دموکرات‌ها علیه دموکراسی جمهوریخواهان علیه جمهوری!

سرویس بین الملل جوان آنلاین: معمولاً نامزدی که در این ایالت رأی اول شود، نامزد نهایی حزب می‌شود. در طرف جمهوریخواهان همان طور که انتظار می‌رفت، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا پیروز شد. هر چند جمهوریخواهان سنا عملاً با اجازه ندادن به حضور شاهدان اوکراین‌گیت در جلسه استیضاح ترامپ نشان دادند که چندان به جمهوریت اعتقادی ندارند. در طرف دموکرات‌ها هم دموکراسی درون‌حزبی با تأخیر بی‌سابقه در اعلام نامزد پیروز زیر سؤال رفت. برگزار‌کنندگان انتخابات دموکرات‌ها در نهایت صحبت از اشکالاتی در نرم‌افزار جمع‌آوری آرا و در نتیجه اعلام تأخیر در نتایج کردند، دو نامزد یعنی «برنی سندرز» سناتوری از منتهی‌الیه بال چپ دموکرات‌ها و «پت بوته جج» فرماندار، همزمان مدعی پیروزی شدند تا زمزمه تقلب در این دور هم از سوی طرفداران سندرز بلند شود.
ستاد‌های انتخاباتی و طرفداران نامزد‌های دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا دیروز برای چندین ساعت منتظر اعلام نتایج انتخابات درون‌حزبی حزب دموکرات در ایالت آیووا بودند. در انتخابات انجمن حزبی آیووا در سال ۲۰۱۶، نتایج در ساعت ۲۳:۰۰ به وقت شرق امریکا اعلام شده بود. انتخابات درون حزبی ایالت آیووا ساعت ۲۰:۰۰ شب گذشته (دوشنبه) به وقت محلی آغاز شد، اما به واسطه بروز مشکلات در برنامه رایانه‌ای گزارش نتایج، اعلام نتیجه با تأخیر روبه‌رو شده است. بالاخره مقامات حزب دموکرات آیووا اعلام کردند که اعلام نتایج به روز سه شنبه به وقت محلی موکول شده است. پیش از روشن شدن آرا، اما «برنی سندرز» مدعی پیروزی در این ایالت شد.
سیاست‌های برنی سندرز در خصوص حمایت ادعایی از پناهجویان و مسلمانان موجب شده است این نامزد دموکرات‌ها در میان جوانان و مسلمانان و همچنین لاتین تبار‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.
شبکه امریکایی سی‌ان‌ان در این خصوص گزارش کرد که چندین ستاد انتخاباتی احزاب دموکرات اوایل روز سه‌شنبه طی تماس تلفنی به شدت از «تروی پرایس» رئیس حزب دموکرات آیووا انتقاد کردند و مشاوران ارشد حزب دموکرات به طور مداوم، شفافیت فرایند اعلام نتایج انتخابات انجمن درون حزبی آیووا را زیر سؤال برده‌اند.


پرایس در دفاع از تعویق اعلام نتایج مدعی شد که این تأخیر به واسطه تمایل حزب دموکرات برای «تضمین درستی فرایند» انتخابات است.
به‌رغم آنکه سندرز مدعی پیروزی در انتخابات انجمن درون حزبی آیووا شده است، اما «پیت بوته‌جج» دیگر نامزد دموکرات‌ها نیز اواخر روز دو شنبه مدعی شد که تمامی شواهد حکایت از پیروزی وی در آیووا دارد و گفت که با پیروزی وارد رقابت‌های انتخابات بعدی انجمن‌های درون حزبی در «نیوهمپشایر» می‌شود. از طرف دیگر، ستاد انتخاباتی «الیزابت وارن» اعلام کرد که وی جزو سه نامزد برتر این ایالت است و مدیر انتخاباتی «امی کلوبوچار» اعلام کرد که کلوبوچار از «جو بایدن» جلوتر است. با این حال، وکیل بایدن درباره اعتبار نتایج نهایی ابراز تردید کرد.
برخی حامیان سندرز در شبکه‌های اجتماعی با به تمسخر گرفتن توجیه حزب دموکرات مبنی بر «کنترل کیفی» نتایج آرا پیش از اعلام رسمی، این تأخیر را با توجه به پیشتازی سندرز در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، به مسائل سیاسی ربط می‌دهند و می‌گویند همانند انتخابات سال ۲۰۱۶ که دست‌های مرئی و نامرئی در حزب دموکرات با مهندسی آرا، هیلاری کلینتون را به عنوان نامزد نهایی حزب به مردم امریکا قالب کردند، در انتخابات امسال هم متنفذان حزب دموکرات از جو بایدن حمایت می‌کنند.
انتخابات انجمن‌های حزبی در ایالت آیووا به شیوه «کاکس» برگزار می‌شود. در این شیوه از صندوق و برگه رأی خبری نیست و حامیان نامزد‌های انتخاباتی با حضور در مراکز از پیش تعیین شده مثلاً مدارس به صورت گروهی رأی می‌دهند و هر نامزدی که دست‌کم ۱۵ درصد از آرای مرکز رأی‌گیری را از آن خود کند، وارد رده‌بندی می‌شود و نامزد‌هایی که این میزان حدنصاب را کسب نکنند رأیی نخواهند داشت و حامیان آن‌ها با توجه به انتخاب دوم و علایق و دیدگاه‌های‌شان به جمع حامیان نامزد‌های دیگر دارای حد نصاب می‌پیوندند. در هفت ایالت از ۵۰ ایالت امریکا رأی‌گیری انجمن‌های حزبی به شیوه «کاکس» است و در ۴۳ ایالت دیگر از صندوق و برگه رأی استفاده می‌شود.
روز خوش ترامپ
با اعلام ۹۵ درصد از نتایج انتخابات انجمن درون‌حزبی جمهوریخواهان در ایالت آیووا، ترامپ با کسب ۹۷ درصد پیروز این ایالت اعلام شد. «جو والش» با کسب ۴/ ۱ درصد و «بیل ولد» با کسب ۳/ ۱ درصد آرا در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. طبق نظرسنجی‌هایی که قبل از برگزاری اولین انتخابات انجمن درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت آیووا انجام گرفته است، اولویت مردم این ایالت، بیشتر بیمه درمانی و تغییرات اقلیمی است و سیاست خارجی در جایگاه بعدی اولویت‌های مردم این منطقه قرار دارد. همزمان رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا و مدیر جریان استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در سنای این کشور گفته است: «اینکه جمهوریخواهان هم حزبی ترامپ فقط بگویند رفتار او نامناسب بوده است، کافی نیست.»
آدام شیف دموکرات در این خصوص گفت: «به نظرم خیلی مهم است که سنا گام‌های بعدی را بردارد با توجه به اینکه مشخص شده است او (ترامپ) مقصر است. اگر آن‌ها (اعضای سنا) متوجه شده‌اند که او واقعاً مقصر است باید او را از قدرت خلع کنند، زیرا او همچنان تهدید می‌کند که در انتخابات آتی نیز تقلب می‌کند و این کار را با جلب مداخله خارجی (در انتخابات ریاست جمهوری امریکا) انجام می‌دهد.»