3 جاسوس سازمان سیا به اعدام و حبس محکوم شدند


به گزارش خبرنگار کیهان، غلامحسین اسماعیلی در این نشست با ‌اشاره به ختم رسیدگی به چند پرونده جاسوسی اظهار داشت: جاسوسی به نام «امیر رحیم‌پور» که جاسوس سیا بود و با دریافت دستمزد‌های کلانی تلاش نمود که بخشی از اطلاعات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در اختیار سرویس آمریکا قرار دهد مورد شناسایی قرار گرفت و محاکمه شد و به اعدام محکوم گردید و دیوان عالی کشور حکم اعدام این جاسوس آمریکایی را تایید کرده که به زودی به سزای اعمال خود خواهد رسید.
به گفته سخنگوی قوه قضائیه، دو نفر دیگر از جاسوسان این سازمان که در قالب یک موسسه و بنیاد خیریه فعالیت می‌کردند، شناسایی و محاکمه شدند و به جرم جاسوسی به 10 سال حبس و به جرم اقدام علیه امنیت به پنج سال حبس محکوم شدند.
25 سال حبس برای شریک بابک زنجانی
وی در مورد حکم پرونده «علیرضا زیبا حالت منفرد» که به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی معروف است، اظهار داشت: این فرد به جرم مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به مبلغ ۱.۲ دهم میلیارد یورو، به تحمل ۲۵ سال حبس، استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول و وجوه حاصله از کلاهبرداری و جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری شده محکوم شده و حکم در حال اجرا است.


طی 15 روز به 30 هزار پرونده معوق
 رسیدگی شده است
سخنگوی دستگاه قضا با ‌اشاره به سیاست کاهش پرونده‌های معوقه در دادگستری‌های سراسر کشور افزود: از استان‌های مختلف به ما گزارش می‌دهند که در ۱۵ روز نیمه دوم دی‌ماه در برخی از استان‌ها، ۳۰ هزار پرونده از پرونده‌های معوق علاوه ‌بر میزان پرونده‌های وارده، رسیدگی شده؛ یعنی آمار عملکرد، معادل وارده به علاوه ۳۰ هزار عملکرد مثبت شده است. اسماعیلی ادامه داد: برخی از استان‌ها ۱۵ هزار، برخی از استان‌ها ۱۰ هزار و برخی دیگر پنج هزار و در یک استان کوچک مانند استان ایلام قریب به چهار هزار پرونده معوق هم رسیدگی شده است.
فساد در هیچ کجای قوه قضائیه تحمل نخواهد شد
وی با بیان اینکه فساد در هیچ کجای این قوه تحمل نخواهد شد، گفت: ما یک قاضی را از صلاحیت قضاوت سلب کردیم به جهت اینکه منزل مسکونی‌اش را از یکی از اصحاب پرونده خریده بود که پولش را هم داده بود و این عمل جرم هم نیست و به قیمت هم خریده بود؛ اما دستگاه قضا این را نافی صلاحیت قاضی می‌داند. در این شهر این همه منزل فروشی است؛ چرا شما بایستی منزل مورد نیازت را از یکی از اصحاب پرونده بخری که طرف دیگر پرونده این را در تصمیم قضایی شما موثر بداند، علی‌رغم اینکه موثر هم نبوده است.
آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی
سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: تاکنون اقدامات متعددی انجام شده است؛ فقط در حوزه قضایی از ۹ گروه کارشناسی برای بررسی زوایایی که اثرگذار در بعد قضایی این پرونده است، بهره‌گیری می‌کنیم. تا الان علاوه ‌بر تیم‌های کارشناسی از‌ اشخاص متعددی در بخش‌های مختلف، تحقیقات قضایی انجام شده است، از برخی از افراد به عنوان مطلع، از برخی از افراد به عنوان متهم و در مورد برخی از این متهمین قرارهای تامین صادر شده است. برخی از این قرارهای تامین صادره منجر به بازداشت شده است و پرونده مراحل خود را طی می‌کند.
هر نفی صلاحیتی الزاما عمل مجرمانه نیست
اسماعیلی در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است که تعدادی از احراز صلاحیت‌ نشده‌ها به دلیل مسائل مالی و اخلاقی است و با توجه به اینگه گزارش‌ها از طریق وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی دریافت شده است، آیا قوه قضائیه برای برخورد با این مسائل برنامه‌ای دارد یا خیر؟ گفت: برخی از موارد هم وصف مجرمانه و هم نافی صلاحیت است و برخی موارد نافی صلاحیت است، اما وصف مجرمانه ندارد که بایستی دقت کنید و به این معنا نیست که همه موارد نفی صلاحیت، الزاما وصف مجرمانه هم داشته باشد. به عنوان مثال اگر یک نماینده مجلس به لحاظ اطلاعی که از برخی طرح‌ها و پروژه‌ها دارد مطلع می‌شود که در فلان منطقه قرار است پروژه‌ای افتتاح شود و موجب افزایش قیمت اراضی در آن منطقه می‌شود، بیاید ترغیب و تشویق کند بستگانش را که آنجا خرید کنید و از عواید این طرح برخوردار شویم، این وصف مجرمانه ندارد؛ اما ممکن است به نوعی این استفاده از رانت اطلاعاتی از منظر نهاد‌های بررسی‌کننده صلاحیت، نافی صلاحیت نماینده باشد.
وی افزود: نماینده‌ای که بایستی قسم بخورد حافظ قانون و حافظ منافع مردم باشد نه منافع خود و خانواده، اگر کسی منافع خود و خانواده را بر منافع مردم ترجیح داد ممکن است این موضوع از منظر نهاد‌های بررسی‌کننده صلاحیت نمایندگان عنوان شود که نافی صلاحیت است و اما اگر از ما بپرسید و بگویید که آیا قانون این را جرم دانسته است، ممکن است بگوییم این امر در قانون جرم‌انگاری نشده است باید توجه داشت که هر نفی صلاحیتی الزاما عمل مجرمانه نیست.
سخنگوی دستگاه قضا با گلایه از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: برخی از موارد مطروحه را اگر این هیئت به موقع رصد می‌کرد و یک جا‌هایی فقط تذکر می‌داد، چه بسا کار به سلب صلاحیت و رد صلاحیت نمی‌انجامید و ما از اینکه افرادی رد صلاحیت شوند خوشحال نیستیم، ما خواهان این هستیم که افراد مراعات کنند و صلاحیت‌های قانونی‌شان را حفظ نمایند.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: از ضابطین و نهاد‌های مختلف خواسته‌ایم که آن بخشی که وصف مجرمانه دارد را برای ما بفرستند الان هم منتظر هستیم و هرآنچه را که وصف مجرمانه داشته باشد مطمئن باشید نسبت به آنها رسیدگی خواهیم کرد و اگر وصف مجرمانه نداشته باشد زمینه ورود قوه قضائیه به آنها نخواهد بود.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص احضار پروانه سلحشوری (نماینده مجلس) به دادسرا و اینکه آیا این موضوع خلاف قانون اساسی نیست، گفت: قانون اساسی مصونیت نمایندگان را در راستای وظایف نمایندگی، رأیی که در مجلس می‌دهند و نطق آنها مطرح کرده است. چه کسی گفته اگر به عنوان مثال نماینده مجلس تصادف کند، تعقیب نمی‌شود؟
‎اسماعیلی ادامه داد: وقتی کسی را احضار می‌کنیم، بر مبنای گزارشات و شکایات و تشخیص مقام قضایی در مرحله اول که این موضوعات اعلامی جنبه اتهامی دارد و باید رسیدگی شود، است حال یا اثبات می‌شود یا اثبات نمی‌شود. برای این موضوع که آیا جزو وظیفه نمایندگی هست یا خیر با هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مکاتبه می‌کنیم که به ما بگویید که ادعا شده است که فلان نماینده اقدامی انجام داده، آیا این را شما جزو وظایف نمایندگی می‌دانید یا خارج از آن و بعد رسیدگی می‌کنیم.
‎سخنگوی قوه قضائیه گفت: از افتخارات در نظام جمهوری اسلامی و نظام قضایی این است که همه در برابر قانون مساوی هستند.
در پرونده «روح‌الله زم» تاکنون 5 نفر دستگیر شده‌اند
وی درخصوص پرونده روح‌الله زم اظهار داشت: این پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است. البته هنوز برای دادگاه تعیین وقت نشده است. همچنین در این پرونده غیر از خود متهم اصلی، پنج نفر بازداشت هستند و در مورد آن نفرات هنوز کیفرخواست صادر نشده است و شاید در همین چند روز نسبت به دیگر افراد بازداشتی هم کیفرخواست صادر شود و ملحق به پرونده اصلی شود.
خبر آزاد شدن «عیسی شریفی» دروغ است
سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده «عیسی شریفی» اظهار داشت: خبر آزادی این فرد دروغ است. برای این پرونده کیفرخواست صادر شده است، رسیدگی در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح شروع شده و برخی از جلسات دادگاه تا الان برگزار شده است.