در نشست خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر مطرح شد موسیقی؛ راه ارتباطی ملت‌ها

گروه فرهنگ و هنر - روز گذشته نشست پرحاشیه سی و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت با حضور محمد اللهیاری، مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره‫ و شاهین فرهت، دبیر جشنواره، در تالار وحدت برگزار شد.‬‬
در دو دوره گذشته اولین نشست خبری جشنواره موسیقی فجر در تابستان برگزار می‌شد اما به دلیل استعفای علی ترابی، مدیر کل سابق دفتر موسیقی و برخی از مسئولان جشنواره موسیقی فجر، روند برگزاری جشنواره سی و پنجم با مشکلاتی روبه‌رو شد. به همین دلیل روز گذشته اولین نشست خبری این جشنواره در تالار وحدت با حضور اهالی رسانه برگزار شد.
اللهیاری در این نشست ضمن همدردی با خانواده جان باختگان سانحه هوایی پرواز ایران- اوکراین گفت: دفتر موسیقی وزارت ارشاد از مرداد ماه امسال کار ستاد اجرایی را آغاز کرد و در‫پی آن جلسات متعددی را با مدیران رویدادهای قبلی برگزار کرد. شاید یکی از اولین کارهای ما در این راستا شناسایی و انتخاب اعضای هیئت انتخاب بود که با کمک دکتر شاهین فرهت دبیر ادوار اخیر جشنواره موسیقی فجر این کار انجام شد.‬‬
او با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های ستاد جشنواره گفت: تمام تلاش ما بر این است تا از این پس گروه‌هایی که در جشنواره حضور پیدا می‌کنند با اجرای آثار تازه در این رویداد حضور داشته باشند و این جشنواره موسیقی فجر باشد که می‌تواند سرآغازی برای اجرای قطعات جدید گروه‌های مختلف شرکت کننده باشد. ما در حوزه بین‌الملل نیز برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم که در این بخش اردوان جعفریان کار انتخاب آثار را به عهده داشت. یکی دیگر از فعالیت‌های ستاد بحث برگزیدگان جشنواره‌های مختلف کشور است که در این دوره روی آن متمرکز بودیم.


او در بخش دیگری با بیان اینکه در حضور گروه‌های شرکت‌کننده، انتخاب سلیقه‌ای نقش نداشته است، افزود: جشنواره دو بخش دارد؛ گروه‌هایی که از طریق فراخوان شرکت کرده‌اند و توسط هیئت انتخاب برگزیده شده‌اند و گروه‌هایی که دعوت شده‌اند. امسال گروه‌های متقاضی مبتنی بر فراخوان در جشنواره، حضوری حداکثری داشتند که همگی از مجرای تخصصی و امتیازبندی هیئت انتخاب عبور کرده‌اند. تعداد گروه‌های فراخوان و دعوتی برابر است. علی‌رغم تمام مشکلات، شاهد حضور بیش از ۱۰۰۰ هنرمند هستیم. در بخش بین‌الملل هم با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم. گرچه کانال‌های سیاسی در این زمینه مسدود بود اما کانال‌های فرهنگی-هنری برای مبادله بین‌المللی ملت‌ها و توسعه فرهنگی باز بود و ما توانستیم از این شرایط استفاده خوبی داشته باشیم.
او افزود: برای جشنواره موسیقی فجر مهم بود تا با حضور گروه‌های بین‌المللی هر طور شده با وجود مشکلات سیاسی و ارتباطی این پیام را برسانیم که راه ارتباطی هنر و فرهنگ همچنان باز است. هیئت انتخاب امسال با توجه به انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی، نگاه ویژه‌ای به کردستان داشت. شب سیستان و بلوچستان را نیز داریم. جشنواره در بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، مازندران، فارس، سیستان و بلوچستان، زنجان و... برگزار می‌شود. بالای ۹۰ اجرا در این استان‌ها اجرا خواهد شد که ۱۲ گروه از آنها در تهران نیز اجرا خواهند داشت.
او درباره شهرهایی که جشنواره مهمان آنان است، گفت: استان‌های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور هستند که در این بین گروه‌هایی از تهران و شهرستان‌ها در جشنواره‌های استانی حضور دارند.
به گفته اللهیاری قرار است در سی و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر از افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی در اختتامیه تجلیل به عمل آید.
رئیس جشنواره با بیان اینکه امسال تلاش ما اشاعه هویت بصری است، افزود: ما سعی کردیم از بحث پوستر خارج شویم و در حوزه‌های مختلف دیگر به معرفی گروه‌ها به مردم بپردازیم. در این راستا ساخت تیزر، طراحی پوستر برای همه گروه‌ها و معرفی یک دقیقه‌ای از گروه‌ها در فضای مجازی بخش‌های مختلف بحث هویت بصری را تشکیل می‌دهند.
او ادامه داد: در حوزه نشست‌های پژوهشی نیز پنج نشست پژوهشی از ۲۶ تا ۳۰ بهمن در تالار باربد فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد. این نشست‌ها مبتنی بر موضوعاتی چون حرمت در موسیقی در دین اسلام، بداهه نوازی در موسیقی، روند ترانه سرایی در ایران، تاثیر فضای مجازی بر هنر موسیقی و سیر تغییرات موسیقی پاپ برگزار خواهد شد. ما در حوزه جایزه موسیقی و رسانه هم به سمتی رفتیم که این جایزه فضایی برای هویت‌بخشی جشنواره موسیقی فجر باشد. یکی از این اتفاقات حوزه موسیقی و رسانه بوده که در دوره‌های قبلی هم فرآیند مشابهی را از سر گذرانده و امیدوارم برگزاری این جایزه به عنوان یکی از زایش‌های جشنواره موسیقی فجر ادامه پیدا کند.
مدیر‫کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره‌ دو بخش جایزه «رسانه» و «ترانه» نیز گفت: می‌خواهیم جشنواره با جایزه موسیقی و رسانه خودش را از دیگر جشنواره‌ها متمایز کند. امیدوارم این امر ادامه پیدا کند و تشویقی هم برای اهالی رسانه باشد و پر و بالی به روزنامه‌نگاری این حوزه دهد. جایزه ترانه از بین آثاری که مردم بیشتر دوست داشته‌اند، مورد پسند کارشناسان بوده است و از بین آثاری که در یک سال گذشته به دفتر موسیقی رسیده است، انتخاب می‌شود. در این جایزه آثاری که از لحاظ کیفی بالا هستند انتخاب خواهند شد.‬‬
به گفته اللهیاری در جشنواره امسال دو قطعه با تنظیم بهزاد عبدی اجرا خواهد شد که قطعه اول، یک قطعه سمفوتی در ارتباط با جان باختگان هواپیما است که ارکستر سمفونیک آن را اجرا خواهد کرد. و قطعه دیگر برای ارکستر ملی به یاد سردار سلیمانی ساخته شده است.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد همچنین درباره بر اشکالات آیین‌نامه‌ای جشنواره موسیقی فجر مبنی ‌بر نحوه انتخاب دبیر اجرایی جشنواره بعد از کناره‌گیری علی ثابت‌نیا و سایر موارد، بیان کرد: تمامی گروه‌ها توسط هیئت انتخاب، انتخاب شده‌اند و ما بر اساس آیین‌نامه فضا را پیش بردیم. حتی حضور من در جلسات هیئت انتخاب هم به دلیل مسئولیت بنده در دفتر موسیقی و میزبانی بوده که به هیچ عنوان دخالتی هم در کار نبوده است. در رابطه با دبیر اجرایی هم بگویم که انجمن موسیقی مجموعه وابسته به دفتر موسیقی وزارت ارشاد است که اصلا جدا از ما نیست. طبق آیین‌نامه، دبیر اجرایی حوزه‌های مالی، پشتیبانی و هماهنگی بین کمیته‌ها را زیر نظر دارد که آقای علی ثابت‌نیا در این حوزه با ما به توافق رسیده بودند. یعنی امور مالی و پشتیبانی جشنواره همین الان هم در انجمن موسیقی ایران امضا و ثبت می‌شود چون انجمن امین ما است. حتی تا دیروز با آقای ثابت‫نیا در این مورد مذاکره می‌کردیم.‬‬
شاهین فرهت، دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی آماری از روند فعالیت‌های ستاد جشنواره که پیش از این در رسانه‌ها منتشر شده بود، تصریح کرد: تمام تلاش ما این بوده که برنامه‌های موسیقایی با کیفیتی را به مخاطبان ارائه دهیم. به هر ترتیب رویداد موسیقی فجر یک رویداد بزرگ است که هنرمندان ۲۵ استان کشور در آن حضور فعالی دارند.
او همچنین در بخش دیگری از این نشست درباره تم جشنواره امسال گفت: امسال در نظر داشتم تصانیف موسیقی ایرانی را تم قرار دهم و این کار را کردم و برای آن برنامه هم چیدیم. تیمی مامور این کار شد ولی انصراف داد؛ چون این کار آسان نبود. قرار بود تصانیفی از عارف شیدا، مرتضی محجوبی، کلنل وزیری، علی تجویدی، بزرگ لشگری، جواد لشگری، همایون خرم و... انتخاب شود. البته بحث تم ادامه خواهد داشت و شروع آن با موسیقی محلی خواهد بود.
فرهت در پایان صحبت‌هایش در نشست جشنواره موسیقی گفت: امسال از من اثری اجرا نمی‌شود. سال گذشته که تم اجرای آثار هنرمندان ایرانی بود، چون دیگر آهنگسازان کارهای کاملی برای هر بخش این موسیقی پیدا نکردند، من آثارم را در اختیار گروه‌ها قرار دادم و گمان می‌کردم که با این کار به کشورم خدمت می‌کنم و خارج از ایران می‌فهمند که ما هم هنرمندی داریم که آثار کلاسیک متعددی دارد ولی این کار باعث اعتراض برخی شد.
اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست توضیح داد: ما در حوزه بین‌الملل با توجه به اینکه عنوان بین‌المللی در جشنواره نیست سعی کردیم که کیفیت را بالا ببریم. در این راستا سیاست دعوت از هنرمندان تنوع جغرافیایی و تنوع فرم برای راضی نگه داشتن مخاطبان سبک‌های مختلف اولویت‌های ما هستند. ما در این شرایط ۲ گروه در حوزه موسیقی کلاسیک از کشور بلژیک و در حوزه کشورهای همسایه هنرمندانی از کشورهای ترکمنستان و آذربایجان را داریم. در حوزه موسیقی جزء نیز گروه‌هایی از کشورهای ایتالیا و اتریش در این دوره حضور دارند. علاوه بر این هنرمندانی مطرح از موسیقی معاصر فرانسه نیز به اجرای برنامه می‌پردازند. کنسرت موسیقی ظافر یوسف نیز یکی از اتفاقات خوب جشنواره امسال است که همه اهالی موسیقی می‌دانند او از هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی در دنیا است. با توجه به مشکلاتی که در حوزه سیاست خارجی پیش روی ما قرار دارد ما با مشکلات زیادی مواجه بودیم اما همه تلاش‌مان را کردیم تا در حوزه کیفیت بهترین اتفاقات را رقم بزنیم.
سی و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر، از چهارشنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین‫المللی میزبان مخاطبان خواهد بود. این در حالی است که ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.‬‬