استیضاح نمایشی، تبرئه ترامپ و تظاهرات خشم در 300 شهر آمریکا

سرویس خارجی-مجلس سنای آمریکا بامداد پنجشنبه سرانجام پس از ده‌ها ساعت مباحثه سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه و در حالی که پیش از این هم کارشناسان به فرمایشی بودن آن اذعان داشتند «ترامپ» را از موارد اتهامی تبرئه و وی را بی‌گناه اعلام کرد. از ابتدا پیش‌بینی می‌شد که با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنای آمریکا، استیضاح موفق نباشد. سناتور «میت رامنی» تنها جمهوری خواهی بود که به گناهکار بودن ترامپ رای داد اما همه دموکرات‌ها علیه او رای دادند. «رامنی» پیش از آن رای گفته بود ترامپ «در سوءاستفاده هولناک از اعتماد عمومی گناهکار است. فاسد کردن انتخابات برای ماندن در قدرت احتمالا بدترین و ویرانگرترین نوع نقض سوگندی است که (صاحبان قدرت) یاد می‌کنند».
تبرئه ترامپ در دادگاه فرمایشی سنا واکنش گسترده مردمی را هم به دنبال داشت. هزاران نفر از مردم آمریکا در اعتراض به این نمایش در 300 شهر این کشور تظاهرات کردند. طی این تظاهرات، معترضان شعار‌هایی از جمله «پنهان کاری را نپذیرید» و «با رای خود تو را بیرون خواهیم کرد» سر دادند. همچنین تظاهرکنندگان با تجمع مقابل برج ترامپ در نیویورک، شعار «او را حبس کنید» و «تو گناهکاری» سر دادند. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی پلیس تعدادی از معترضان که درون ساختمان کنگره اعتصاب کرده بودند را بازداشت کرده است.
سناتور جف مرکلی، عضو کمیته روابط خارجی سنا در توئیتی ویدئوی سخنرانی خود در جمع معترضان مقابل ساختمان کنگره آمریکا را منتشر کرده و نوشت: «آنچه که امروز شاهدش بودیم پایان یک دادگاه نبود. یک پنهان‌کاری بود. سوءاستفاده رئیس‌جمهور از قدرت در سنا هم نفوذ کرده و پایه‌های این مجلس و قوانین ما را تهدید کرده است. محاکمه‌ای کامل و عادلانه بخواهید، هیچ عذری پذیرفته نیست». در پی این اعتراضات، هشتگ «آمریکایی‌ها ترامپ را گناهکار می‌دانند» به یکی از پربسامدترین عبارات در توئیتر تبدیل شده
است.


تاخت ترامپ به مخالفان
دونالد ترامپ یک روز بعد از تبرئه در سنای آمریکا از اتهامات استیضاح، در جمعی در کاخ سفید به مخالفانش تاخت و گفت: «شیطانی بود، مفسدانه بود؛ آنها پلیس کثیف بودند. ما به صورتی غیرمنصفانه، وارد این جهنم شدیم.» او سپس صفحه‌ای از روزنامه واشنگتن‌پست را به دست گرفت که در تیتر آن نوشته شده بود: «ترامپ تبرئه شد». ترامپ گفت که با او «بسیار غیرمنصفانه» رفتار شده است. وی با ‌اشاره به اینکه از نخستین روزهای ورودش به کاخ سفید اتهاماتی علیه او درخصوص تبانی با روسیه برای پیروزی در انتخابات ۲۰۱۶ مطرح شده گفت: «ما را وارد این مسئله روسیه، روسیه، روسیه کردند. چرند بود». لحن رئیس‌جمهور آمریکا در روز پنجشنبه نشان می‌داد که او نسبت به وفاداری حزب جمهوری‌خواه به خود پیش از انتخابات 2020مطمئن است. پیش از این اعلام شده بود ترامپ جمهوری‌خواهان را تهدید کرده، اگر علیه او رای بدهند سرشان را
می‌برد!
واکنش پلوسی
نانسی پلوسی نیز در واکنش به تبرئه کامل ترامپ به خبرنگاران گفت: «او برای همیشه استیضاح شده، صرف نظر از اینکه چه می‌گوید و کدام تیترها را با خود حمل می‌کند. استیضاح شما همیشگی است. این زخمی نیست که بتوانید پاک کنید».