بازگشت 2000 نفر به رقابت انتخاباتی

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از مرحله قبل تا الان به تعداد تایید شده‌های شورای نگهبان، دو هزار نفر افزوده شده و بازهم امکان تغییر وجود دارد. به گزارش خراسان، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه  با بیان این مطلب اظهار کرد: خواهش می کنم صاحب‌نظران سیاسی خیلی در اظهار نظرها عجله نکنند و صبر داشته باشند. این آمار تا پایان وقت مقرر قانونی ما احتمال افزایش دارد. وی افزود: افرادی که مورد تأیید قرار گرفتند بیش از 50  درصد بودند و بالای 20 درصد رد صلاحیت شدند، البته بررسی‌ها ادامه دارد و ممکن است این تعداد افزایش یابد. کدخدایی گفت: بسیاری از کسانی که اصطلاحا عدم احراز صلاحیتشان اعلام شد به تأیید صلاحیت برگشتند که نکته خوبی است و این مسئله‌ای که در قانون پیش بینی شده امکان دقت بیشتری را برای شورای نگهبان فراهم کرده است.  
بین دولت و شورای نگهبان را شکرآب نکنید
وی در واکنش به این سوال که برخی حقوقدانان اظهارات رئیس جمهور و مسئولان دولتی علیه شورای نگهبان را تشویش اذهان عمومی دانسته اند گفت: خواهش می کنم بین ما و دولت را بیشتر از این شکرآب نکنید ما تلاش می‌کنیم با گفت‌وگو مسائل را پیش ببریم، همه ارکان را مجموعه واحد می‌دانیم و انتظار داریم همه مقامات نیز همین نگاه را به ما داشته باشند. سخنگوی شورای نگهبان ضمن رد ادعای جانبداری این شورا از جناحی خاص گفت: انتظار داریم مقاماتی که اظهارنظر می‌کنند دارای اطلاعات و اختیار سیاسی لازم باشند و گلایه داریم که برخی می‌گویند فلان فرد به دلیل حمایت از دولت تأیید صلاحیت نشده و در یکی از این موارد بنده با آن نماینده تماس گرفتم و ایشان این موضوع را تکذیب کرد، لذا دولت برای ما محترم است و ما همه قوا را مجموعه‌ای واحد می‌دانیم و این اظهارات جفای بزرگی در حق شورای نگهبان است، برخی مقامات دولتی که ظاهرا بی خبر هستند به شورای نگهبان تشریف آوردند تا مستندات را ببینند و اظهارات خود را اصلاح کنند.
در قانون، وظیفه‌ای برای برگزاری پرشور انتخابات برای شورای نگهبان در نظر گرفته نشده است


وی در پاسخ به  سوالی در خصوص اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات پرشور گفت: بارها گفته‌ام که وظیفه شورای نگهبان نظارت بر اجرای سالم انتخابات است و در قانون، وظیفه‌ای برای برگزاری پرشور انتخابات برای این نهاد در نظر گرفته نشده است؛ دغدغه ما اجرای کامل قانون است.
واکنش شورای نگهبان به اظهارات یک مدعی با عمامه 9 متری
کدخدایی درباره تعریف عدم التزام به اسلام گفت: عدم التزام یعنی این که فرد عملا احکام اسلامی را رعایت نمی‌کند و اصلا مفهومش این نیست که فرد مسلمان نیست؛ مثلا اگر کسی شرب خمر می‌کند، به او گفته نمی‌شود  که مسلمان نیست، بلکه می‌گویند مسلمانی که شرب خمر کرده و گناه می‌کند. چنین فردی عدم التزام به احکام اسلام دارد. فردی که مدعی است ٩ متر عمامه استفاده می‌کند و عدم التزام به اسلام گرفته در شورای نگهبان حاضر شد و ما به شوخی به او گفتیم استفاده از این متراژ عمامه مصداق اسراف است و این هم عدم التزام به قوانین اسلامی است.
سخنگوی شورای نگهبان درباره تأیید صلاحیت محمود صادقی و این که آیا او به دادگاه رفته است، گفت: اگر اتهام یا افترایی باشد اجازه دهید که ما از طریق مراجع قانونی آن را دنبال کنیم اگرچه از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گلایه داریم، زیرا موضوعی خارج از حیطه شورای نگهبان توسط آقای صادقی بیان شد اما هیئت نظارت اعلام کرد که اظهارات ایشان در چارچوب وظایف نمایندگی بوده است که جای تعجب داشت.
وی خاطرنشان کرد: آقای صادقی  دوباره اظهارات خود را تکرار کرد و بنده می‌گویم اگر اسنادی دارید اجازه دهید مراجع قانونی پیگیری کنند، چه لزومی دارد که فریاد بزنید و بعد به شورای نگهبان بگویید اشتباه کردم چرا که ایشان به شورای نگهبان آمد و عذرخواهی کرد. این درحالی است که محمود صادقی عصر دیروز ضمن رد اظهارات سخنگوی شورای نگهبان گفت: من از شورای نگهبان عذرخواهی نکردم. کدخدایی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا درخصوص رد صلاحیت داماد رئیس جمهور نامه‌ای به شورای نگهبان زده شده است، گفت: نسبت به ایشان خیر.
فهرست های انتخاباتی منتظر نتیجه نهایی بررسی صلاحیت ها
درهمین حال شب گذشته و تا لحظه تنظیم این خبر، از این که در دوره تجدیدنظر و رسیدگی به اعتراضات، صلاحیت کدام یک از چهره ها تایید شده است خبری منتشر نشد. این درحالی است که به گزارش باشگاه خبرنگاران  شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرد: امروز (یک شنبه ۱۳ بهمن) در خصوص آخرین وضعیت نامزد‌های حزبی نشست خواهد داشت ،پیشتر نیز حسن رسولی رئیس ستاد انتخابات مرکزی شورای عالی جبهه اصلاح طلبان گفته بود برای تدوین لیست های مان منتظر نتیجه‌ (12 بهمن ) بررسی های شورای نگهبان درباره نامزدهای رد صلاحیت شده هستیم.در همین زمینه ، علی صوفی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اعلام نتیجه بررسی پرونده نامزدهای رد صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان اظهار کرد: نتایج بررسی ها هنوز به دست ما نرسیده است. با وجود این یک منبع آگاه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از تایید صلاحیت غلامرضا حیدری، نماینده تهران  خبرداد .همچنین جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده خواف در گفت و گو با ایلنا از تایید صلاحیت خود خبرداد.اما محمود صادقی در حساب کاربری خود مدعی شد صلاحیتش تایید نشده است.در همین حال برخی پایگاه های  خبری به صورت غیر رسمی اسامی تعدادی از کسانی را که صلاحیت شان تایید یا رد شده  منتشر کرده اند. از جمله پایگاه خبری تبریزبیدار از تایید نشدن صلاحیت کامبیز مهدی زاده(داماد روحانی) ورحیم شهرتی فر(معاون سابق استاندار آذربایجان شرقی) خبرداد.