صیاد سیمرغ، رکورد می شکند؟

گروه ادب و هنر- تنور جشنواره فیلم فجر همیشه داغ‌تر از جشنواره موسیقی است. کاری به رویکرد اشتباهی که باعث شده جشنواره موسیقی رونق قبل را نداشته باشد، نداریم. امسال در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر، بیش از 10 آهنگ ساز برای موسیقی متن فیلم با هم رقابت می‌کنند. در این گردونه علاوه بر چند آهنگ ساز جوان مانند رامین کوشا که سال گذشته با «سرخ‌پوست» به جشنواره آمد، چند نام مطرح دیده می‌شود که برخی از آن‌ها مانند استاد حسین علیزاده، چند سال از فضای جشنواره دور بوده‌ اند. در ادامه می‌خواهیم چند شانس‌ بهترین موسیقی فیلم فجر امسال را با توجه به آهنگ سازان و آثار قبلی‌‌شان بررسی کنیم.
 
رکورد دست کیست؟
استاد مجید انتظامی، حسین علیزاده و محمدرضا علیقلی هر کدام چهار سیمرغ بلورین جشنواره فجر را در کارنامه خود دارند. این سه نفر به صورت مشترک رکورددار بیشترین سیمرغ برای بهترین موسیقی متن جشنواره فجر هستند. جالب این که امسال از این جمع سه نفره تنها حسین علیزاده نوازنده برجسته تار و سه‌تار ایرانی در جشنواره حضور دارد. او در این دوره برای فیلم سینمایی «آتابای» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی نیکی کریمی که داستان آن در شهر خوی می‌گذرد و بر همین اساس، زبان بازیگران ترکی است موسیقی متن ساخته است. آخرین حضور او به عنوان آهنگ ساز در جشنواره فجر با فیلم سینمایی «آسمان زرد کم عمق» در سال 91 رقم خورده است. او هشت سال پیش با فیلم سینمایی «ملکه» به کارگردانی بهرام توکلی که امسال «روز صفر» را در گردونه رقابت‌ها دارد، برنده جایزه بهترین موسیقی متن شد. بازگشت او به حوزه آهنگ سازی فیلم با توجه به دانش او از موسیقی‌های محلی و فولکلور، شاید دوباره روح موسیقی اصیل ایرانی را به کارگردان‌ها و تماشاگران آثار سینمایی یادآوری کند.
رقابت آهنگ سازها ادامه دارد
با مرور نام آهنگ سازان این دوره می‌توان فهمید سال عجیبی برای بهترین موسیقی متن در راه است. کارن همایون‌فر که سابقه همکاری با ابراهیم حاتمی‌کیا را دارد و یک بار هم در سال 96 با موسیقی فیلم «به وقت شام» این کارگردان، سیمرغ را از آن خود کرده است و دو سیمرغ دیگر را هم در کارنامه دارد؛ امسال نیزجزو پرکارترین‌ها بوده و با آهنگ سازی فیلم «خروج»، برای چندمین بار با حاتمی‌کیا همکاری کرده و به علاوه این که آهنگ سازی «روز بلوا» را نیز بر عهده داشته است. ستار اورکی دیگر آهنگ ساز مطرح کشور که آهنگ ساز فیلم‌های برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» اصغر فرهادی بوده است، امسال با «خون شد» و «سه‌ کام حبس»، شانس خود را برای سیمرغ امتحان می‌کند. در این میان، کریستف رضاعی که سال گذشته با پنج فیلم، دست خالی از جشنواره برگشت، امسال با موسیقی متن «عامه‌پسند» سهیل بیرقی آمده است. به هر حال هنوز همه فیلم‌های انتخاب شده در جشنواره فیلم فجر به نمایش درنیامده‌اند و معلوم نیست سیمرغ بهترین موسیقی روی شانه کدام آهنگ ساز بنشیند؛ اما پر واضح است که هنوز بعد از گذشت دوره‌های متمادی جشنواره فیلم فجر، جای خالی یک موسیقی‌دان و آهنگ ساز به عنوان یک داور حسابی به چشم می‌آید.