بورس شفاف‌ترین بازار در اقتصاد کشور است پنج عامل رکوردشکنی‌های بازار سرمایه

رونق این روزهای معاملات و رشد متوالی شاخص بورس، زمینه ورود چشمگیر سرمایه‌گذاران به بازار و دریافت کدهای معاملاتی را فراهم کرده که کارشناسان و مسئولان حاضر در بازار سرمایه، مسائل سیاسی و اقتصادی موجود در کشور را به عنوان عامل اصلی این رشد مطرح کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، علی صحرایی به عوامل تاثیرگذار بر رشد بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: ارقام و اطلاعات موجود نشان می‌دهد سایر بازارها در رکود به سر می‌برند، همچنین برخی دیگر از بازارها مانند مسکن برای سرمایه‌گذاری نیازمند سرمایه‌های هنگفتی هستند که همه افراد قادر به تامین مبلغ موردنیاز برای ورود به این بازار نیستند.
وی به اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد ملی و استقبال گسترده آحاد مردم جامعه و سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در بورس تهران اشار ه کرد و ادامه داد: بازار سهام در طول سال جاری به گزینه قابل قبول سرمایه‌گذاران خرد تبدیل شده است و محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری افرادی است که به دنبال سرمایه‌گذاری برای میان‌مدت و با سرمایه‌های اندک هستند.
صحرایی، با اشاره به زیرساخت و فرهنگ‏سازی‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری ادامه داد: در طول ۱۰ سال گذشته به واسطه زیرساخت و فرهنگ‏سازی‌های مناسبی که برای سرمایه‌گذاری در این بازار صورت گرفته سرمایه‌گذاران زیادی به این بازار ورود کردند. براین اساس، بورس تهران علاوه بر تحقق اهداف و اجرای مسئولیت‌های محوله، به عنوان رکن اصلی بازار سرمایه برای هدایت نقدینگی به ‌سوی توسعه اقتصادی، نگاهی ملی و منطقه‌ای به توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و ارتقاء دانش مالی آحاد جامعه دارد و با گسترش خدمات در تالا‌های منطقه‌ای و توجه به مسئولیت اجتماعی به این مهم پرداخته است.


تغییر نرخ ارز محرک رشد بازار سرمایه
وی با بیان اینکه تغییر نرخ ارز از دیگر عواملی است که در روند صعودی بازار سرمایه تاثیرگذار بوده است، گفت: تغییر نرخ ارز در این دوران باعث شده تا ارزش جایگزینی شرکت‌ها در مقایسه با ارزش‌های بازار در این دوره مورد توجه قرار گیرد. با توجه به سیاست درست دولت در خصوص رصد سرمایه‌گذاران و دارندگان دارایی و ثروت و اخذ مالیات‌های چشمگیر، تنها بازاری که تغییرات نرخ مالیاتی را شامل نمی‌شود بازار سرمایه است، این موضوع از جمله سیاست‌هایی است که می‌تواند اجرای آن از سوی دولت ادامه‌دار باشد.
صحرایی گفت: دولت می‌تواند جریان نقدینگی را از طریق سیاست مالیاتی از مکان‌هایی که سرمایه‌گذاری در آن به تولید ملی کمک نمی‌کند دور و آن را به سمت بازار سرمایه هدایت کند.
بورس شفاف‌ترین بازار در اقتصاد کشور
وی با بیان اینکه بازار سرمایه در کشور به عنوان شفاف‌ترین و در دسترس‌ترین بازار در اقتصاد کشور محسوب می‌شود، به سهولت ورود و خروج به این بازار اشاره کرد و افزود: از آثار قدرت بازدارندگی دفاعی کشور در حوزه اقتصاد این بود که سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر سرمایه‌های خود را وارد اقتصاد و بازار سرمایه کنند.
صحرایی، با بیان اینکه ما برای هر میزان از ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، فرصت سرمایه‌گذاری را فراهم کرده‌ایم، گفت: ۴۰ صنعت پذیرفته‏شده در بورس و انواع ابزارهای کم‏ریسک‌تر مانند انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس وجود دارند که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارد و بهترین فرصت را برای سرمایه‌گذاری در بورس فراهم می‌کنند.
مدیرعامل بورس گفت: بخشی از این نقدینگی با توجه به شرایط مساعد بازار سرمایه و شفافیت موجود، وارد بازار سرمایه شده است.
وی با تاکید تاثیر مثبت و محسوس آموزش و فرهنگ‌سازی گفت: توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس تهران با اهمیت ارزیابی می‌شود و اکنون آثار فرهنگ‌سازی‌ها و آموزش‌های متعددی که از سال ۸۴ به بعد برای سرمایه‌گذاری در بورس انجام شده را در بازار شاهد هستیم.
صحرایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به راهکاری برای اعتمادسازی و همچنین ارتقای شفافیت اشاره کرد و در این‌باره گفت: سامانه کدال ایجاد شد تا اطلاعات شرکت‌ها در زمان یکسان در اختیار عموم قرار گیرد. این عوامل بر اعتماد‌سازی مردم نسبت به بازار سرمایه و ارتقای شفافیت می‌افزاید. همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری را در اختیار سهام‏داران قرار می‌دهد.
اقدامات بورس تهران برای حفظ سرمایه‌های مردم
مدیرعامل شرکت بورس تهران به اقداماتی که از سوی بورس تهران برای حفظ سرمایه‌های مردم در بازار سرمایه به کار گرفته شده است، اشاره کرد و گفت: از طریق بازارگردانی در تلاشیم نقدشوندگی را در این بازار حفظ کنیم. همچنین در چهار سال اخیر اقدام به ایجاد صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت کردیم تا از این طریق در شرایط خاص، از سرمایه‏های مردم حمایت شود. به منظور توسعه، تعمیق و گسترش بازار با رونمایی از ابزار فروش تعهدی، ابزار کلاسیک موجود در بازار تکمیل می‌شود که از این به بعد باید به توسعه زیرساخت و گسترش آنها توجه کرد.
مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه بازار سرمایه یک بازار تخصصی است و سرمایه‌گذاران باید از تخصص کافی برای سرمایه‌گذاری در آن برخوردار باشند، افزود: در صورتی که سرمایه‌گذاران اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاری در این بازار را ندارند نباید به صورت مستقیم به این بازار ورود کرده، بلکه باید به صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و شرکت‌های سبدگردانی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.
وی با بیان اینکه در فضای مجازی شایعات زیادی درباره روند معاملات بازار سرمایه با هدف تحت تاثیر قرار دادن افراد تازه‏وارد منتشر می‌شود، گفت: این افراد نباید تحت تاثیر و دنباله‏روِ این اخبار غیررسمی و شایعات باشند و باید به طور حتم از طریق رصد اخبار از منابع رسمی و مشورت با افراد خبره، اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کنند. سرمایه‌گذاران در ابتدای ورود به بازار سرمایه با منابع کمتر شروع به سرمایه‌گذاری و با کسب دانش و تجربه بیشتر از پس‌انداز‌های خود برای سرمایه‌گذاری در بازار استفاده کنند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: هیچ کس بالاتر از قانون و مردم نیست ژوبین صفاری از نود ورزشی به نود سیاسی! رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم: هرکس به ایران علاقه‌مند است، در انتخابات شرکت کند «ابتکار» دلایل آشفتگی‌های اخیر در بازار خودرو را بررسی کرد بریدن دوباره ترمز قیمت‌ها «ابتکار» از تاثیرات فوتبال بر فضای اجتماعی ایران گزارش می‌دهد نیمه پنهان دربی «ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری هفته پیش‏رو را مرور می‌کند گالری‌گردی زمستانه بورس شفاف‌ترین بازار در اقتصاد کشور است پنج عامل رکوردشکنی‌های بازار سرمایه «ابتکار» روزهای پرحاشیه سیاست داخلی آمریکا را بررسی می‌کند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: قطار نشر ایران نه متوقف می‌شود و نه به عقب برمی‌گردد پوتین هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید ایران: تهران و مسکو دو بازیگر قدرتمند مبارزه با تروریسم هستند سید حسن خمینی: کاری که جامعه را چند پاره کند یک حرکت ضد انقلابی است