جوانمردی ایرانی در قلب کرونا

گاف های توئیتی یک وزیر
وزیر ارتباطات یکی از فعالان توئیتر و اینستاگرام است و بسیاری از نظرات و خبرهایش را در شبکه های اجتماعی با مردم در میان می گذارد اما به نظر می رسد چندی است این اظهارنظرها و سورپرایزها نه تنها مورد استقبال قرار نمی گیرند که تاثیر منفی هم دارند. در حالی که قرار است در روزهای آینده شاهد پرتاب ماهواره ظفر به فضا باشیم که یک دستاورد و اتفاق بزرگ ملی محسوب می شود، وزیر جوان تصویری از لباس فضانوردی را منتشر کرد که جنجال های فراوانی هم به همراه داشت. البته جهرمی در واکنش به شوخی ها و جنجال های این توئیت در مراسم گردهمایی فناوران فضایی گفت: «عکس امروز از لباس فضانوردی، تصویری از یک رویا بود. رویای قدم‌زدن بر ماه!» اما این تنها توئیت بحث برانگیز وزیر ارتباطات نبود. چندی پیش جهرمی در توئیتی وعده یک سورپرایز بزرگ داد که باعث گمانه زنی های مختلفی در بین کاربران شبکه های اجتماعی شد. برخی پیش بینی رفع فیلتر تلگرام را داشتند، برخی از رایگان شدن پهنای باند سایت های داخلی می گفتند و البته برخی احتمال پرتاب ماهواره را می دادند اما در نهایت هیچ کدام از این ها نبود و سورپرایز وزیر رونمایی سرویس پست با پهپاد بود که از بدو اعلام هم با حاشیه همراه شد که مهم ترینش مجوز نداشتن استفاده از این پهپادها بود. اما مسئله انتخاب اسم برای این پهپاد هم به لطف آذری جهرمی با حواشی همراه بود، او در توئیت دیگری از کاربران خواست برای پهپاد پست پلاس اسم پیشنهاد کنند و هر اسمی که بیشترین لایک را گرفت برای این پهپاد انتخاب شود اما بیشتر جواب ها به این توئیت طنز یا توهین آمیز بود و در نهایت اسم «پپه»با 8900 لایک برگزیده شد! که در نهایت برای پهپاد نام سجاد که پیشنهاد کننده پپه بود برای این پهپاد انتخاب شد.
 
جوانمردی ایرانی در قلب کرونا
بعد از درخواست های زیاد مردم و خانواده شهروندانی که وابستگانشان در ووهان چین حضور دارند، یک پرواز برای خروج شهروندان ایرانی از قلب بحران کرونا عازم «ووهان» شده بود تا آن ها را از شهر قرنطینه شده به کشور بازگرداند. در این میان عملیات خروج به پیشنهاد دانشجویان ایرانی، شامل شهروندان عراق،سوریه و لبنان هم شد که این پیشنهاد دانشجویان مورد تقدیر کاربران فضای مجازی قرار گرفت. هواپیمایی ماهان 56 شهروند ایرانی، 59 عراقی، 24 سوری و یک لبنانی را از شهر قرنطینه شده ووهان به کشورمان بازگرداند و قرار است همه این مسافرها به مدت 14 روز در قرنطینه باشند و در صورت تایید سلامتی به آغوش خانواده شان بازگردند. کاربری ضمن تقدیر از پیشنهاد دانشجوهای ایرانی نوشت: «هیچ درختی به خاطر پناه دادن به پرنده ها، بی بار و برگ نشده ...» کاربر دیگری نوشت: «جالبه که کادر پروازی که با این دانشجویان تماس داشتن رو قرنطینه نکردن.»
 


سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا
ویدئوی تاثیرگذار از ملاقات پرستار بیمارستان ویژه کرونا با دخترش در حالی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که خبر بهبودی بیش از 650 نفر بعد از ابتلا به ویروس کرونا هم منتشر شد. در این ویدئو یک پرستار در استان هنان چین را می بینیم که در بیمارستانی کار می‌کند که آن را به بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده اند. او به همراه ۳۹ نفر دیگر در خط مقدم مبارزه با کرونا مشغول است. این پرستار بعد از 10 روز سرانجام این فرصت را پیدا کرده تا با دخترش ملاقات کند. در این ملاقات او از راه دور دخترش را در آغوش گرفت و به او قول داد پس از شکست دادن هیولا (ویروس کرونا) به خانه برخواهد گشت. کاربری نوشت: «واقعا ویروس کرونا هیولایی شده که امیدواریم هر چه زودتر راه های مقابله باهاش کشف بشه.»
 
بازار سیاه بلیت آنلاین
قرار بود با بلیت فروشی آنلاین برای بازی های فوتبال، دست دلال ها کوتاه شود و مردم راحت از داخل خانه یا محل کارشان بلیت بازی را بخرند و نزدیک شروع مسابقه به ورزشگاه بروند و روی صندلی خودشان بنشینند و از دیدن بازی لذت ببرند اما به تازگی تصاویری در فضای اجتماعی از فروش بلیت دربی تهران دیده می شود که نشان می دهد همچنان بازار سیاه فروش بلیت وجود دارد. کاربران هم که تجربه خرید بلیت آنلاین را داشتند، نوشته اند برخلاف آن چه گفته می شود هنوز هم برای این که بتوانی جای بهتری را به دست بیاوری، باید ساعت ها قبل از شروع بازی به ورزشگاه بروی و بلیت ها بر اساس شماره صندلی نیست.
 
انحصار گران فروشی!
بحث گران شدن خودروها بعد از افزایش قیمت دلار در سال گذشته شروع شد و همچنان ادامه دارد در حالی که قیمت دلار نه تنها افزایش نداشته که رو به کاهش هم بوده است. جدولی از مقایسه قیمت چند خودروی داخلی در بهمن ماه سال گذشته با بهمن امسال در فضای مجازی منتشر شد که بازتاب و واکنش های زیادی به همراه داشته است. در این جدول مقایسه ای، قیمت پراید در بهمن‌ماه ۹۷ در بازار آزاد حدود 37 میلیون تومان بود و الان وارد کانال 60 میلیون تومان شده در حالی که دلار در بهمن سال گذشته بیش از ۱۶ هزار تومان بود و در بهمن امسال 13 هزار تومان است. نکته جالب توجه دیگر این جدول این است که قیمت کارخانه ای پراید هم از بهمن سال گذشته تا کنون بیش از 17 میلیون تومان افزایش داشته است! کاربری نوشت: «وقتی انحصار باشه همین میشه!»