برگزاری انتخابات پرشور وظیفه شورای نگهبان نیست

سخنگوی شورای نگهبان گفت: «وظیفه شورای نگهبان نظارت بر اجرای سالم انتخابات است و در قانون، وظیفه‌ای برای برگزاری پرشور انتخابات برای این نهاد در نظر گرفته نشده است.» عباسعلی کدخدایی روز گذشته در نشست خبری با تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر و گرامی‌داشت یاد و خاطره  شهیدان گفت: «ما این ۱۰ روز اخیر ساعت را می‌دیدیم عبور می‌کند. شب و روز را نمی‌دانستیم که چه زمانی شب است و چه زمانی روز. تأخیر امروز هم در همین زمینه بود. مشکل اخیر در انتخابات این است؛ با این نظام انتخاباتی و قوانین حداقلی که داریم این وضع هم حادث می‌شود و هر دو طرف ناراضی‌اند.»
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: «می‌دانید که ثبت‌نام‌ها انجام شد و هیأت‌های اجرایی و مرکزی استانی کارشان را  انجام دادند و تلاش شد اطلاع‌رسانی انجام شود. در مرحله بعد که مرحله اول شورای نگهبان و تا دیروز بود، اقدامات انجام شد و از امروز وارد مرحله دوم شورای نگهبان می‌شویم و کسانی که صلاحیت‌شان تأیید نشده می‌توانند شکایت کنند و سه روز مهلت دارند. ما ۱۰ روز فرصت داریم تا آن را بررسی کنیم.»
کدخدایی همچنین درباره تعریف عدم التزام به اسلام که این روزها بحث آن مطرح شده، گفت: «عدم التزام یعنی اینکه فرد عملا احکام اسلامی را رعایت نمی‌کند و اصلا مفهومش این نیست که فرد مسلمان نیست؛ مثلا اگر کسی شرب خمر می‌کند به او گفته نمی‌شود که مسلمان نیست، بلکه می‌گویند مسلمانی که شرب خمر و گناه می‌کند. چنین فردی عدم التزام به احکام اسلام دارد. فردی که مدعی است ٩ متر عمامه استفاده می‌کند و عدم التزام به اسلام گرفته در شورای نگهبان حاضر شد و ما به شوخی گفتیم استفاده از این متراژ عمامه مصداق اسراف است و این هم عدم التزام به قوانین اسلامی است. اهل شکایت نیستیم اما از دوستان و مقامات گلایه داریم که در جریان جزئیات ما هستند ولی به‌گونه‌ای سخن می‌گویند که انگار اطلاعی ندارند؛ ولی اگر افترایی به شورای نگهبان شود به ما حق بدهند که آن را پیگیری کنیم.»
این بخش از صحبت‌های کدخدایی واکنش‌هایی در پی داشت و برخی با اشاره به حضور ‌هادی غفاری در این شورا، مخاطب صحبت‌های کدخدایی درباره عمامه بلند را او دانستند.‌ هادی غفاری هم در گفت‌وگو با «شهروند» ضمن تأیید این مطلب گفت: «ما دعا می‌کنیم که این مطلب شوخی باشد و فکر هم می‌کنم که آقای کدخدایی عاقل است.» ‌هادی غفاری همچنین با اشاره به  دلایل رد صلاحیتش افزود: «بنده هر سه مورد ماده 28 را شامل شدم. برای بنده عدم التزام به اسلام، عدم التزام به ولایت فقیه و عدم التزام به نظام درج شده است.»


او همچنین با اشاره به اتفاقات عجیب انتخابات امسال گفت: «ما شاهد آن بودیم که در هیأت‌های اجرایی وزارت کشور، نماینده مسیحی را به‌عنوان عدم التزام به اسلام رد صلاحیت کرده‌اند.»
در ادامه نشست سخنگوی شورای نگهبان، کدخدایی به آمار ثبت‌نام‌ها پرداخت و افزود: «در حوزه رسیدگی‌ها در بحث آماری که داشتیم از ۱۶‌هزار و ۳۳ نفر که ثبت‌نام کرده بودند،  نزدیک ۴هزار و 500 نفر اسامی داشتیم تا بررسی می‌کردیم و مجموع افرادی که مورد تأیید قرار گرفتند بالای ۵۰‌درصد است و نزدیک بیست و چند ‌درصد رد داشتیم که در این مرحله بررسی خواهند شد و افزایش خواهد یافت. از مرحله قبل تا این مرحله که شورای نگهبان اول بودیم نزدیک ۲هزار نفر به آمار تأیید صلاحیت‌های شورای نگهبان اضافه شد. شورای نگهبان وظیفه خود را انجام می‌دهد و نسبت به بررسی‌ها حساسیت داریم و تا پایان وقت مقرر قانونی احتمال افزایش هم دارد.»
کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه «برخی اعلام کردند  بعضی از اصول‌گراها را  رد صلاحیت کردند تا در آخرین لحظات صلاحیت‌شان را  تأیید کنند؛ آیا این موضوع صحت دارد؟» گفت:  «هم رویه خلاف این است و هم نتیجه را می‌بینید. یک اتهام است که شاید بتوانیم پیگیری قضائی داشته باشیم. آمار را ملاحظه کنید. امروز اخبار منتشر می‌شود. اسامی برای وزارت کشور  ارسال شده است و بقیه هم  ارسال می‌شود و چنین نیست. لذا باید دقت شود.»
کدخدایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما در ذکر دلیل برخی رد صلاحیت‌ها به حمایت ضمنی برخی نمایندگان فعلی مجلس از قاچاقچیان و مفسدان اشاره کردید؛ با توجه به این امر  این سوال پیش آمده که چرا برخی پرونده‌ها مثل پرونده املاک نجومی و پرونده قائم‌مقام شهرداری پیشین تهران شامل این مصداق رد صلاحیت نشده است و این افراد مشخصا از تأیید صلاحیت خود پیش از بررسی شورای نگهبان اطمینان داشتند، گفت: «هیچ‌گونه تفاوتی بین اشخاص نیست. اگر تخلفی براساس مستندات و چارچوب پرونده باشد هیچ فرقی برای شورای نگهبان ندارد. اگر شما  درباره افراد خاص پرونده یا مدارکی دارید برای این مرحله در اختیار شورای نگهبان قرار دهید. ما براساس حرف‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود قضاوت نمی‌کنیم. ما با هیچ شخصی چه الان سمت داشته باشد،  چه در گذشته سمت داشته تعارف نداریم و براساس اسناد و مدارک تصمیم می‌گیریم. نه رودربایستی با کسی داریم و نه نگاه سیاسی و جناحی.»
او در پاسخ به  سوالی درباره اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات پرشور هم گفت: «بارها گفته‌ام که وظیفه شورای نگهبان نظارت بر اجرای سالم انتخابات است و در قانون وظیفه‌ای برای برگزاری پرشور انتخابات برای این نهاد در نظر گرفته نشده است. دغدغه ما اجرای کامل قانون است.» سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان با توجه به اظهارنظرهای مقام‌های دولتی برنامه‌ای برای شکایت از دولت دارد، گفت: «بیشتر از این بین ما و دولت را شکرآب نکنید. ما اهل شکایت نیستیم، فقط گله داریم که روند کار ما را می‌دانند و باز ‌چنین نکاتی را مطرح می‌کنند. البته اگر جایی افترایی به ما زده شود حق بدهید که از خودمان دفاع کنیم.» کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت حدود ٩٠ نماینده به‌دلیل مسائل مالی و تعداد بالای اصول‌گرایان در این تعداد و اتهام جانبداری شورای نگهبان از یک جناح گفت: «انتظار داریم مقام‌ها درباره اخبار صحیح اظهار نظر کنند. گلایه داریم که می‌گویند فلان نماینده به دلیل حمایت از دولت رد صلاحیت شده است. دولت برای ما محترم است و ما بین خودمان، دولت و مجلس جدایی احساس نمی‌کنیم. این اظهارات جفا به شورای نگهبان است.» سخنگوی شورای نگهبان درباره تأیید صلاحیت محمود صادقی و اینکه آیا او دادگاه رفته است؟ گفت: «خیر، اگر اتهام یا افترایی باشد اجازه دهید ما تعقیب قانونی کنیم. اگرچه ما از هیأت نظارت بر عملکرد نمایندگان گله داریم، زیرا موضوعی خارج از حیطه شورا توسط ایشان بیان شد. هیأت مرکزی گفت در چارچوب وظیفه‌اش بوده است که جای تعجب داشت و بعد آن را تکرار کرد. اگر اسنادی دارید اجازه دهید مراجع قانونی پیگیری  کنند.  چه لزومی دارد فریاد بزنید و بعد به شورای نگهبان بگویید اشتباه کردم که ایشان به  شورا هم آمد و عذرخواهی کرد.» او درباره اینکه چه تعداد از نمایندگان مجلس در این مرحله تایید صلاحیت شده‌اند، گفت: «آمار دقیق ندارم، اما حدود هفت تا هشت نفر احتمالا در این مرحله تأیید صلاحیت شده‌اند.» سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی نمایندگان مجلس که دلیل رد صلاحیت خود را مخالفت با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح چهارگانه عنوان کرده‌اند، گفت: «این مسأله کذب محض است و ما قطعا درباره این افتراها حق قانونی خود را محفوظ می‌دانیم.» او درباره اینکه ادعا شده علت رد صلاحیت ۳۰ نفر از نمایندگان مسائل اخلاقی بوده است؟ گفت: «نظری ندارم.»