وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: قطار نشر ایران نه متوقف می‌شود و نه به عقب برمی‌گردد

مراسم پایانی سی و هفتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‏و‏هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با حضور حسن روحانی‏ رئیس‌جمهوری، سید‏عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی در این مراسم اظهار کرد: اتفاقاتی که در دو سال اخیر در ایران پدید آمد، مشکلات و سختی‌ها جامعه ایرانی را از پا نینداخت. مشکلات و سختی‌ها هست، اما در همه حوزه‌ها حرکت و تپش وجود دارد و مسیری که شروع شده بود ادامه داشت. حوزه‌های فرهنگ نیز در حرکت است. همان‌طور که در حوزه اقتصادی شاهد تلاش هستیم و حرکت به صورت شتاب‌دار ادامه دارد یا در حوزه‌های اجتماعی و خدمت‌رسانی حرکت وجود دارد، در حوزه فرهنگ نیز متغیرهایی را می‌بینیم که روحیه پایداری ایرانی را در خود دارد. او در ادامه بیان کرد: اگر در حوزه اقتصادی امسال ۳۱ میلیارد دلار صادرات داشتیم و ارزش معاملات بورس ما در دی‌ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد بوده است یا در حوزه خدمات‌رسانی هر هفته به ۳۰ روستا آب شرب رسانده می‌شود و در هر هفته ۹ روستا برق‌رسانی می‌شود، حوزه فرهنگ هم با فراز و نشیب، اما پیوسته دنبال می‌شود. در حوزه هنر، قطار حرکت ایران علی‌رغم همه سختی‌ها قطار مستمر و پایداری است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: یکی از متغیرها در حوزه فرهنگ عناوین کتاب‌هاست. دو سال قبل تبلیغاتی آغاز شده بود و شرایط سختی بر اهالی فرهنگ تحمیل شد و همه فکر می‌کردند یکی از مواردی که این سختی‌ها خود را نشان می‌دهد در حوزه تولید کتاب است. ما در سال ۹۸، ۸۳ هزار عنوان کتاب چاپ‌شده در ایران داریم که نشان‌دهنده رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته است و تیراژ کل کتاب‌ها ۱۲۱ میلیون نسخه بوده که رشد ۱۵ درصدی نسبت به گذشته را نشان می‌دهد. این متغیرها، متغیرهای معناداری هستند و نشان می‌دهند پدیدآورندگان کتاب علی‌رغم تحریم‌ها، فشارها و فراز و نشیب‌هایی که بر نشر تاثیر می‌گذارد فعالیت داشته‌اند و روح ایرانی تحت تاثیر فشار قرار نمی‌گیرد.
او تاکید کرد: قطار حرکت ایرانی قطار مستمر و پایداری است. ممکن است در مسیر با مشکلاتی مواجه شود، سنگ‌اندازی‌هایی وجود داشته باشد و ممکن است شیشه‌ای ترک بردارد، اما این قطار نه متوقف می‌شود و نه به عقب برمی‌گردد.
سیدعباس صالحی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از متغیرهای ما در حوزه فرهنگ، حوزه اقتصاد نشر است. همه ما می‌دانیم و می‌دانید که شرایط سختی داریم، اما با این همه در نمایشگاه کتاب تهران و ۲۳ نمایشگاه استانی کتاب که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد، بازار گردش کتاب‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. اقتصاد نشر گرچه رنجور بوده و تحت تاثیر شرایط قرار داشته، اما متوقف نشده و عقب‌گردی نداشته است. در زیرساخت‌ها در حوزه فرهنگ حرکت ادامه دارد. از ابتدای سال تاکنون ۶۰ کتابخانه ساخته شده و تا پایان سال نیز ۲۰ کتابخانه ساخته خواهد شد. همه این‌ها نشان می‌دهد که فرهنگ مانند حوزه اقتصادی، اجتماعی و خدمت‌رسانی علی‌رغم بنیه ضعیفی که داشته است، مثل روح مقاوم ایرانی پایداری نشان می‌دهد. سختی‌ها می آیند و می‌روند، اما ایران می‌ماند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: هیچ کس بالاتر از قانون و مردم نیست ژوبین صفاری از نود ورزشی به نود سیاسی! رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم: هرکس به ایران علاقه‌مند است، در انتخابات شرکت کند «ابتکار» دلایل آشفتگی‌های اخیر در بازار خودرو را بررسی کرد بریدن دوباره ترمز قیمت‌ها «ابتکار» از تاثیرات فوتبال بر فضای اجتماعی ایران گزارش می‌دهد نیمه پنهان دربی «ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری هفته پیش‏رو را مرور می‌کند گالری‌گردی زمستانه بورس شفاف‌ترین بازار در اقتصاد کشور است پنج عامل رکوردشکنی‌های بازار سرمایه «ابتکار» روزهای پرحاشیه سیاست داخلی آمریکا را بررسی می‌کند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: قطار نشر ایران نه متوقف می‌شود و نه به عقب برمی‌گردد پوتین هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید ایران: تهران و مسکو دو بازیگر قدرتمند مبارزه با تروریسم هستند سید حسن خمینی: کاری که جامعه را چند پاره کند یک حرکت ضد انقلابی است