کرونا هنوز وارد کشور نشده است

معاون بهداشت اعلام کرد: کروناویروس هنوز وارد کشور نشده است و اگر وارد شود حتما اعلام می‌کنیم زیرا اعتماد مردم بزرگترین سرمایه نظام سلامت کشور است.دکتر علیرضا رئیسی در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، درباره بازگشت تعدادی از دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین به کشور، گفت: هیچ مورد مشکوک به کروناویروس در دانشجویان بازگشته از چین وجود نداشته است.وی افزود: به همراه دانشجویان ایرانی در این پرواز، ۶۵ نفر عراقی، ۲۴ نفر سوری و یک نفر لبنانی از شهر ووهان چین در پرواز حضور داشتند و به محض رسیدن به ایران، با همان پرواز به کشورهای خود منتقل شدند و از هواپیما پیاده نشدند.
وی در مورد دوره کمون بیماری کروناویروس گفت: دوره کمون بیماری ۳.۵ تا ۵ روز است. اما این افراد به  مدت ۱۴ روز در قرنطینه خواهند بود. دانشجویانی که به کشور منتقل شدند فعلا هیچ مشکلی ندارند و احتمالا روز شنبه آزمایش PCR هم از آنها گرفته می‌شود.رییسی در ادامه در مورد شرایط قرنطینه ۱۴ روزه دانشجویان، گفت: تمام شرایط رفاهی اعم از دسترسی به اینترنت، غذای مناسب و...فراهم لست. همچنین تیم پزشکی، اورژانس و بیماریابی در محل مستقر است و این افراد به صورت روزانه معاینه می‌شوند.
معاون بهداشت درباره تمهیدات اندیشیده شده در زمینه تجهیز بیمارستان‌ها به اتاق‌های ایزوله منفی برای بروز احتمالی کروناویروس، اظهار داشت: نکته مهم آن است که تمام بیماران نیازی به بستری در بخش ایزوله منفی بیمارستانی ندارند. در شهر تهران هشت بیمارستان کاندید پذیرش بیماران احتمالی هستند، همچنین هر استان موظف بوده یک بیمارستان‌ را به تناسب جمعیت استان، به عنوان کاندید معرفی کند. تمام بیمارستان‌ها در حالت آماده باش هستند و خوشبختانه هنوز مورد مثبتی از بیماری گزارش نشده است.
رئیسی در مورد صادرات ماسک به کشور چین،   اظهار کرد: صادرات ماسک به چین را ممنوع اعلام کرده‌ایم و شرکت‌های تولیدی هم فعال هستند. نکته مهم آن است که خود ماسک می‌تواند منشاء تولید آلودگی باشد؛ چراکه قطرات تنفسی بر روی آن می‌نشیند فلذا تنها کسی باید از ماسک مصرف کند که یا بیمار باشد یا با بیمار سر و کار داشته باشد.


معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی کروناویروس جدید  ۲۰۱۹ پرداخت و گفت:‌ میزان مرگ و میر در این ویروس ۲ تا ۳ درصد است اما نکته قابل توجه قدرت انتقال این ویروس است. یعنی هر نفر که به این بیماری مبتلا می‌شود می‌تواند حدود ۳.۶ دهم تا ۵ نفر را به بیماری مبتلا کند.وی در خصوص علائم این بیماری خاطر نشان کرد:‌ علائم کرونا ویروس جدید بسیار شبیه به سرماخوردگی است. تب، گلودرد، بدن‌درد، آبریزش بینی و غیره از علائم این بیماری است. از این رو یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که در تشخیص بیماری به ما کمک می‌کند، گرفتن شرح حال اپیدمیولوژیک کامل از بیمار است.
رئیسی علت نگرانی‌های زیاد از این ویروس را این گونه تشریح کرد: از آنجایی که کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ ویروسی ناشناخته است که درمان مشخص و واکسنی برای پیشگیری ندارد و باعث نگرانی زیاد جهانیان شده است. نکته مهم در این مواقع آن است که سعی کنیم جو جامعه را متشنج نکرده و فکر نکنیم هر کسی که به خاطر سرماخوردگی در بیمارستان بستری شده است، مبتلا به کروناویروس جدید است. سومین بار بیماری‌های کشور بیماری‌های تنفسی است و این موضوع دور از انتظار نیست که برخی به علت ابتلا به سرماخوردگی در بیمارستان بستری شوند.وی همچنین در خصوص سن ابتلا به کروناویروس جدید گفت: تاکنون هیچ فرد زیر ۱۰ سال به این بیماری مبتلا نشده است. به طور معمول نیز میانگین مرگ و میر در مبتلایان به کروناویروس جدید ۶۰ سال گزارش شده است که اکثر این بیماران دارای بیماری‌های مزمن یا زمینه‌ای بوده و یا دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری بوده‌اند.
وی در خصوص نحوه بیماریابی کروناویروس جدید افزود: مهمترین گام آن است که بفهمیم آیا ویروس از خانواده کرونا است یا خیر. در دومین گام باید ژنوم این ویروس جدید را بررسی کنیم. از آنجایی که ژنوم کروناویروس جدید تا حدود ۷۰ درصد شبیه سارس است اگر از کسی تست سارس بگیریم و این تست منفی باشد، معنای آن این است که فرد به کروناویروس جدید هم
 مبتلا نیست.
وی در ادامه با قدردانی از اعتماد مردم به سیستم بهداشتی و درمانی کشور گفت: همواره از اعتماد مردم سپاسگزاریم و در این مورد هم از آنها می‌خواهیم به اطلاع رسانی‌های مراجع قانونی همچون وزارت بهداشت اهمیت داده و بدانند که ما به محض این که موردی از بیماری در کشور شناسایی کنیم به آنها اطلاع خواهیم داد.وی همچنین با اشاره  مجدد به این که دانشجویان ایرانی که امروز از چین به ایران بازگشتند، همگی سالم هستند، گفت: خود این افراد در مدتی که در چین حضور داشتند نکات بهداشتی فردی را به شدت رعایت کرده و حتی خودشان نسبت به تهیه غذا اقدام می‌کردند تا از صحت و سلامت آن مطمئن باشند.
رئیسی در خصوص نصب دوربین‌های حرارتی در فرودگاه‌ها نیز بیان کرد: وجود دوربین حرارتی به تنهایی کافی نیست؛ چرا که شاید پیش از حضور در فرودگاه قرص تب‌بر مصرف کرده باشد. به همین دلیل باید سایر علائم مسافران نیز به صورت دقیق بررسی شود.وی در خصوص تجهیزات تشخیصی این ویروس بیان کرد: در این زمینه کیت اصلی تشخیص بیماری مطرح است، اما در کنار آن سایر تجهیزات اضافی را درخواست کردیم تا در کشور داشته باشیم و با کمبودی مواجه نشویم. البته توجه کنید تمام کسانی که با علائم سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند نیاز به استفاده از این کیت ندارند و این کیت تنها در مواردی که علائم بیماری پیشرفته باشد استفاده می‌شود.
همچنین معاون بهداشت وزارت بهداشت، در ادامه نشست خبری در تشریح دستاوردهای حوزه بهداشت افزود: سال ۹۵ بالغ بر ۵ هزار پروژه بهداشتی، درمانی در کشور تعریف شد که تا پایان سال ۹۷ بالغ بر ۳۴۰۰ پروژه به بهره برداری رسید.وی ادامه داد: امسال ۱۵۰۰ پروژه که هزار پروژه از آن در روستاها و ۵۰۰ پروژه نیز در مناطق محروم است شامل خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع سلامت در حال ساخت و ساز هستند که تا پایان سال ۹۸ حدود ۸۰۰ پروژه تمام و افتتاح می‌شوند.رئیسی اظهار داشت: وزیر بهداشت هر هفته ۵۰ پروژه را بهره‌برداری می‌کند که عمده این پروژه‌ها بهداشتی هستند. تا پایان شهریور سال سال ۹۹ نیز ۶۷۰ پروژه که پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی دارند، بهره برداری می‌شود.وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۷ هزار و ۷۶۵ خانه بهداشت، ۴۳۰۰ پایگاه سلامت و ۴ هزار و ۱۲۸ مرکز جامع سلامت درکشور فعال هستند، بیان کرد: در این مراکز ۳۰ هزار بهورز، ۲۲ هزار مراقب سلامت، ۱۴۰۰ کارشناس تغذیه و ۱۵۷۰ کارشناس سلامت روان مشغول به کار هستند.