خنجر عربی سودانی بر پشت فلسطین

سرویس بین الملل جوان آنلاین:  وزیر خارجه امریکا، از این ملاقات ابراز خرسندی کرده، ولی دبیرکل ساف آن را «خنجر از پشت به مردم فلسطین» می‌داند.
به گزارش «جوان» عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای انتقالی سودان دو شنبه به طور غیرمنتظره با بنیامین نتانیاهو ملاقات کرد. دفتر نتانیاهو بیانیه‌ای درباره این ملاقات صادر کرده و گفته که در این دیدار، برای شروع همکاری‌ای که به عادی‌سازی روابط بین دو طرف منجر شود، توافق شده و سودان در مسیر مثبتی در حرکت است. این ملاقات به فاصله کمتر از یک هفته بعد از رونمایی طرح موسوم به معامله قرن از طرف دونالد ترامپ انجام شده، طرحی که دولت امریکا گفته موازی با اجرای آن، عادی‌سازی مناسبات کشور‌های عربی با اسرائیل را دنبال خواهد کرد، ولی با مخالفت گسترده جریان‌های مقاومت و غیر مقاومت فلسطینی روبه‌رو شده است.
خارطوم: بی‌اطلاعیم!
خارطوم هیچ گونه روابط دیپلماتیکی با تل‌آویو ندارد و فیصل محمد صالح، وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت سودان دیروز گفت که دیدار عبدالفتاح البرهان، بدون اطلاع کابینه و مشورت با آن انجام شده است: «هیئت دولت هیچ اطلاعی از دیدار رئیس شورای حاکمیتی با بنیامین نتانیاهو در اوگاندا نداشت و هیچ مشورتی با هیئت دولت درباره این دیدار صورت نگرفته است و ما اطلاعی از این دیدار نداشتیم و تنها از طریق رسانه‌ها در جریان دیدار قرار گرفتیم.» به گفته این مقام سودانی، هیئت دولت سودان منتظر بازگشت البرهان از سفر و توضیح او در این‌باره است، ولی شواهد و قرائن هماهنگ نشده بودن ملاقات در چنین سطحی را تأیید نمی‌کند. منابع سودانی می‌گویند که یووری موسوینی، رئیس‌جمهور اوگاندا از حدود یک هفته پیش برای دیدار میان البرهان و نتانیاهو برنامه‌ریزی کرده بود و دیدار این دو در کامپالا پایتخت اوگاندا، دو ساعت طول کشیده است. از محتوای این ملاقات دو ساعته، رسماً چیزی به بیرون اطلاع رسانی نشده، ولی منابع اسرائیلی می‌گویند نتانیاهو در جریان این دیدار از البرهان خواسته خارطوم اجازه پرواز هواپیما‌های اسرائیلی از حریم هوایی سودان را بدهد. در مقابل، رئیس شورای حاکمیتی سودان نیز از نتانیاهو خواسته جهت کاهش تحریم‌های امریکا علیه این کشور و حذف سودان از لیست تروریسم میان خارطوم و واشنگتن میانجیگری کند. گزارش‌هایی هم درباره ارائه مشوق سعودی‌ها به دولت سودان مطرح شده است. پایگاه خبری «الوئام» با اشاره به اینکه روز دو شنبه «الصدیق عبدالعزیز» معاون وزیر خارجه میزبان «علی بن حسن جعفر» سفیر عربستان سعودی در خارطوم بوده، نوشته که در این دیدار، روش‌های توسعه روابط دوجانبه ریاض و خارطوم بررسی شده است. بر اساس گزارش ها، سفیر عربستان در این دیدار وعده کرده که ریاض در مرحله آتی از سودان از نظر اقتصادی حمایت و به آن کمک خواهد کرد تا نام آن از فهرست کشور‌های حامی تروریسم، حذف شود. آسوشیتدپرس هم از قول یک منبع نظامی سودانی فاش کرده که امارات ترتیب ملاقات البرهان سودانی با نتانیاهو را داده است. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، امارات این دیدار را به بهانه کمک به حذف نام سودان از لیست گروه‌های تروریستی امریکا ترتیب داده است.


پمپئو: سازنده است
مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا یک روز قبل از ملاقات «البرهان» با نتانیاهو، از او برای سفر به امریکا دعوت کرد. پمپئو همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با او، از نقش رهبرانه او در روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل تشکر کرده است. پمپئو در توئیتی گفت‌وگوی تلفنی خود با رئیس شورای انتقالی سودان را «سازنده» توصیف کرد. با این حال، این ملاقات با واکنش گسترده و تند فلسطینیان روبه‌رو شده است. «ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین، دیدار دوشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان، را تلاش برای کارشکنی خواند و گفت که فلسطین منتظر واکنش «نیرو‌های زنده» سودان است. او در گفتگو با رادیوی رسمی «صوت فلسطین»، گفت: «طی پنج سال گذشته و با وجود تمام تلاش‌ها، کارشکنی غافلگیرکننده‌ای رخ نداده است. تنها صحبت از کشور‌هایی در اینجا و آنجا بوده است که به آن سفر شده است به طور مشخص چاد، و اکنون اوگاندا، کنیا و [این چرخه]تکرار می‌شود و حول کشور‌های حوزه نیل می‌چرخد.» صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) ضمن محکوم کردن این دیدار، گفت: «: دیدار البرهان با نتانیاهو خنجری است که از پشت به مردم فلسطین زده شده و نقض آشکار ابتکار عمل صلح عربی است. این دیدار زمانی صورت گرفته است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا درصدد از بین بردن مسئله فلسطین، و الحاق اراضی کشور فلسطین اشغالی به اراضی اشغالی است.»‌جبریل رجوب، دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح نیز دیدار نتانیاهو با البرهان را در تناقض با موضع ملت برادر سودان که حامی حقوق ملت فلسطین هستند، دانست. وی در این باره گفت: «این دیدار به منزله خروج از ابتکار عمل صلح عربی است.» در همین حال، حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز این دیدار را محکوم کرد. وی در این باره افزود: دیدار‌هایی که در راستای عادی‌سازی روابط انجام می‌شود، رژیم اشغالگر را به ادامه ارتکاب جنایت و تجاوز علیه فلسطین تشویق می‌کند و هتک حرمت به مقدسات امت عربی و اسلامی است. همچنین جنبش جهاد اسلامی به شدت دیدار مذکور را محکوم کرد و در بیانیه‌ای گفت که این دیدار بیانگر موضع ملت سودان که حامی مسئله فلسطین هستند، نیست. جهاد اسلامی در ادامه بیانیه خود از ملت سودان، نیرو‌های زنده و انقلابیون خواست دیدار نتانیاهو با البرهان را محکوم کنند. جبهه خلق آزادیبخش فلسطین هم تأکید کرد که این دیدار ضربه‌ای به قلب منافع ملت سودان و موضع آن‌ها است که هیچ‌گاه حمایت از مسئله فلسطین را متوقف نکرده‌اند. در بیانیه جبهه خلق آزادیبخش فلسطین آمده است، این مسئله بیانگر میزان ذلت و پیروی از سیاست‌ها و طرح‌های خصمانه‌ای است که به دنبال هدف قرار دادن منافع امت عربی، نابودی مسئله فلسطین و عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی است. محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توئیتی نوشت: «دیداری که رویترز از آن پرده برداشت و دو طرف در آن درباره آغاز تلاش برای عادی‌سازی روابط توافق کردند همان سیاست «چماق و هویج» است.» وی افزود: هدف نتانیاهو از این دیدار، ادامه نقش مزدوران سودانی در جنگ‌های خارجی در قبال وعده‌های توخالی است. الحوثی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم، البرهان را نخواهند بخشید.