آیا جریان اصلاحات در انتخابات پیش ‌رو لیست معرفی می‌کند؟ حداقل‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان

الهام برخوردار
کمتر از بیست روز به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، با این حال اصلاح‌طلبان همچنان مشخص نیست که چگونه و با چه رویکردی قرار است در انتخابات شرکت کنند؟ تایید صلاحیت‌هایی که در وقت اضافه از سوی شورای نگهبان در روزهای گذشته صورت گرفت این احتمال را بیشتر کرد که اصلاح‌طلبان لااقل در برخی حوزه‌ها بتوانند لیست معرفی کنند. این را اگر در کنار خبرهایی مبنی بر تایید برخی نامزدها در روزهای آینده بگذاریم امید به معرفی لیست انتخاباتی بیشتر می‌شود. در همین رابطه روز گذشته سیدحسن رسولی، رئیس ستاد انتخابات مرکزی شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان، در پنجمین جلسه شورای مرکزی ستاد انتخابات شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان که با حضور اعضای شورا برگزار شد، گفت: مطابق با گزارش ستاد انتخابات از وضعیت کاندیداهای تایید صلاحیت شده شورای نگهبان در جلسه امروز شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاحات، نسبت به چگونگی حضور و آرایش انتخاباتی اصلاح‌طلبان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد.
رئیس ستاد انتخابات مرکزی شورای عالی جبهه اصلاح طلبان تاکید کرد: تصمیمات نهایی درباره چگونگی حضور جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس، به زودی در قالب نشست خبری که با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار می‌شود، تشریح خواهد شد.
اصلاح‌طلبانی که پیش از این از نظر پایگاه اجتماعی دچار ریزش شده‌ و بدنه اجتماعی خود را تا حدودی از ست داده‌اند حالا با وجود محدودیت‌هایی که در معرفی کاندیداهای انتخاباتی دارند قرار است چگونه و با چه استراتژی‌ای وارد میدان رقابت شوند؟ درواقع شرایط در این دوره برای جریان اصلاحات از قبل از سوی پایگاه اجتماعی سخت شده بود و حالا با وجود کمترین نامزدهای تایید شده از سوی شورای نگهبان می‌خواهند با رقیبی رقابت کنند که حدود 80 درصد از کاندیداهایش تایید صلاحیت شدند.


درواقع جریان رقیب با استفاده از تخریب دولت و مجلس که هر دو را منتسب به جریان اصلاحات می‌داند فضا را به گونه‌ای پیش برده است میدان انتخابات کامل در اختیار آنها باشد. هرچند خود اصلاح‌طلبان و نخبگان سیاسی و فکری این جریان در ایجاد چنین فضایی علیه خود مقصر هستند. چرا که از حدود یک سال و نیم پیش به خوبی این فضای دوگانه منفی علیه خود را متصور بودند با این حال نتوانستند یک استراتژی کارآمد برای مقابله با آن و همچنین حفظ پایگاه اجتماعی طراحی کنند. شاید آنها منتظر یک معجزه بودند و حالا که دیدند رخ نداد در یک سکوت سنگین و اعتراضاتی گهگاه نسبت به بررسی شیوه تایید صلاحیت‌ها به سر می‌برند.
اگر روال به همین صورت پیش برود و فضا برای یک رقابت برابر پیش نرود و جریان‌های سیاسی به یک میزان فرصت برابر برای حضور در انتخابات نداشته باشند اصلاح‌طلبان دو راه بیشتر ندارند. یکی اینکه آنها لیست و یا فهرستی معرفی نکنند و مانند گذشته انتظار استقبال از سوی بدنه اجتماعی خود را ناشته باشند. یا اینکه با وجود همه محدودیت‌ها و البته بیان واقعت‌ها و توان خود به پایگاه اجتماعی یک لیست حداقلی معرفی کنند. که البته با توجه به عملکرد این جریان سیاسی طی سال‌های اخیر و چشم‌پوشی بر مشکلات و فاصله گرفتن از پایگاه اجتماعی بعید به نظر می‌رسد نتیجه دلخواه خود را کسب کنند.
اصلاح‌طلبان باید واقع بین باشند و با توجه به میزان داشته‌ها و واقعیت‌ها و همچنین محدودیت‌های خود استراتژی انتخاباتی خود را معرفی کنند. شاید این آخرین فرصت پایگاه اجتماعی اصلاحات به این جریان سیاسی باشد و یک تصمیم درست راه آشتی با بنده اجتماعی خود را دوباره باز کند. شاید این‌بار نوبت جریان اصلاحات باشد که باید انتخاب کند؛ انتخابی بین قدرت پایگاه اجتماعی یا قدرت حاکمیتی. طی سال‌های گذشته به خوبی مشخص شده است که هیچ قدرتی به اندازه قدرت پایگاه اجتماعی تاثیرگذار نیست. پس تاثیرگذار بودن بدون حمایت بدنه اجتماعی امکان‌پذیر نیست.
ارائه نکردن لیست راهبرد فعلی اصلاح‌طلبان است
با وجود همه این عوامل شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بررسی نهایی و اعلام موضع انتخابات را به جلسه دیشب موکول کرد که تا لحظه تنظیم این گزارش نتیجه آن منتشر نشد. با این حال دبیر شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان با بیان اینکه راهبرد ما فعلا عدم ارائه لیست است، گفته: چنانچه در حوزه‌های انتخابیه چهره شاخص اصلاح‌طلب داشته باشیم آن‌ را اعلام می‌کنیم در غیر این ‌صورت داوطلبی را معرفی نمی‌کنیم.
به گزارش ایرنا، آذر منصوری درباره تاثیر تایید صلاحیت حدود 2 هزار نفر از داوطلبان در آخرین بررسی شورای نگهبان بر کیفیت مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات، گفته: اصلاح‌طلبان هنگام نام‌نویسی انتخابات مجلس برای همه نیروهای خود در سراسر کشور فراخوان داد و از همه برای شرکت حداکثری در انتخابات دعوت کرد. باتوجه به راهبرد مصوب اصلاح‌طلبان، باید بررسی کنیم که چند نفر از ردصلاحیت‌شدگان به انتخابات برمی‌گردند و چه تعداد از نیروهای شاخص ما حضور دارند.
دبیر شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان با بیان اینکه اگر تغییر معناداری نسبت قبل اتفاق نیافتاده باشد، در راهبرد مصوب و اعلام شده اصلاح‌طلبان هم تغییری ایجاد نمی‌شود، خاطرنشان کرده: راهبرد ما فعلا عدم ارائه لیست است که در همان موج اولیه ردصلاحیت‌ها اعلام کردیم. چنانچه در حوزه‌های انتخابیه چهره شاخص اصلاح‌طلب داشته باشیم آن را معرفی می‌کنیم در غیراین صورت داوطلبی را معرفی نمی‌کنیم.
منصوری افزوده: اطلاعاتی که به ما رسیده حاکی از آن است که تغییر ملموسی در وضعیت ردصلاحیت شدگان ایجاد نشده است اما همچنان آخرین وضعیت داوطلبان اصلاح‌طلب حوزه‌های انتخابیه تهران و سراسر کشور پیگیری می‌کنیم.
قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، اظهار کرد: تا آخرین تغییرات منتظر می‌مانیم و بعد از بررسی شرایط، در نخستین جلسه شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان آخرین راهبرد را اعلام می‌کنیم.
به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان انتظار داشتند که شورای نگهبان ملایم‌تر در بررسی صلاحیت‌ها برخورد کند و زمانی که دیدند که تغییر ملموسی از سوی این هیات نظارت صورت نگرفت تصمیم به عدم معرفی لیست گرفتند. درواقع اصلاح‌طلبان با توجه به محدودیت‌ها و البته داشته‌هایشان در این دوره قید ارائه لیست را زده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
حاتمی‌کیا با فیلم‌ تازه‌اش به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آمد «خروج» از ریل؟ علیرضا صدقی بلای قشری شدن مفاهیم در جامعه ایران «ابتکار» مواجهه مسئولان با بحران‌ها را در دو کشور آسیایی مقایسه می‌کند مدیریت بحران؛ از چین تا ایران آیا جریان اصلاحات در انتخابات پیش ‌رو لیست معرفی می‌کند؟ حداقل‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان «ابتکار» علت افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر را بررسی کرد چتر گرانی بر سر بازار خودرو خریداران خانه در خارج از ایران عاقبت بخیر نمی‌شوند ولنگاری اقتصاد نئولیبرال ایران مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران سفر کرد دلیل حضور بورل در تهران محمد توفیق علاوی به عنوان نخست وزیر جدید عراق انتخاب شد روزهای دشوار آقای نخست وزیر پیام رهبر انقلاب به تشکل‌های دانشجویی: امروز بیشتر از همیشه کشور به عنصر مومن حزب‌اللهی احتیاج دارد رئیس‌جمهوری در حرم امام راحل: دلسرد کردن مردم از انتخابات از مشی امام فاصله دارد لاریجانی: چیزی به اسم افشاگری راه افتاده که مصداق بد اخلاقی است ظهور انقلاب اسلامی ایران و عمق راهبردی هوشمند ایران در منطقه