «برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت در جایگاه دوم قرار گرفت.
همچنین «الیزابت وارن» سناتور ایالت ماساچوست با ۱۸ درصد، «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا ۱۵.۸ درصد و «ایمی کلوبوشار» سناتور ایالت مینه‌سوتا با کسب ۱۲.۳ درصد آرا به ترتیب در جایگاه‌های سوم، چهارم و پنجم قرار گرفتند.
دموکرات‌ها و جمهوریخواهان دوشنبه گذشته انتخابات درون حزبی خود برای معرفی نامزد نهایی در انتخابات ریاست جمهوری از ایالت آیووا را آغاز کردند.


رای‌دهندگان و اعضای حزبی در آیووا دوشنبه شب به وقت محلی در حدود یک هزار و ۷۰۰ جلسه یا مجمع حزبی که در اماکنی همچون مدارس، کتابخانه‌ها و کلیساها برگزار شد، شرکت کردند و به طور شفاهی به نامزد موردنظر خود رای دادند.
این ایالت در مجموع ۴۱ هیات یا رای دارد و نامزدها و هوادارانشان برای کسب بخشی از این هیات‌ها تلاش کردند.
انتخابات درون حزبی در همه ۵۰ ایالت آمریکا برگزار می‌شود و ایستگاه بعدی این انتخابات، ایالت نیوهمپشایر است.در انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان در آیووا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری برنده شد اما نتیجه انتخابات دموکرات‌ها به تاخیر افتاد.
قرار بود بلافاصله پس از پایان رای‌گیری، نتایج آن اعلام شود اما تاخیر در اعلام آن نگرانی‌ها، تردیدها و اضطراب زیادی در میان اعضای حزب دموکرات ایجاد کرد. مقام‌های حزب دموکرات ابتدا گفتند که این تاخیر به دلیل تلاش‌های مسئولان برای «کنترل کیفیت» نتایج است. اما بعدا اعلام شد که این تاخیر به دلیل «مشکل فنی» در شمارش آرا بوده است.
تاخیری که باعث شد ترامپ به کنایه درباره آن بگوید: فکر کنم آنها باید دوباره روسیه، روسیه و روسیه را سرزنش کنند! اگر آنها نمی‌توانند آراء را درست بشمارند، چگونه قرار است آمریکا یا خدمات درمانی را اداره کنند؟
این در حالی بود که ادامه تاخیر در اعلام نتایج نهایی رقابت دموکرات‌ها در ایالت «آیووا» و افشای وجود اشتباهات و تناقضات متعدد در نتایجی که اعلام شده بود، موجب شد تا رئیس کمیته ملی حزب دموکرات «بازبینی» نتایج را خواستار شود.
برخی هم مدعی شده بودند در نتایج مربوط به بیش از ۱۰۰ حوزه انتخاباتی ناسازگاری‌هایی وجود دارد و ارقام، به گونه‌ای است که گویا برخی اطلاعات حذف شده‌اند و یا با یکدیگر جور درنمی‌آیند. گفته شد در پاره‌ای موارد جمع آرا با یکدیگر جور نیستند؛ در مواردی دیگر، تعداد «وکلای انتخاباتی» (آرای ایالتی) که حوزه‌ها به برخی نامزدها اختصاص داده‌اند، اشتباه است. در موارد معدودی هم نتایج اعلام‌شده از سوی دفتر حزب دموکرات در ایالت «آیووا» با نتایج اعلام‌شده از سوی حوزه‌های انتخابی همخوانی ندارند.
در هرصورت برخلاف تصورات اکنون بوتیجیج به عنوان نفر اول این ایالت انتخاب شده است این در حالی است که تاپیش از این حتی کسی به او فکر هم نمی‌کرد. نتایج آنقدر عجیب هست که برخی دلایل تاخیر در اعلام برد وی را عدم تمایل بسیاری به معرفی بوتیجیج ارتباط می‌دهند اما او کیست و چرا برخلاف همه تصورات که ابتدا از بایدن و سپس سندرز به عنوان نامزدهای احتمالی و نهایی دموکرات‌ها نام برده می‌شد تا این اندازه نتایج تغییر یافته است و بایدن حتی با اختلاف بعد از الیزابت وارن قرارگرفته است، نتایج ایالت آیووا چه معنایی دارد و تا چه اندازه می‌توان آن را مهم تلقی کرد؟ آیا بوتیجیج می‌تواند نامزد نهایی دموکرات‌ها نام بگیرد؟
>اهمیت نتیجه انتخابات آیووا
سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل بین الملل در اینباره به آفتاب یزد می‌گوید: هر کاندیدایی ایالت به ایالت می‌تواند موقعیتش تغییر بکند. اینگونه نیست که‌ در اولین ایالت هر نتیجه‌ای که حاصل شود لزوما تا آخر کار همین نتیجه حفظ شود. گرایشات مردم در هر ایالتی می‌تواند به یک سمت و سویی باشد. انتخابات آیووا مرحله دوم تعیین کاندیداهای موردنظر است اکنون در انتخابات درون حزبی تلاش شود تا ببینند طرفداران کدامیک از این نامزدها بیشتر است. در ایالت آیووا هم به این آقای جوان رای دادند که البته این رای قابل توجه و عجیب بود، اما در هر صورت آمریکا 50 ایالت دارد.
ساداتیان افزود: هرچند بعید نیست که نتیجه آیووا در سایر ایالات نیز تاثیر خاص خودش را داشته باشد و این فرد بتواند به واسطه همین ایالت در ایالات دیگر نیز موقعیت برتر پیدا کند اما از سویی هم ممکن است این طور نشود و موقعیت هریک از این کاندیداها متغیر شود و همان چهره‌هایی که پیشتر انتظار می‌رفت مانند سندرز و بایدن بالا بیایند. به هر حال به یاد بیاورید در انتخابات درون حزبی چهار سال پیش سندرز بهترین موقعیت را دربین جوانان دموکرات مانند بوتیجیج داشت. اما به واسطه گرایشات سوسیالیستی که سندرز دارد نتوانست راه به جایی ببرد که در نهایت نیز مشاهده کردیم خانم کلینتون گوی سبقت را از وی (سندرز) ربود.
وی ادامه داد: هنوز زود است که بگوییم در بین دموکرات‌ها کدام کاندیدا برترین موقعیت را خواهد داشت.
ساداتیان درباره سقوط چشمگیر بایدن در این انتخابات برخلاف تصورات قبلی که بسیاری او را گزینه اصلی دموکرات‌ها می‌دانستند گفت: چیزی که در مورد بایدن میان دموکرات‌ها گفته می‌شود این است که او شخصیتا انسان آرامی است و نمی‌تواند از پس ترامپ با این روحیات تهاجمی‌اش بربیاید.
این نماینده سابق مجلس درباره اینکه تا چه میزان موضوع سوء استفاده پسر بایدن در گرفتن پست‌های خاص در اوکراین درکاهش اقبال دموکرات‌ها به وی تاثیرگذار بوده است گفت: بیشتر از ماجرای پسرش روحیات اوست که باعث ریزش آرایش شده است.
وی درباره اینکه ایالت آیووا و پیروزی بوتیجیج در آن تا چه اندازه مهم است، می‌گوید: این ایالت ابتدای کار است و به واسطه اینکه اینجا اولین ایالت بوده که در آن انتخابات برگزار شده، پیروزی وی سرو صدای زیادی به پا کرده است. اما در هرصورت فعلا نباید وی را جدی گرفت.
این کارشناس مسائل بین الملل درباره تاخیر دموکرات‌ها در اعلام پیروزی بوتیجیج گفت: احتمالا آن را آن طور که خودشان گفتند به حساب مشکلات سیستمی و فنی باید بگذاریم.
>همواره یک نشانه بوده است
فریدون مجلسی دیپلمات سابق نیز در اینباره به آفتاب یزد می‌گوید: ایالت آیووا همواره یک نشانه بوده است. نخستین نظرسنجی آزمایشی معمولا در آنجا صورت می‌گیرد و معمولا هم نتیجه آن مهم بوده است، چون بارها تا آخر کار همان نتیجه ایالت نخست در سایر ایالت‌ها تکرار شده و باقی می‌ماند. اعلام پیروزی سریع ترامپ در آیووا در میان جمهوریخواهان اصلا عجیب نیست چون اساسا در مقابل ترامپ شخص خاصی در میان جمهوریخواهان کاندیدا نشده است و رئیس جمهور همواره بالاترین اقبال را برای دوردوم خود درمیان هم‌حزبیانش دارد، اما این مسئله برای دموکرات‌ها بسیار متفاوت است، انتخابات آیووا بیانگر عدم وحدت در میان دموکرات‌ها بود و اگر این روند به همین شکل ادامه پیدا کند می‌توان گفت چنین مسئله‌ای تضمین برنده شدن ترامپ در انتخابات 2020 است.
این دیپلمات سابق در باره انتخاب بوتیجیج به عنوان نفرنخست می‌گوید: این انتخاب ناشی از حمایت جوانانی است که معمولا بیشتر از باقی مردم در اینگونه محافل سیاسی حضور پیدا می‌کنند و فعال هستند. آنها از وی حمایت کردند، اما وقتی به مشکلات بوتیجیج بپردازیم درمی‌یابیم که انتخاب او به عنوان کاندیدای نهایی دموکرات‌ها تا چه اندازه برای ترامپ شانس می‌آورد.
اما آیا سایر کاندیداهای دموکرات می‌توانند شانس بیشتری برای مبارزه با ترامپ داشته باشند. وی در اینباره می‌گوید: گزینه بعد از بوتیجیج در حال حاضر برنی سندرز است اما افکار سوسیال دموکراتی که وی دارد سندرز را میان دموکرات‌ها یک فرد تندرو جلوه می‌دهد. بسیاری یک سوسیال دموکرات، مانند او را برابر با یک کمونیست می‌دانند و تصوراتی که از سوسیال دموکرات‌ها می‌شود چیزی شبیه به همان کمونیست‌هاست. افکار عمومی آمریکا چنین چیزی را نمی‌پذیرد و آن را تندروی تلقی می‌کند. از سویی دیگر سن بالای سندرز نیز یک مشکل است. ایراد سوم سندرز بر خلاف آنچه که در بیرون ما متصور هستیم یهودی بودن وی است. یهودی بودن در ایالات متحده برای رئیس‌جمهور شدن یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. در این راستا طبقات عوام‌تر و یهودی ستیز به سندرز رای نمی‌دهند.
مجلسی درباره الیزابت وارن دیگر نامزد دموکرات‌ها که او هم بالاتر از بایدن بوده است می‌گوید: اگر او هم کاندیدای نهایی دموکرات‌ها بود می‌توانست رای زنان را جذب کند اما وی به واسطه اینکه سوابق اجرایی مشخصی ندارد بازهم عده‌ای از دموکرات‌ها را وادار به رای ندادن خواهد کرد.
این دیپلمات سابق می‌گوید: دراین میان خیلی عجیب است تا بایدن که ترامپ او را رقیب اصلی خود تصور می‌کرد با اختلاف بعد از خانم الیزابت وارن قرار گرفته است. جمهوریخواهان به قدری وی را رقیب خود می‌دانستند که مسئله سوءاستفاده شغلی پسرش در اوکراین را مطرح کردند اما اکنون شاهد هستیم که افکار عمومی دموکرات‌ها، لااقل درنظرسنجی آیووا با او همراه نبوده است از همین رو ناچار باید منتظر بمانیم تا ببینیم در سایر ایالت‌ها چه اتفاقی می‌افتد. من فکر می‌کنم سیستم درونی و اعضای با سابقه حزب دموکرات که کارگردانان اصلی این حزب هستند هنوز هم بایدن را به سایر نامزدها ترجیح می‌دهند. اما ظاهرا بایدن در بین خود دموکرات‌ها آنطور که تصور می‌شد طرفداری ندارد.
>دلیل سقوط بایدن
آیا نتیجه آرای ایالت آیووا را باید نکته مهمی بدانیم؛ این موضوعی است که مجلسی درباره آن اظهار می‌دارد: آیووا همیشه به عنوان یک نشانه مطرح می‌شده است. آیووا نه ایالت بزرگی است و نه جمعیت زیادی دارد، اما همیشه نتایج آن برآوردی بوده که معمولا در نهایت درست از آب در می‌آمده است. به این ترتیب که اگر کسی آنجا انتخاب می‌شده در جاهای دیگر هم انتخاب شده است. مردم به صورت یک برداشت خرافی روی نتیجه گیری انتخابات ایالت آیووا حساب می‌کنند.
مجلسی درباره سقوط بایدن دراین انتخابات درون حزبی می‌گوید: اگر دلیل این موضوع را سن بایدن بدانیم باید گفت سندرز از او پیرتر است. اما مسئله سوءاستفاده پسر وی برای گرفتن پست و شغل در اوکراین ولو اینکه به اثبات نرسید و منجربه استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان نیز شده است را می‌توان یکی از عوامل شکست بایدن ارزیابی کرد، اما باید منتظر نتایج سایر انتخابات نیز بود. احساس خطر وحدت در حزب دموکرات،جدی است اگر به همین منوال پیش‌رود شکست آنان قطعی خواهد بود.
او درباره تاخیر دموکرات‌ها درمعرفی بوتیجیج به عنوان برنده در ایالت آیووا می‌گوید: من تصور می‌کنم که این امر بیشتر از آنکه ناشی از نقص فنی باشد بیانگر تشتت در جبهه دموکرات در معرفی این فرد به عنوان برنده بوده است و بزرگان دموکرات تلاش کردند تا از اعلام سریع این خبر جلوگیری کنند تا شاید بشود این موضوع را اصلاح کرد و کسانی که چنین رایی داده بودند را راضی به تجدیدنظر و معرفی شخصی به غیر از بوتیجیج بکنند. در هرصورت به نظر می‌آید وضعیت انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت آیووا مانند وضعیت انتخابات افغانستان و تاخیر در اعلام آن برای تغییر نتایج واقعی‌ش شده بود.