فتنه خونین در نجف استانداری از نخست‌وزیر عراق کمک خواست


شب‌های چهارشنبه و پنجشنبه شماری از عناصر آشوبگر در حالی که چهره خود را پوشانده بودند و سلاح در دست داشتند، مردم را در خیابان‌های نجف هدف تیراندازی قرار ‌دادند و تعدادی از این افراد نیز در حالی که سوار بر موتورسیکلت بودند، به میدان‌های تحصن و تظاهرات حمله کردند.
در پی این اتفاقات، «لوی الیاسری» استاندار نجف، طی پیامی خطاب به «محمد علاوی»، نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد:« از نخست‌وزیر محترم درخواست می‌کنم شخصا در نجف‌اشرف حضور یابد، اتفاقاتی که از عصر دیروز(پنجشنبه) تا این لحظه روی داده‌اند، تاسف‌بار هستند. اتفاقاتی که با ریخته شدن خون‌ها، حمل سلاح‌، آدم ربایی و آتش زدن همراه بوده است.» الیاسری افزود:
« برادرانی که مسئول حفاظت از تظاهرکنندگان و طرد عوامل نفوذی بودند، با تظاهرات‌کنندگان به صورت مسلحانه درگیر شدند و این درگیری، منجر به جان باختن و زخمی شدن 117 نفر تاکنون شده است. این استان دارد از کنترل خارج می‌شود و ضروری است که دولت فورا مداخله نماید.»
دولت بغداد نیز «یاسین الیاسری»، وزیر کشور عراق، را برای بررسی اوضاع، به نجف اعزام کرد و همزمان با حضور وی، منابع آگاه از ورود نیروهای مبارزه با تروریسم به این شهر، با هدف بازگرداندن امنیت، خبر دادند.


استاندار نجف در‌باره شمار دقیق کشته‌شدگان این شورش‌های شبانه، چیزی نگفت. وی پیش از این گفته بود که عوامل افراطی در پس ناآرامی‌های استان نجف قرار دارند و قصد آنها نیز ایجاد شکاف در میان شیعیان است.
کارشناسان می‌گویند، آمریکا در پشت اتفاقات نجف قرار دارد و با این اقدامات، می‌خواهد حضور خود را در عراق توجیه کند. اتفاقا، اولین کسی که سعی کرد از اتفاقات نجف، در راستای منافع آمریکا موضع بگیرد، «نیچروان بارزانی» رئیس ‌اقلیم کردستان عراق‌، بوده است؛ وی کشته و زخمی شدن تعدادی از معترضان در نجف، طی چهارشنبه و پنجشنبه را «جنایتی آشکار» خواند.  به گزارش ایسنا، بارزانی گفت: ما استفاده از خشونت علیه تظاهرکنندگان در عراق را محکوم می‌کنیم؛ چراکه تظاهرات مسالمت‌آمیز، یک حق قانونی است.
به عبارت دیگر، بارزانی به گونه‌ای موضع گرفت که انگار نیروهای دولتی مسئول جنایات در خیابان‌های نجف بوده‌اند!
آمریکا و عربستان پشت ماجرای نجف
«عبدالامیر تعیبان» نماینده پارلمان و عضو فراکسیون «صادقون»، اظهار داشت، عوامل آمریکا و عربستان عامل حوادث روزهای اخیر در نجف بوده‌اند. وی توضیح داد:«طرف‌های خارجی از پشت پرده، حوادث استان‌های مرکزی و جنوبی عراق را کارگردانی می‌کنند».
این عضو پارلمان عراق تاکید کرد:«آمریکا در پس حوادث تخریب، سوزاندن، آشوب و هرج و مرج افکنی در عراق قرار دارد و می‌خواهد حواس ملت عراق را از مسئله اخراج نیروهای بیگانه از خاک کشورشان منحرف کند.» «نعیم العبودی» یک عضو دیگر فراکسیون صادقون، هم بی‌ثباتی عراق را نقشه دشمن توصیف کرد و گفت: «بی ثباتی اوضاع سیاسی و امنیتی در عراق، نقشه‌ای است که از طریق آن، دشمن در صدد دستیابی به منافع سیاسی خود در منطقه است. اما صاحبان این نقشه‌ها شکست خواهند خورد، زیرا آنها عراقی‌ها را خوب نشناخته‌اند».
آیت‌الله سیستانی
حجت‌الاسلام و المسلمین سید« احمد صافی »نماینده آیت‌الله سید «علی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق، در خطبه‌های نماز جمعه کربلا‌، متن بیانیه‌ایشان را قرائت و اعلام کرد:« آیت‌الله سیستانی بارها به ضرورت دوری از خشونت و التزام به مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات... دعوت کردند. امّا این توصیه‌ها مانع وقوع حوادث تأسف بار و دردناک روزهای گذشته نشد، و خون‌های با ارزشی به ناحق ریخته شد، که آخرین مورد آن، حوادث شهر نجف‌اشرف در غروب چهارشنبه گذشته بوده است.»
احمد صافی افزود:«آیت‌الله سیستانی تمامی تجاوز‌ها و تعرض‌ها از هر طرفی انجام گرفته شده باشد، را محکوم کرده، و به خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این حادثه از دست داده‌اند، تسلیت می‌گویند و برای مجروحان و آسیب دیدگان طلب شفای عاجل می‌کنند.»