بازتاب احضار پروانه سلحشوری به دادسرا

آرمان ملي: پروانه سلحشوري نماينده تهران به علت چند توئيت و مصاحبه با رسانه‌ها روز گذشته به دادسراي فرهنگ و رسانه احضار و پس از چند ساعت با قرار التزام آزاد شد. اين در حالي است که برخي معتقدند نمايندگان در حوزه اظهارات خود مصونيت دارند و طبق اصل 86 قانون اساسي نمايندگان مجلس در مقام ايفاي وظايف نمايندگي در اظهار نظر و راي خود کاملاً آزادند و نمي‌توان آنها را به سبب نظراتي که در مجلس اظهار کرده‌اند يا آرائي که در مقام ايفاي وظايف نمايندگي خود داده‌اند تعقيب يا توقيف کرد. گرچه پيش از اين در سال‌هاي گذشته نيز ديگر نماينده تهران يعني محمود صادقي نيز با چنين مساله‌اي روبه‌رو شده بود که به نحو ديگري پايان يافت.
احضار سلحشوري به دادسرا
يک نماينده مردم تهران در مجلس در پي دريافت احضاريه‌اي به دادسرا مراجعه کرد. ايسنا نوشت؛ پروانه سلحشوري صبح ديروز در پي احضاريه‌ هفته گذشته دادسراي فرهنگ و رسانه به اين دادسرا مراجعه کرد. خانواده اين نماينده مجلس تا زمان انتشار اين خبر، بازداشت اين نماينده مجلس را که پيش از اين يکي از خبرگزاري‌ها منتشر کرده بود تاييد نکردند. انتشار چند توئيت و برخي مصاحبه‌هاي پروانه سلحشوري پيش از اين به عنوان علت احضار وي عنوان شده بود
تکذيب بازداشت


يک عضو هيات رئيسه مجلس گفت که به‌رغم انتشار اخباري مبني بر بازداشت پروانه سلحشوري، پس از مراجعه وي به دادسرا براي او قرار کفالت صادر شده است. محمدعلي وکيلي، با تکذيب بازداشت پروانه سلحشوري اظهارکرد: من روز چهارشنبه گذشته با دادسراي فرهنگ و رسانه تماس داشتم و توافق بر اين شد که خانم پروانه سلحشوري به دادگاه مراجعه کند و با قرار کفالت آزاد شود که همين اتفاق هم افتاد. اين عضو هيات رئيسه مجلس خاطرنشان کرد: زماني که شايعه بازداشت خانم سلحشوري مطرح شد من با دادسراي فرهنگ و رسانه تماس گرفتم و گفتند خانم سلحشوري ساعت 10صبح به دادسرا مراجعه کرده تفهيم اتهام شده و براي وي قرار کفالت صادر شده است. وي افزود: خانم سلحشوري احضاريه‌هاي متعددي داشت که برخي براي مجلس آمده بود و در دستور کار هيات نظارت بر رفتار نمايندگان قرار داشت و برخي از احضاريه‌ها نيز مستقيما براي خودشان آمده بود.
آزادي با قرار التزام
يک عضو فراکسيون اميد مجلس دهم اظهارکرد: به اتهام نشر اکاذيب يا تشويش اذهان عمومي و تبليغ عليه نظام به دادسراي فرهنگ و رسانه احضار و با قرار التزام آزاد شدم. ايرنا نوشت؛ پروانه سلحشوري با تاييد احضار خود به دادسراي فرهنگ و رسانه، گفت: اين شکايت به موضوع اظهارنظرها و موضع‌گيري‌ها در راستاي وظايف نمايندگي و دفاع از حقوق مردم ارتباط دارد که در نهايت پس از چند ساعت با قرار التزام آزاد شدم. نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اين احضاريه‌ که هفته گذشته به‌دستم رسيد مغاير تبصره 1 ماده 9 قانون نظارت بر رفتار نمايندگان و اصول 84 و 86 قانون اساسي (آزادي اظهارنظر نماينده در تمام امور کشور) بود.