نگرانی آمریکا از مصادره 34 جنگنده اف-16 توسط حشدالشعبی عراق


حمله راکتی دو ماه قبل افراد ناشناس به پایگاه آمریکایی «بلد»، که در 64 کیلومتری شمال بغداد واقع است، باعث شد که نظامیان آمریکایی به همراه پیمانکاران و مستشاران این کشور، از پایگاه مذکور فرار کنند و تجهیزات و جنگ افزار‌های پیشرفته، از جمله 34 فروند جنگنده «اف-16» را در این پایگاه جا بگذارند.
نشریه «فارین پالیسی» با افشای این خبر به نقل از مقامات آمریکایی، ادامه داد که پیمانکاران مذکور، پرسنل شرکت‌های «سالی پورت» و «لاکهید مارتین» آمریکا بودند. این افراد اوایل ژانویه گذشته(اواسط دی) پایگاه بلد را ترک کرده و تکنولوژی‌های حساس و آسیب پذیر را به حال خود رها کرده‌اند.
سرگرد «راد لودویک» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون)، در این باره به فارین پالیسی گفت:«به خاطر نگرانی‌هایی که درخصوص سلامتی و امنیت پرسنل لاکهید مارتین وجود داشت، این شرکت چهار ژانویه سال 2020(14 دی گذشته) تصمیم به خارج کردن پرسنل خود از پایگاه مذکور را گرفت و پس از هماهنگی با نیروی هوایی عراق، عملیات خروج را تا هشت ژانویه به اتمام رساند.
آمریکا در حالی مدعی حمایت تسلیحاتی از ارتش عراق است که در بحبوحه نبرد با عناصر گروه تروریستی «داعش»‌، هیچ حمایتی از ارتش عراق نکرده است و هدف واقعی واشنگتن این بود که کل این کشور به تسخیر داعش در آید.


در پی شهادت سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی سپاه قدس، «ابومهدی المهندس» معاون فرمانده نیروهای حشدالشعبی عراق، و هشت تن از همرزمان آنها توسط پهپاد آمریکایی، که بامداد جمعه 13 دی در فرودگاه بغداد اتفاق افتاده است، پارلمان عراق روز 15 دی خروج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرده است.
پس از آن نیز حشدالشعبی به آمریکا هشدار داد، هر چه سریع‌تر عراق را ترک کند. اما تا کنون از جانب آمریکایی‌ها قدمی در این مسیر برداشته نشده است. خبرها از عراق همچنین حاکی است که پایگاه نظامی« القیاره» هدف حملات موشکی و راکتی قرار گرفته است. این حمله، تلفاتی نداشته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، برخی منابع می‌گویند که این پایگاه هوایی میزبان نظامیان آمریکایی در عراق است.
به دنبال شلیک این موشک‌ها، جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا بر فراز این پایگاه به پرواز درآمده‌اند.
پایگاه القیاره در ۱۶ کیلومتری جنوب شهر موصل، مرکز استان نینوا و ۳۰۰ کیلومتری شمال غرب شهر بغداد قرار دارد. این پایگاه سال ۲۰۱۴ در جریان سیطره داعش بر استان نینوا، به ‌اشغال این گروه تروریستی درآمده بود و نیروهای عراقی نیز آن را در سال ۲۰۱۶ پس گرفته‌اند.