تورم تولید صنعتی پس از 16 فصل منفی شد



گروه اقتصادی/ شاخص قیمت تولیدکننده که اقتصاددانان آن را به‌عنوان «تورم پیش نگر» می‌شناسند در پاییز امسال برای نخستین بار در 16 فصل گذشته منفی شد. این شاخص که میزان تغییر هزینه‌های تولیدکننده‌ها را نشان می‌دهد، در سومین فصل سال‌جاری با یک تغییر جهت محسوس افت قابل توجهی را به ثبت رساند. بدین ترتیب نرخ تورم تولید بخش صنعت در تمام شاخص‌ها شامل تورم فصلی، نقطه به نقطه و سالانه با کاهش معناداری همراه بوده است. گرچه شاخص تورم دراین بخش بخصوص در تورم نقطه‌ای و سالانه همچنان بالاست، اما تغییر جهت این شاخص و نزولی شدن آن نشان دهنده کاهش هزینه‌های تولید و افت بیشتر تورم مصرف‌کننده این کالاها در آینده است.
براساس گزارش تازه مرکز آمار ایران، در حالی که تورم فصلی تولید در بخش صنعت آخرین بار در فصل پاییز سال 1394 با منفی 1.8 درصد، منفی بود، در فصول بعدی با رشد بالایی مواجه شد به‌طوری که در پاییز سال گذشته رکورد 23.5 درصدی را به ثبت رساند. با کاهش نوسانات در بازار ارز از زمستان سال گذشته نرخ تورم این بخش نیز رو به کاهش گذاشت و به یکباره به 14.1 درصد رسید. هرچند در بهار امسال این شاخص تنها 4 دهم درصد افت داشت، اما در تابستان با افت 13.5 درصدی به 2 دهم درصد رسید و با تداوم این روند این شاخص در پاییز امسال به منفی 2.3 درصد عقب نشینی کرد که در مقایسه با فصل قبل، 2.5 واحد درصد کاهش دارد. با توجه به اینکه به‌طور معمول تورم پیش نگر روی تورم مصرف‌کننده تأثیر مستقیم دارد انتظار می‌رود که با کاهش هزینه‌های تولید محصولات صنعتی، نرخ تورم مصرف‌کننده این نوع کالاها نیز افت داشته باشد. براین اساس در شرایطی که رشد نرخ ارز در نیمه نخست سال گذشته به همراه منفی شدن آینده اقتصاد در نگاه فعالان اقتصادی باعث افزایش هزینه‌های تولید شده بود، با فروکش کردن نوسانات در بازار ارز که در مقایسه با سال گذشته نرخ ارز افت قابل توجهی را نشان می‌دهد، هزینه‌های تولید را کاهش داده است. با تداوم ثبات نسبی در بازار ارز و تأمین بموقع سرمایه درگردش واحدهای تولیدی می‌توان انتظار داشت که هزینه‌های تولید در فصل‌های آینده به روند نزولی خود ادامه دهد. دراین میان اجرای طرح‌های جدید دولت مانند عملیات بازار باز که یکی از اهداف آن منطقی شدن نرخ‌های سود بانکی است، بخشی از هزینه‌های تولید که همان نرخ بالای تأمین مالی است کاهش خواهد یافت. البته طرح «گام» یا گواهی اعتبارمولد که بدهی بخش تولید را بهادار‌سازی می‌کند نیز تأثیر مثبتی بر هزینه‌های تولید دارد.


کم‌ترین و بیشترین تورم فصلی
مقایسه نرخ تورم فصلی میان 22 زیربخش صنعت در پاییز امسال نشان می‌دهد که در میان بخش‌های مختلف صنعتی، کم‌ترین تورم فصلی مربوط به رشته فعالیت‌های صنایع زغال سنگ و پالایشگاه‌های نفت با منفی 10.7 درصد، تولید کاغذ و محصولات کاغذی با منفی 4.6 درصد و صنایع محصولات شیمیایی با منفی 2 درصد اختصاص داشته است. همچنین بیشترین نرخ تورم فصلی درمیان فعالیت‌های صنعتی به ترتیب مربوط به تولید ماشین‌آلات اداری و محاسباتی با 26.6 درصد، تولید پوشاک، عمل آوردن و رنگ کردن پوست خزدار با 9.5 درصد و تولید سایر وسایل حمل‌ونقل با 7.8 درصد به چشم می‌خورد.
تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل پاییز امسال نیز به 27 درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل، 33.6 واحد درصد کاهش داشته است. به‌عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل پاییز امسال نسبت به فصل پاییز سال گذشته، 27 درصد افزایش دارد. طبق این گزارش، در بخش‌های مختلف صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به تولید زغال سنگ و پالایشگاه‌های نفت با 6.4 درصد و بیشترین آن مربوط تولید ماشین‌آلات اداری و محاسباتی با 118.9 درصد بوده است. تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات صنعتی در داخل کشور در چهار فصل منتهی به فصل پاییز امسال نسبت به‌مدت مشابه در سال قبل به 61.5 درصد رسید که نسبت به فصل قبل 15.5 واحد درصد کاهش نشان می‌­دهد.