خوراک 2 میلیارد دلاری پتروشیمی در بیدبلند

گروه اقتصادی
طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین تأسیسات جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت با سرمایه‌گذاری بیش از ۳ میلیارد دلار، اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و به‌گفته وزیر نفت منشأ تحول عظیمی در کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی خوزستان و توسعه صنعت پتروشیمی در گچساران می‌شود.
بیژن زنگنه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، به تشریح روند کنونی فعالیت‌های صنعت نفت در بخش‌های مختلف پرداخت و گفت: با راه‌اندازی تأسیسات جمع‌آوری گازهای همراه نفت، طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس که ظرفیت فرآورش روزانه بیش از ۵۶ میلیون مترمکعب گازهای همراه را داراست، ۳.۴ میلیون تن خوراک پتروشیمی تولید می‌شود و شاهد تحول عظیمی در توسعه صنعت پتروشیمی در استان خوزستان و بویژه منطقه گچساران خواهیم بود.
به‌گزارش شانا، وی همچنین به اهمیت کاهش آلایندگی‌های ناشی از گازهای همراه نفت، به دیگر اقدام‌های انجام‌شده در این بخش اشاره کرد و گفت: به موازات احداث طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، با هدف جمع‌آوری گازهای همراه نفت شرق کارون نیز دو قرارداد با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) و شرکت پتروشیمی مارون امضا شده است، همچنین کارخانه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت غرب کارون در حال ساخت است که امیدواریم در این دولت به بهره‌برداری برسد. به‌گفته وزیر نفت، ارزش خوراک پتروشیمی حاصل از بهره‌برداری این پروژه‌ها، بیش از ۲ میلیارد دلار خواهد بود.


زنگنه با بیان اینکه طرح ساخت کارخانه ان‌جی‌ال دهلران هم با ۴۰ درصد پیشرفت کار در جریان است و این کارخانه نیز احتمال می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد و در ذیل آن نیز پتروشیمی دهلران احداث می‌شود، درباره جمع‌آوری گازهای همراه نفت شرکت نفت فلات قاره ایران نیز توضیح داد: پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت در سیری و قشم اجرایی شده و تنها پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت خارک باقی مانده است که آن هم در دستور کار قرار دارد.
به‌گفته وی، با مجموع اقدام‌هایی که در این بخش انجام می‌شود، افزون بر کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی، خوراک قابل‌توجهی نیز برای مجتمع‌های پتروشیمی‌ها تولید می‌شود.
افزایش تولید میدان آذر؛ به‌زودی
وی با اشاره به خروج شرکت فرانسوی توتال و شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) از قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: کار توسعه این فاز با همکاری شرکت ایرانی پتروپارس در حال انجام است و امیدواریم تا پایان دولت، نخستین برداشت را از این فاز داشته باشیم. وزیر نفت با اشاره به اینکه میدان فرزادبی‌ که با عربستان مشترک است نیز به سامان می‌رسد و کار در میدان مشترک فروزان نیز در حال انجام است و قرارداد طرح توسعه میدان گازی بلال نیز امضا شده، به میدان آذر هم اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا عید امسال تولید این میدان نفتی نیز افزایش یابد. زنگنه با اشاره به در جریان بودن فرآیند توسعه میدان‌های مشترک آبان و پایدار غرب، یادآور شد: به این ترتیب تقریباً میدان‌های مشترک به سامان رسیده‌اند.
۲ فصل و اختلاف ۳۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز
وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ثبت رکورد جدید مصرف گاز در زمستان امسال گفت: در اوایل بهمن‌ماه مصرف روزانه گاز در بخش خانگی از ۶۰۰ میلیون متر مکعب فراتر رفت. من جسارت به مردم نمی‌کنم، اما مصرف گاز در کشور زیاد است و میانگین فاصله مصرف بین تابستان و زمستان حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب اختلاف دارد. زنگنه با بیان اینکه آیین‌نامه مبحث ۱۹ تقریباً به‌درستی اجرا نمی‌شود و طرح‌هایی مانند تنظیم موتورخانه‌ها آن‌طور که باید پاسخگو نبوده است و البته پیگیری آن با جدیت ادامه دارد، یادآور شد: در مجموع به‌طور معمول در مدیریت کارهای چندانضباطی در کشور دچار مشکل می‌شویم.
۲ میلیارد دلار؛ طلب از عراق
وی به این پرسش که آیا صادرات گاز با توجه به شرایط کنونی کاهش یافته است، پاسخ منفی داد و گفت: به این دلیل که جریمه نشویم، صادرات طبق برنامه ادامه دارد.
وزیر نفت درباره طلب گازی ایران از عراق در زمینه صادرات گاز گفت: حدود ۲ میلیارد دلار طلب داریم که گویا به‌تازگی برای پرداخت آن حساب‌هایی باز شده است.
دیگر نمی‌توان پالایشگاهی مانند ستاره ساخت
وی با اشاره به اینکه دیگر نمی‌توان پالایشگاهی مانند ستاره خلیج فارس ساخت، گفت: به‌دلیل اینکه میعانات گازی مازاد دیگری نداریم؛ در بلندمدت روزانه حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی تولید خواهیم داشت، هم‌اکنون روزانه به‌طور میانگین ۴۳۰ هزار بشکه آن برای خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس مصرف می‌شود، امیدواریم این رقم تا چند ماه آینده افزایش یابد.
وزیر نفت افزود: حدود ۱۳۰ هزار بشکه از میعانات گازی تولیدی هم به خوراک پتروشیمی‌ها اختصاص داده می‌شود و نزدیک به روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نیز برای تأمین خوراک طرح فراگیر پالایشی سیراف در نظر گرفته شده است و حدود ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی شیرین به پالایشگاه‌های داخلی عرضه می‌شود، بنابراین میعانات گازی زیادی برای احداث دوباره پالایشگاه میعانات گازی وجود ندارد.
خودرو در ایران عمر استفاده ندارد
وی اظهار کرد: ریشه مشکل مصرف سوخت را تنها نباید در پالایشگاه‌ها جست‌وجو کرد، بلکه بخش عمده آن را باید در سامانه حمل‌ونقل و کارخانه‌های ساخت خودرو دید. این دو عامل باید با هم لحاظ شود، همچنین نباید با هر استانداردی خودرو تولید شود. خودرو در کشور عمر ندارد؛ انسان عمر دارد اما خودرو در ایران عمر ندارد. وزیر نفت با تأکید بر اینکه بنزین یورو ۴ یا بنزین یورو ۵ تأثیری در بحث مصرف سوخت خودرو ندارد و تأثیر آن در آلودگی هواست، اظهار کرد: سالانه چند خودرو در کشور ساخته می‌شود که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵ تا ۶ لیتر سوخت مصرف کند؟ سرانجام این موضوع باید استانداردسازی و اجباری شود. استانداردسازی مصرف سوخت در خودروهای نیمه‌سنگین، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها باید اجرا شود.
تغییری در طرح سهمیه‌بندی بنزین وجود ندارد
وی در پاسخ به اینکه آیا سهیمه‌بندی بنزین قرار است تغییری کند و سهمیه به جای خودرو به شخص تعلق گیرد یا اینکه آیا برای عید نیز سهمیه‌ای برای سفرهای نوروزی اعلام می‌شود، گفت: ما پیشنهادی برای تغییر سهمیه‌بندی در دست نداریم. تصمیم‌گیری برای مواردی که در برنامه‌ریزی اولیه سهمیه‌بندی در نظر گرفته نشده است، از سوی کارگروهی متشکل از وزارت نفت، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه، انجام می‌شود. برای نمونه قرار شد برای تاکسی‌های اینترنتی سهمیه در نظر گرفته شود که انجام شد، اما اکنون دستور کار جدیدی وجود ندارد.
زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا طبق قانون برنامه ششم توسعه و قانون‌های متعدد دیگر، فروش نفت به پالایشگاه‌های داخلی در بورس انرژی انجام نمی‌شود، افزود: چنین قانونی وجود ندارد.
برنامه‌های جلوگیری از قاچاق سوخت
وزیر نفت در بخش دیگر ادامه داد: بالاترین حجم قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل است، بنزین هم قاچاق می‌شود، اما مقدار آن کم است زیرا خطرش زیاد است، مقدار قاچاق نفت کوره هم اندک است، ال‌پی‌جی هم قاچاق نمی‌شود. زنگنه ادامه داد: طرح نصب دستگاه جی‌پی‌اس روی خودروهای عمومی برای بررسی پیمایش آنها دو هفته پیش در شورای اقتصاد تصویب شد. هم‌اکنون براساس پیمایش بارنامه صادر می‌شود، اما براساس طرح جدید، کیلومتر محاسبه می‌شود و بر مبنای نوع، سال ساخت، ظرفیت موتور خودرو و حتی اینکه آیا خودرو حامل بار است، به آن سوخت تعلق می‌گیرد، این طرح پیمایشی به‌زودی آغاز می‌شود. وی با اشاره به اینکه خودروهای درون‌شهری هنوز بارنامه ندارند، اظهار کرد: برای این خودروها یک باربرگ تهیه شده است، اما زمان‌بر است که باید رویه اصلاح شود. با اجرای این طرح دیگر راه قاچاق از این طریق بسته می‌شود، اما برای حل موضوع قاچاق باید جلو این کار در مقصد گرفته شود. برای نمونه زمانی که صادرات رسمی زمینی ما آغاز شد، قاچاق کاهش یافت. افغانستان یکی از محل‌های پذیرش قاچاق بود که پس‌از صادرات از طریق بورس به میزان کافی، قاچاق به‌شدت کاهش یافت، بنابراین این کار باید تداوم داشته باشد.
 وزیر نفت با بیان این مطلب که مقداری قاچاق هم به اسم حلال‌های مختلف از طریق گمرک انجام می‌شد، تصریح کرد: با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سامانه‌ای به‌نام ثبت الکترونیک معاملات نفتی طراحی و تکمیل شد، از این‌رو هر کسی برای صادرات باید منشأ کالای صادراتی خود را مشخص کند.

آغاز ساخت پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی

​​​​​​​روز گذشته نشستی خبری پیرامون فراخوان احداث طرح‌های پالایشگاهی برگزار شد و در این نشست معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت از زیر و بم فراخوان گفت. به گفته هوشنگ فلاحتیان، بر اساس جدول زمانی که طراحی شده است سرمایه‌گذاران تا ۱۷ اسفندماه می‌توانند درخواست اولیه خود را به وزارت نفت ارسال کنند. این فرصت از روز گذشته آغاز شده است و نشست تکمیلی برای پرسش احتمالی سرمایه‌گذاران نیز ۶ اسفندماه برگزار خواهد شد.  معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه جدول زمانی به‌گونه‌ای تنظیم شده که در کوتاه‌ترین زمان نسبت به انتخاب سرمایه‌گذاران اقدام شود، تأکید کرد: اطلاعات متقاضیان سرمایه‌گذاری باید بدون نقص باشد، چون امکان ترمیم و بازگشت به عقب نداریم و حق اعتراض هم وجود ندارد. البته این متقاضیان می‌توانند در فراخوان‌های بعدی در صورتی که موفق به جذب سرمایه‌گذار متناسب با میزان خوراک نشدیم، شرکت کنند. 
معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه روح حمایت از احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی مبتنی بر این است که سرمایه‌گذاران بتوانند حداکثر ۳۰ درصد نقدینگی اولیه را تأمین کنند و بقیه سرمایه را از طریق انتشار اوراق مشارکت، بازار سرمایه و تسهیلات بانک‌ها فراهم کنند، گفت: پس از احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی ما تا مدتی خوراک مورد مصرف این پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها را به‌صورت نسیه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم. وی افزود: این روال به‌عنوان تنفس خوراک تعریف شده، یعنی تا زمانی که سرمایه‌گذاران از محل فروش محصولات تولیدی خود بتوانند پول خوراک را بازگردانند که کمتر از یک سال طول می‌کشد.
معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه بر اساس قانون، تنفس خوراک از محل سهم نفت‌خام و میعانات گازی که به صندوق توسعه ملی تعلق می‌گیرد، انجام می‌شود، خبر داد:  ظرف سه یا چهار سال آینده با احداث این پالایشگاه‌ها نیاز به صادرات نفت خام و میعانات نخواهیم داشت و به این ترتیب هم افزایش درآمد داریم و هم ریسک تحریم را به حداقل خواهیم رساند.