ترکیب شورای انتخاب ائتلاف نهایی شد (تا انتخابات)


 
  سرویس سیاسی-مشخص شدن لیست اولیه 90 نفره
شورای ائتلاف نیروهای انقلاب
خبر اول انتخاباتی روز گذشته از اردوگاه اصولگرایان، مشخص شدن فهرست اولیه 90 نفره ائتلاف جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای حوزه انتخابیه تهران بود.


بر اساس این گزارش، این انتخابات در بین حدود 8000 نفر از اعضای مردمی این ائتلاف و به‌صورت الکترونیکی با سامانه‌ای که برای این موضوع طراحی شده بود انجام شد.
در این سامانه هر فرد عضو مجمع عمومی، به ازای کد ملی و شماره موبایل خود می‌توانست 30 گزینه را انتخاب نماید.
فارس خبر داده که قرار است از میان این 90 نفر در روزهای آینده 30 نفر به‌عنوان لیست نهایی در تهران با مکانیسم‌هایی نظیر نظرسنجی و مصاحبه انتخاب شوند.
بنابراین گزارش، این فهرست که اسامی آنها منتشر شده، غیررسمی بوده و امکان تغییر در آن وجود خواهد داشت.
نهایی شدن ترکیب شورای انتخاب ائتلاف
همچنین محسن پیرهادی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در مصاحبه با تسنیم از گام‌های طی شده در شورای ائتلاف در جهت رسیدن به فهرست 30 نفره شهر تهران خبر داد و گفت: طی جلساتی که از ماه‌ها پیش در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با حضور چهره‌ها و نمایندگان احزاب و تشکل‌های انقلابی برگزار شد، ساز و کار سه لایه‌ای برای گزینش کاندیداها به تصویب رسید. در گام اول با پیشنهاد احزاب، فهرست 159 نفره‌ای از نامزدها انتخاب شد که در رسانه‌ها بازتاب یافت. در گام دوم، مجمع بزرگ 8000 نفره‌ای از نمایندگان تمام محلات تهران و احزاب و تشکل‌های انقلابی شهر تهران تشکیل شد که در قالب یک نظرسنجی الکترونیک، دو مأموریت اصلی داشت. اولاً آنکه از میان 159 نامزد پیشنهادی 90 نفر برگزیند و ثانیاً، از میان گزینه‌های داوری، 10 چهره شاخص انقلابی را به عنوان اعضای شورای انتخاب تعیین کند که این ده نفر با چهره‌های دیگری که از پیش توسط شورا انتخاب گردیده‌اند، هیئت انتخاب مرحله سوم را تشکیل دهند و نهایتاً در مرحله سوم، این شورا، از میان 90 نفر، 30 نفر نهایی را انتخاب کند.
وی افزود: در رأی‌گیری مجمع که روز جمعه به پایان رسید، این 10 نفر به شرح زیر انتخاب شدند؛ حجت‌الاسلام عالی، یاسر جبرائیلی، حجت‌الاسلام قاسمیان، حجت‌الاسلام مصلحی، نادر طالب‌زاده، منوچهر متکی، حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی، کامران دانشجو، معصومه آباد و رضا روستا آزاد
ضعف مجلس دهم «لابی‌کردن» با دولت است
حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در مصاحبه با مهر با ‌اشاره به ناکارآمدی مجلس دهم گفت: هیئت‌رئیسه مجلس در برخی از مسائل به نمایندگان دستور می‌داد که باید از دولت حمایت شود؛ این ارتباط تنگاتنگ از مسائل مهمی است که منجر به ناکارآمدی مجلس شد.
وی گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس دهم با حمایت دولت به مجلس آمدند و به همین دلیل خود را وامدار دولت می‌دانستند.
برای رضایت دولتمردان هر اقدامی انجام می‌دهند!
حسینی‌کیا ادامه داد: این نمایندگان بیشتر از آنکه به دنبال دفاع از حقوق ملت و تدوین طرح‌هایی برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی آنان باشند، وکیل‌الدوله هستند و هر اقدامی انجام می‌دهند تا رضایت دولتمردان را به دست آورند.
ارتباط تنگاتنگ میان هیئت‌رئیسه و دولت
حسینی‌کیا با ‌اشاره به عدم تخصص برخی از نمایندگان مجلس دهم، گفت: معمولاً باید افراد کارآمد و متخصص به مجلس ورود کنند که شاخص‌های محوری را برای تصدی نمایندگی مجلس داشته باشند اما برخی از نمایندگان مجلس دهم فاقد شاخص‌های لازم نمایندگی بوده و صرفاً با حمایت دولتی‌ها به مجلس آمدند و در دوران نمایندگی هم تمرکز خود را روی پشتیبانی از دولت گذاشتند.
دستور هیئت‌رئیسه به نمایندگان برای حمایت از دولت!
وی با بیان اینکه هیئت‌رئیسه هم تأثیر بسیار زیادی در تضعیف عملکرد مجلس داشت، گفت: هیئت‌رئیسه مجلس در برخی از مسائل به نمایندگان دستور می‌دادند که باید از دولت حمایت شود که این ارتباط تنگاتنگ میان هیئت‌رئیسه و دولت هم از دیگر مسائل مهمی است که منجر به ناکارآمدی مجلس دهم شد.
لاریجانی اجازه نمی‌دهد مجلس زبان ملت باشد
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، عضو دیگر فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز در مصاحبه‌ای با‌ اشاره به ناکارآمدی مجلس دهم گفت: لاریجانی، عامل اصلی ناکارآمدی مجلس است چراکه وی بسیاری از طرح‌ها و لوایح مهم را بدون دلیل از دستور کار مجلس خارج کرد و در مقابل طرح‌ها و لوایح کم اهمیت را برای تحقق خواسته‌های خویش یا دولتمردان، در دستور کار قرار می‌داد.
وی با بیان اینکه لاریجانی اجازه نمی‌دهد مجلس زبان ملت باشد، ادامه داد: رئیس‌مجلس شورای اسلامی در بسیاری از موضوعات مهم چون رأی اعتماد یا استیضاح وزرا شخصاً ورود می‌کند و با این اقدام خود باعث ناکارآمدی مجلس شورای اسلامی در این دوره شده است.
پژمانفر با بیان اینکه لاریجانی منشأ ناکارآمدی مجلس است، گفت: ریشه بسیاری از مشکلات کشور ضعف نظارتی مجلس است. همچنین یکی دیگر از دلایل ضعف مجلس دهم آن است که معمولاً اجازه صحبت به نمایندگان داده نمی‌شود و آنان بسیاری از اوقات نمی‌توانند تذکر و اخطارهای قانونی خود را به ویژه درباره مسائل مهم مطرح کنند.
وی تصریح کرد: فضای استبداد و دیکتاتوری حاکم در مجلس باعث شده است که حرف ملت در مجلس مطرح نشود و این مسئله تأثیر زیادی در ضعف مجلس داشته است.
تأیید صلاحیت ۱۲۶۹ نفر
برای انتخابات مجلس در تهران
انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران روز گذشته در نشست خبری گفت:‌ ۱۲۶۹ نفر تأیید صلاحیت شدند.
معاون سیاسی استاندار تهران گفت: از ۲۴ بهمن ۹۸ تا ۳۰ بهمن به مدت 7 روز مهلت تبلیغات مجلس است و روز اول اسفند تبلیغات ممنوع می‌شود.
ادامه هجمه اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان
مدعیان اصلاحات این روزها نوک پیکان انتقادات خود را به سوی شورای نگهبان گرفته تا به هر طریقی هم که شده با طرح گزاره‌هایی مانند اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی «استسلاقی»، «انتصابی»، «انتصخابی» و «تشریفاتی» است! نظارت استصوابی و شورای نگهبان را تحت فشار و انفعال قرار دهند و در بدترین وضعیت هم شکست خود در انتخابات را توجیه کنند.
اصلاح‌طلبان از هیچ دروغ پردازی و اتهام زنی ابا ندارند؛ روزی می‌گویند «برای بررسی صلاحیت‌ها از آنها رسید پرداخت وجوهات شرعی خمس مطالبه شده است»؛ روزی می‌گویند: «به‌خاطر حمایت از دولت یا برجام، رد صلاحیت کرده‌اند!» و روزی هم عنوان می‌کنند «در این دوره از انتخابات واسطه‌ها نرخ تأیید صلاحیت را بعضاً تا چهار میلیارد تومان بالا برده‌اند!»
هجمه آنان به شورای نگهبان و نظارت استصوابی به جایی رسیده که علناً گفتند: «تا زمانی که شورای نگهبان وجود دارد کاری نمی‌شود کرد»!
ربیعی: از کدام «نظارت» سخن می‌گوییم؟
 نظارت ملت یا نظارت برملت؟
بر همین اساس علی ربیعی، سخنگوی دولت روز گذشته در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «انتخابات می‌توانست و هنوز هم می‌تواند به شرط رقابتی شدن و به شرط الگوبرداری از انتخابات مجلس اول در اسفند ۵۸ همه جریان‌های سیاسی و همه تنوع فرهنگی و قومیتی و زیست-مدرن و گرایش‌های ایرانیان را در اطراف خانه ملت متحد کند و در آستانه نوروز تبدیل به آستانه‌ای شود برای شکستن حصر ایران و گذار به عصر نوروزی ایرانیان. در قانون اساسی نام هیچ حزب و جناحی نیامده و بنابراین باید پرسید وقتی قبل از انتخابات و قبل از اینکه رأیی به صندوق ریخته شود نام یک جریان و یک جناح خاص سنگینی له‌کننده‌ای در لیست تأیید شدگان دارد چگونه می‌توان این نامگزینی ماقبل انتخابات را به‌نام «مر قانون» عرضه کرد و این گزینش لاجرم را در جامه‌ای از «نظارت» پوشاند؟ از کدام «نظارت» سخن می‌گوییم؟ نظارت ملت یا نظارت برملت؟»
مجید فراهانی،‌ دبیرکل حزب ندای ایرانیان هم در گفت‌وگویی با بیان اینکه «حذف یک جریان سیاسی خاص از انتخابات مجلس به صلاح کشور نیست» گفت: «دود تصمیمات سلیقه‌ای در چشم مردم می‌رود» و «نباید یک سلیقه سیاسی را از انتخابات حذف کرد.»
انتقاد مدعیان اصلاحات از «خود حق پنداری!»
همچنین حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار در مصاحبه‌ای گفت: «در ۱۵۸ حوزه هیچ کاندیدایی نداریم» و «خود حق پنداری» یکی از مشکلات جامعه است.
شایان ذکر است که اصطلاح «خود حق پنداری» را بایستی فراروی خود مدعیان اصلاحات قرار داد چه آنکه معتقدند بایستی هر طور که شده حرف خود را به کرسی بنشانند. آنها معتقدند اصلاح‌طلبان مانند مسیح، طیب و طاهرند و تحت هیچ شرایطی نباید نظارت استصوابی سد راه آنان برای بدست آوردن کرسی‌های مجلس باشد.
همین دو روز گذشته مصطفی هاشمی طبا در مصاحبه‌ای گفته بود که «مطمئناً اصولگرایان با ورود به مجلس هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهند» و «مجلس باید از متفکرین [بخوانید اصلاح‌طلبان] و کسانی تشکیل شود که با دنیای امروز آشنا باشند»!