کثرت مدعیان اصولگرایی در انتخابات مانع از وحدت آنها شده است رقابت در غیاب رقیب

گروه سیاسی- تا برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی کمتر از 20 روز باقی مانده است اما فعلا فضای انتخاباتی بین جریان‌های سیاسی موجود در کشور به صورت کامل شکل نگرفته است و بسیاری از نامزدها همچنان درگیر بررسی صلاحیت‌شان هستند. در این بین بیشتر کاندیدها و درواقع حدود 80 درصد تایید صلاحیت شده‌ها از یک جریان سیاسی هستند به گونه‌ای که گفته می‌شود اصولگرایان فقط در تهران می‌توانند هشت لیست سی نفره بدون هیچ فرد تکراری ارائه دهند. اما این جریان با وجود آنکه در این دوره از انتخابات دارای کثرت نامزدها هستند در وحدت اما با یک مشکل جدی روبه‌رو هستند؛ وحدتی که سال‌هاست به یک آرزوی دست نیافتنی برای اصولگرایان تبدیل شده است. با اینکه حدود 17 روز دیگر به انتخابات باقی مانده است اما هنوز اصولگرایان موفق نشدند یک لیست و یا فهرست مشترک از همه طیف‌ها معرفی کنند.
این جریان سیاسی تمام تلاش خود را کرد تا در این دوره از انتخابات بتواند همه جناح‌ها و طیف‌های اصولگرایی را زیر چتر شورای ائتلاف ببرد، اما باز هم پایداری‌ها ساز مخالف زدند. پایداری‌ها که در هر دوره سهم‌شان در بین اصولگرایان افزایش می‌یابد حالا پرقدرت‌تر از دوره‌های قبل در انتخابات حضور دارند. قطعا آنها خواهان سهم بیشتری نسبت به گذشته هستند و حتی در مقابل قالیباف برای نشستن بر صندلی ریاست بهارستان رقابت می‌کنند. طبیعی است در چنین شرایطی کار اصولگرایان برای ایجاد وحدت با این طیف تندرو سخت خواهد شد. تا جایی که حتی با آنها اتمام حجت کرده که اگر بخواهند جدا از اصولگرایان لیست بدهند دیگر نباید به اسم جریان اصولگرایی وارد انتخابات شوند. در مقابل اما تا به حال پایداری‌ها همچنان بر موضع خود پافشاری کرده و راضی نشده‌اند که با دیگر طیف‌های اصولگرایی وارد شورای ائتلاف شوند.
سیدمصطفی میرسلیم، عضو حزب موتلفه اسلامی، در پاسخ به این سوال که آیا جبهه پایداری با شورای ائتلاف اصولگرایان ائتلاف می‌کند یا اینکه جداگانه لیست خواهد داد، به ‌ایلنا‌ گفت: یک سری مسائل هنوز حل نشده است و بزرگواران ما در شورای ائتلاف مشغول مذاکره هستند که سعی کنند جبهه پایداری را هرچه بیشتر به ائتلاف نزدیک کنند.
این عضو شورای ائتلاف اصولگرایان تصریح کرد: تا اینجا حرکت به سمتی می‌رود که اشتراکات هرچه بیشتر باشد ولی ما فهرست نهایی را در شورا تایید نکرده‌ایم و جبهه پایداری نیز همین‌طور. امیدواریم به یک نتیجه مشترک برسیم.


بنابراین می‌بینیم اصولگرایان با وجود اینکه میدان انتخابات را کامل در اختیار خود دارند و رقیبی در مقابل‌شان قرار ندارد همچنان نگرانند. این نگرانی از آنجا ناشی می‌شود که تا به حال هیچ زمانی نتوانسته‌اند به یک وحدت درونی برسند. حالا هم که شرایط کاملا به کام آنها شده است و با وجود تعدد کاندیدا و مدعیان مختلف، در رسیدن به لیستی واحد مشکل دارند. درواقع در این دوره که رقیب آنها حضوری بسیار کم‌رنگ دارد و در شرایطی که گفته می‌شود اصلاح‌طلبان در 158 حوزه هیچ کاندیدایی ندارند، در جریان اصولگرایی ما شاهد چهار لیست از جمله احمدی‌نژادی‌ها، پایداری‌ها، سنتی‌ها و همچنین جریان جوانان انقلابی هستیم که هرکدام خواهان پیروزی در انتخابات مجلس هستند.
به اعتقاد برخی فعالان سیاسی، در جناح راست به این راحتی‌ها که گفته می‌شود اوضاع مساعد نیست و با وجود تعداد بالای کاندیداها که هرکدام هم در جای خود مدعی هستند، رسیدن به وحدت صد درصدی به امری محال تبدیل شده و به گفته باهنر «رسیدن به وحدت حداکثری هم مطلوب است». اصولگرایان ممکن است به دلیل آنکه رقیبی جدی در مقابل خود نمی‌بینند خود را از پیش پیروز انتخابات بدانند و با رقابت درون‌گروهی، از هول هلیم پیروزی، در دیگ انتخابات بیفتند.
با این حال اصولگرایان همچنان مصر هستند که لیست ائتلافی آنها در حال نهایی شدن است به گونه‌ای که برخی رسانه‌های نزدیک به این جریان سیاسی اعلام کرده‌اند که لیست نهایی اصولگرایان در حال نهایی شدن است. بر این اساس تکلیف 4 روحانی در این ائتلاف روشن شده و حجج الاسلام مرتضی آقاتهرانی و سیدمحمود نبویان از جریان پایداری و سیدرضا تقوی و غلامرضا مصباحی مقدم از جامعه روحانیت در این لیست قرار گرفته‌اند. همچنین حسب اعلام قبلی شورای ائتلاف مقرر شده بود حداکثر 10 فرد مشهور نیز در لیست واقع شوند که بدین منظور حضور محمدباقر قالیباف، رضا تقی‌پور، سیدمصطفی آقامیرسلیم، الیاس نادران و عبدالحسین روح‌الامینی در لیست قطعی شده و از میان بیژن نوباوه، سیدمهدی هاشمی، حسین مظفر، مجتبی رحمان دوست، مجتبی رضاخواه، سید شمس‌الدین حسینی، مسعود زریبافان، محمد عباسی، سیدمحمد حسینی و غلامرضا خواجه سروی نیز 5 نفر انتخاب خواهند شد.
حالا هم روز گذشته سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) از تعیین هیئت انتخاب نامزدهای نهایی این شورا خبر داد و گفت: برای گزینش نهایی نامزدهای این ائتلاف سازوکار سه مرحله‌ای به تصویب رسیده است.
محسن پیرهادی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، درباره تازه‌ترین اقدامات و تصمیمات انتخاباتی شانا گفت: گام‌های نهایی برای رسیدن به فهرست ۳۰ نفره از اصولگرایان در حوزه انتخابیه تهران برداشته شده است.
وی افزود: در جلسات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که با حضور چهره‌ها و نمایندگان احزاب و تشکل‌های انقلابی برگزار می‌شود، سازوکار سه مرحله‌ای برای گزینش نامزدها به تصویب رسیده است. در گام اول با پیشنهاد احزاب، فهرست ۱۵۹ نفره‌ای از نامزدها انتخاب شد که در رسانه‌ها بازتاب یافت.
سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در گام دوم، مجمع بزرگی از نمایندگان تمام محلات تهران و احزاب و تشکل‌های انقلابی شهر تهران تشکیل شد، گفت: این مجمع دو ماموریت اصلی داشت که در قالب نظرسنجی الکترونیک، در ابتدا از میان ۱۵۹ نامزد پیشنهادی ۹۰ نفر را برگزید و در گام بعدی از میان گزینه‌های داوری، ۱۰ چهره شاخص انقلابی را به عنوان اعضای شورای انتخاب تعیین کرد که این ده نفر با چهره‌های دیگری که از پیش توسط شورا انتخاب شدند، هیئت انتخاب مرحله سوم را تشکیل می‌دهند و درنهایت در مرحله سوم، این شورا، از میان این ۹۰ نفر، ۳۰ نفر نامزدهای نهایی را انتخاب خواهد کرد.
در رای‌گیری روز جمعه هفته گذشته مجمع، حجت الاسلام و‌المسلمین «مسعود عالی»، «یاسر جبرائیلی»، حجت الاسلام و‌المسلمین «غلامرضا قاسمیان»، حجت الاسلام والمسلمین «حیدر مصلحی»، «نادر طالب‌زاده»، «منوچهر متکی»، «کامران دانشجو»، «معصومه آباد»، «رضا روستا آزاد» حجت الاسلام والمسلمین «احسان بی‌آزار تهرانی» به عنوان هیئت انتخاب نامزدهای نهایی شورای ائتلاف انتخاب شدند.
در شرایطی که همه امکانات در اختیار میدان‌داران انتخابات این دوره از مجلس قرار گرفته است و شرایط بر وقف مرادشان است، با این وجود همچنان نگرانند که این بار اختلافات درون‌جناحی مانعی برای پیروزی آنها در انتخابات شود. اصولگرایان که در این دوره بیشترین کثرت در انتخابات را دارا هستند در امر وحدت کمترین بهره را دارند و همچنان در معرفی یک لیست واحد ابهام وجود دارد.
سایر اخبار این روزنامه
مهدی یراحی، بار دیگر ممنوع‌الکار شد زبان سرخ هنر کورش الماسی حمایت از نظام، وظیفه ملی طرح ترافیک باز هم تغییر می‌کند سردرگمی مردم در میان قواعد بی ثبات «ابتکار» احتمال خروج سرمایه از بازار بورس و هجوم نقدینگی به بازارهای موازی را بررسی کرد چرا سپرده‌های بانکی در حال افزایش است؟ احتیاط مردم ایران در سرمایه‌گذاری کثرت مدعیان اصولگرایی در انتخابات مانع از وحدت آنها شده است رقابت در غیاب رقیب انگلستان پس از 47 سال از اتحادیه اروپا خارج شد اروپا منهای بریتانیا همزمان با آغاز دهه فجر و در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی رهبر انقلاب اسلامی در مرقد امام خمینی(ره) و گلزار شهدا حضور یافتند رئیس‌جمهوری در جلسه شورای فضای مجازی: با تاکید امام‌(ره) ساختار سیاسی کشور به همه‌پرسی گذاشته شد معاون اول رئیس‌جمهوری: مصوبه عیدی کارکنان دولت ابلاغ کرد بیانیه سپاه پاسداران در واکنش به معامله قرن ترامپ این طرح، فرجامی جز شکست و فرورفتن در زباله‌دان تاریخ ندارد سردار جلالی: دهه پنجم انقلاب، دهه عبور از سد تحریم‏هاست