تحقیقات علیه ترامپ ادامه می‎یابد

ندا آکیش
خبرنگار
 اکثریت جمهوریخواه در سنای ایالات متحده امریکا عصر روز چهارشنبه به وقت واشنگتن دی‌سی با تبرئه کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا؛ از دو بند سوء‌استفاده از قدرت و ایجاد مانع بر سر راه تحقیقات کنگره؛ همان‌طور که وعده داده بودند، بزرگ‌ترین پیروزی را به آقای رئیس جمهوری هدیه دادند. اما آنچه نصیب ایالات متحده امریکا شد؛ بی‌سابقه‌ترین شکاف عصر مدرن در تاریخ این کشور بود. هرچند ترامپ در سنا تبرئه شد اما رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا وعده داده، تحقیقات در این خصوص را ادامه دهند و شاهدان جدیدی همچون جان بولتون را احضار کنند.
به‌گزارش گاردین، سنای امریکا در آخرین نشست خود درباره استیضاح دونالد ترامپ، دو بند «سوء‌استفاده از قدرت» و «ایجاد مانع بر سر راه تحقیقات کنگره» را به رأی نهایی گذاشت. در بند نخست بجز یک سناتور جمهوریخواه، بقیه سناتورها (52 سناتور جمهوریخواه) به بیگناهی و تبرئه ترامپ رأی دادند و رأی 48 سناتور دیگر (45 دموکرات، 2 مستقل و یک جمهوریخواه) که می‌گفتند، رئیس جمهوری گناهکار است، بی‌اثر شد. در بند دوم، این دوپارگی و شکاف حزبی صددرصدی شد و تمام جمهوریخواهان در مقابل تمام دموکرات‌ها صف آرایی کرده و رئیس جمهوری را تبرئه و پرونده استیضاح را مختومه اعلام کردند. این اتفاق بی‌تردید پیروزی قابل توجهی را نصیب ترامپ کرد اما شکافی بی‎سابقه را برای ایالات متحده برجا گذاشت.


نکته قابل تأمل در این رأی‌گیری کاملاً حزبی هم این است که فقط میت رامنی، سناتور جمهوریخواه در رأی‌گیری بند «سوء‌استفاده از قدرت» علیه رئیس جمهوری رأی داد. او درباره اینکه چرا علیه رئیس جمهوری هم حزبی‌اش رأی داده، گفت: سوگندی که مبنی بر قضاوت بیطرفانه خوردم، باعث شد این رأی را بدهم و احساسات شخصی و پایگاه سیاسی خود را زیرپا بگذارم. رئیس جمهوری به‌خاطر سوء‌استفاده از اعتماد مردم گناهکار است.
توهین و حمله در مراسم جشن تبرئه
ترامپ روز پنجشنبه تبرئه خود در سنا را در اتاق شرقی کاخ سفید در جمع اعضای خانواده‌اش، سناتورهای جمهوریخواه از جمله میچ مک کانل، رئیس اکثریت سنا، تیم وکلایش و اعضای دولتش جشن گرفت و در حالی که نسخه‌ای از روزنامه‌های امریکا را که تیتر اول‌شان تبرئه او بود، در دست داشت، برای حاضران سخنرانی پیروزی ایراد کرد و از آن تریبون تا می‌توانست به دموکرات‌ها و جامعه اطلاعاتی امریکا حمله کرد. او جامعه اطلاعاتی امریکا را «پلیس‌های کثیف» نامید و گفت: اول [در سال 2016] مسأله روسیه را مطرح کردند، روسیه، روسیه، روسیه. اما همه‌اش چرند بود. بعد هم ماجراهای اوکراین را راه انداختند. ترامپ در جشن تبرئه خود با «قلابی» خواندن پرونده استیضاحش، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا، آدام شف، رهبر تیم دادستانی دادگاه محاکمه‌اش در سنا و دموکرات‌ها را هم بی‌نصیب نگذاشت و گفت: «آدام شف فاسد. او باید نمایشنامه نویس می‌شد اما متأسفانه وارد سیاست شده است»، «نانسی پلوسی یک آدم وحشتناک است»، «هیلاری کلینتون و کمیته ملی حزب دموکرات میلیون‌ها دلار برای این پرونده قلابی پول خرج کرده‌اند.»
در مقابل پلوسی در واکنش به نطق ترامپ گفت: «او برای همیشه استیضاح شده، صرفنظر از اینکه چه می‌گوید و کدام تیترها را با خود حمل می‌کند. استیضاح شما همیشگی است. این زخمی نیست که بتوانید پاک کنید.» پلوسی همچنین ترامپ را «تهدیدی برای دموکراسی امریکا» دانست و بار دیگر توضیح داد که متن سخنرانی ترامپ را به‌خاطر دروغگویی‎های او پاره کرده است. او گفت: من به قصد پاره کردن متن نطق سالانه ترامپ وارد کنگره نشدم و اهمیتی هم به اقدام ترامپ برای دست ندادن ندادم.
سریال ادامه دار تحقیقات علیه ترامپ
اظهارات ترامپ آنقدر تند و در راستای دامن زدن بیش از پیش به شکاف‌های موجود در کنگره و جامعه امریکا بود که بسیاری از ناظران نسبت به آن ابراز نگرانی کردند و روزنامه نیویورک تایمز امریکا در سرمقاله‌ای نوشت: وضعیت اتحاد در کشور ما دوپاره است. برخی رسانه‌ها هم نطق تبرئه شدن ترامپ را با نطق تبرئه شدن بیل کلینتون در سال 1999 مقایسه کردند و نوشتند، کلینتون در آن سال به خاطر عملکردش که منجر به استیضاح او شد «ابراز تأسف عمیق» کرد اما ترامپ کل پرونده استیضاح را قلابی خوانده و به جامعه اطلاعاتی امریکا و دموکرات‌ها توهین کرد.
این شکاف و دوپارگی در امریکا آنقدر عمیق است که نه تنها با بسته شدن پرونده استیضاح ترامپ بسته نشد بلکه تشدید می‌شود زیرا جرالد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا چهارشنبه شب پس از تبرئه ترامپ گفت، مجلس نمایندگان به تحقیقات خود درباره پرونده اوکراین ادامه می‌دهد و جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ را برای ادای شهادت احضار می‌کند. کیت ویتینگتون، استاد دانشگاه پرینستون هم گفت: دموکرات‌ها نه تنها به اظهارات خود درباره سوء‌استفاده رئیس جمهوری از قدرت ادامه خواهند داد بلکه به سناتورهای جمهوریخواه هم خرده خواهند گرفت که چرا دادگاه ترامپ را محدود کردند و نگذاشتند شاهدان جدید احضار شوند. آنها این کار را خواهند کرد که در دل رأی دهندگان درباره صداقت رئیس جمهوری شک ایجاد کنند.