جگرکی سیار ،آخرین متهم آلودگی هوا !

تفهیم اتهام آنلاین!
فیلمی از شهروندان شبه نظامی انگلستان در فضای مجازی منتشر شد که نشان می دهد آن ها به جای پلیس به جنگ با خلافکاران می روند. این ویدئو در بین کاربران با واکنش های مختلفی همراه بود.ماجرا از این قرار است که در انگلستان، بر اساس عرف و قانون، حقی به نام «بازداشت شهروندی» وجود دارد. براساس این حق، شهروندان عادی می‌توانند در صورت مشاهده ارتکاب یک جرم مشهود یا تشخیص این که فردی تصمیم به ارتکاب جرم دارد، متهم یا مجرم را بازداشت کنند. در این ویدئو دو نفر از شهروندان تمام پیام‌ها، تصاویر و متن گفت‌وگوی اینترنتی فردی را که خود  بازداشت کرده اند، به او نشان می‌دهند. آن ها این تفهیم اتهام خیابانی را به‌شکل مستقیم از فیس‌بوک پخش کرده اندکه بیش از ۲۴۰۰ نفر بیننده داشته است. کاربران هم به این تفهیم اتهام آنلاین واکنش نشان دادند. کاربری نوشت: «این کار باعث میشه تا خطر یک مجرم بالقوه بدون هیچ زمان و هزینه‌ای، از سر جامعه کم بشه.» کاربر دیگری هم نوشت: «با این شیوه هویت متهم، پیش از صدور کیفرخواست و حتی تحویل به پلیس، بر ملا و اصل برائت هم نقض شده.»
 
سیگار در استرالیا چند؟
«خوبیش اینه کمتر سیگاری می‌شن»؛ عکسی در فضای مجازی منتشر و در آن ادعا شده با پول یک بسته سیگار، محصولات غذایی زیادی می‌توان خریداری کرد. کل اجناسی که در تصویر آمده قیمتی معادل 56 دلار دارند و یک بسته سیگار به‌تنهایی هم همان 56 دلار در استرالیا فروخته می‌شود. این در حالی است که حقوق هر ساعت کار در استرالیا حداقل 49 دلار است. ظاهرا استرالیا با افزایش نرخ دخانیات مردم را به ترک سیگار تشویق می‌کند. سازمان بهداشت جهانی هم مالیات بر تنباکو را به دولت‌ها توصیه می‌کند. مجله «اکونومیست» در یک بررسی جهانی درباره قیمت سیگار نتیجه گرفته که در هیچ جای دنیا مثل استرالیا سیگار گران نیست. کاربری نوشت: «من با هر گرونی مخالف هستم غیر از گرونی سیگار و دخانیات».
 


جگرکی؛ آخرین متهم آلودگی هوا!
«این خبر هر جور بهش نگاه کنیم طنزه!» به‌تازگی مصاحبه‌ای از معاون استاندار تهران در یکی از خبرگزاری‌ها و فضای مجازی منتشر شده که نکات عجیب و بامزه‌ای دارد. در بخشی از این مصاحبه معاون استاندار می‌گوید در یک مورد در حالی که بیشتر ایستگاه‌ها عددی بین 90 تا 110 را برای میزان آلودگی هوا نشان می‌دادند یک ایستگاه به طور عجیبی به 160 و وضعیت بنفش رسیده بود. ما خواستیم محیط زیست موضوع را بررسی کند که در نهایت مشخص شد در محل ایستگاه یک جگرکی سیار بوده که دود و آلودگی حاصل از آن، موجب خطای دستگاه شده است. کاربری نوشت: «پس واسه حل مشکل آلودگی کلان‌شهرها کافیه یه‌کم جگرکی‌ها رو جابه جا کنیم.» کاربری هم نوشت: «آدرس بقیه ایستگاه ها رو هم بدین ما بریم دود راه بندازیم، مدارس تعطیل شه.»
 
شکایت خلبان از نور لیزر
تصویر استوری صفحه شخصی یک خلبان که از نور لیزر عده ای از شهروندان نامطلوب جامعه گلایه داشت، بسیار مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت. این خلبان نوشته بود: «دیشب موقع لندینگ مهرآباد یه انسان نما از میدون فتح لیزر انداخت توی چشمم، واقعا اذیت شدم، برای چند ثانیه چشمم نمی دید... می خوام بدونم چه لذتی داره این کار؟....» کاربران به این کار که ممکن است باعث سقوط هواپیما و به خطر افتادن جان ده ها مسافر شود واکنش نشان دادند. کاربری نوشت: «توی میدون فتح فاصله هواپیما تا زمین کمتر از ۱۰۰ متره و واقعا می تونه این کار منجر به یک فاجعه بشه.» کاربر دیگری نوشت: «یکی باید به کسی که این کار رو می کنه بگه اگه خانواده خودتم توی اون پرواز بودن این کار رو می کردی؟»
 
جای پلنگ‌ها را تنگ کرده‌ایم
«ما به زیستگاه حیوانات تجاوز کردیم». چند روزی است عکسی از یک پلنگ که گفته می‌شود توسط یک چوپان گرفته شده در فضای مجازی منتشر شده است. ابتدا برخی از این که پلنگ دیده و از آن عکسی ثبت شده است، اظهار خوشحالی کردند. اما این عکس یک نکته منفی داشت. در واقع ثبت این عکس نشان می‌دهد که زیستگاه پلنگ‌ها آن قدر در تنگنا قرار گرفته که آن‌ها به‌راحتی توسط اهالی روستا دیده می‌شوند. ضمنا در گوشه این عکس، سگ گله دیده می‌شود که به نظر می‌رسد پلنگ هم از ترس سگ‌ها بین صخره‌ها پناه گرفته است. کاربری نوشت: «این اصلا خبر خوبی نیست. ما هر روز داریم زیستگاه این جانوران رو محدودتر می‌کنیم و این باعث آسیب وارد شدن هم به زندگی خودمون و هم زندگی اون‌ها می‌شه».
 
تغییر قیمت اصحاب کهفی!
«اصحاب کهفم این همه تغییر ندیدن که ما دیدیم!» تصویری از مقایسه قیمت های دو خودروی  خارجی از سال 2006 تا 2020 در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که حیرت کاربران را به همراه داشت. در این تصویر قیمت چهار خودروی توسان، سانتافه، سوناتا و آزرا به نمایش گذاشته شده اند. قیمت خودروی توسان در سال 2006 فقط 36 میلیون تومان بوده که در سال 2020 به 820 میلیون تومان رسیده است یعنی چیزی حدود 23 برابر بیشتر. همین مقایسه درباره خودروی  سانتافه افزایش قیمت 23 برابری و خودروهای سوناتا و آزرا هم افزایش 26 برابری را در این 14 سال نشان می دهد. کاربران به این اختلاف فاحش در این 14 سال واکنش نشان دادند. کاربری نوشت: «یعنی توی این 14 سال چه اتفاقی می تونه افتاده باشه که یه خودرو 26 برابر گرون تر بشه؟» کاربری هم نوشت: «یکی بیاد حساب کنه ببینم حقوقمون چند برابر شده!»