هفت تیرکشی آقای سیبیلو برای ترامپ

گروه بین الملل: رئیس جمهوری آمریکا که اکنون در برزخ استیضاحش به سر می‌برد، شاهد آن است جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین او که زمانی یار مطمئنی به شمار می‌رفت، قصد دارد تا زهر انتقام اخراج خود را بریزد.
روزنامه نیویورک‌تایمز به بخش‌هایی از کتاب منتشر نشده مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ دست یافته که ثابت می‌کند رییس جمهوری آمریکا کمک نظامی به اوکراین را به تحقیقات علیه رقیب خود مشروط کرده است. جان بولتون در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ و تنها چند ماه پس از ماجرای اوکراین از سوی دونالد ترامپ اخراج شد. این در حالی بود که بولتون مدعی شده بود خود از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید استعفا داده است.انتشار این جزئيات و تایید جان بولتون درباره آنچه میان ترامپ و دولت اوکراین گذشته است، می‌تواند در فرآیند استیضاح رئيس جمهوری آمریکا در مجلس سنا موثر باشد.
نیویورک تایمز بامداد دوشنبه نوشت «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید که دمکرات‌ها به شدت خواستار شهادت دادن او در محاکمه ترامپ هستند، در کتاب تازه‌اش که هنوز منتشر نشده افشاگری‌هایی علیه رییس جمهوری آمریکا انجام داده است.
براساس این گزارش، بولتون در این کتاب که بخش‌هایی از آن به دست نیویورک‌تایمز رسیده، نوشته است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ما اوت 2019 (شهریورماه) به وی گفته بود که کمک نظامی 391 میلیون دلاری به اوکراین را متوقف می‌کند.


بولتون نوشته که ترامپ علت این کار را مجبور کردن مقام‌های اوکراینی برای انجام تحقیقات علیه دمکرات‌های آمریکایی از جمله «جو بایدن» نامزد حزب دمکرات و جدی‌ترین رقیب ترامپ در انتخابات 2020 انجام می‌دهد.
به گفته نیویورک‌تایمز، این بخش از کتاب بولتون در دست‌نوشته‌هایی بوده که او میان دوستان نزدیک خود منتشر کرده و نسخه‌ای نیز به کاخ سفید برای بازبینی فرستاده است.
در این نوشته‌ها بولتون گفته است که اقدام ترامپ در قبال اوکراین بی‌احترامی بوده و برخی از مقام‌های ارشد دولت او خود را از این مسائل دور نگاه می‌داشتند؛ مثلا «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در محافل خصوصی گفته است که از نظر او سفیر آمریکا در کی‌یف که برکنار شد، فاسد نبوده است. بولتون، « رودی جولیانی » وکیل خصوصی ترامپ را درمورد ماجرای اوکراین‌گیت به یک «نارنجک» تشبیه کرده که همه را منفجر خواهد ساخت اما آسیبی به بولتون وارد نخواهد کرد. مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفته است که ترامپ در نشستی پس از بازگشت مقام‌های آمریکایی از مراسم تحلیف «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهوری اوکراین، گفته که کی‌یف در پی تخریب او است و هک ایمیل‌های شورای حزب دموکرات کار این کشور است.
ذوق دموکرات ها
دموکرات‌ها خواهان شهادت دادن بولتون در محاکمه ترامپ در سنا هستند که اکنون در جریان است، اما ترامپ هفته پیش در کنفرانسی خبری گفت که بولتون نباید شهادت دهد، چرا که ممکن است اظهارات او خلاف امنیت ملی آمریکا باشد.
«چاک شومر» سناتور دموکرات در واکنش به گزارش نیویورک تایمز که نشان می‌دهد ترامپ از موضوع کمک به اوکراین در جهت اهداف خود در مقابل دموکرات‌ها بهره گرفته است، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «جان بولتون شواهد و مدارکی دارد. این بستگی به چهار عضو جمهوریخواه سنا دارد که اطمینان حاصل کنند جان بولتون، میک مولوانی و دیگران که آگاهی مستقیم از اقدامات رئیس جمهور ترامپ دارند در دادگاه سنا شهادت دهند.»
« آدام شیف » رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش به گزارش نیویورک تایمز، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اکنون می دانیم چرا رئیس جمهور مانع درخواست ما برای شهادت دادن بولتون شد. بولتون به طور مستقیم اصل دفاعیه رئیس جمهور را رد می کند. اگر جلسه محاکمه قرار است منصفانه باشد، سناتورها باید اصرار داشته باشند آقای بولتون به عنوان شاهد به سنا فراخوانده شود و یادداشت های خود و اسناد دیگر را ارائه دهد.»
سناتور« باب منندز» عضو ارشد سنای آمریکا در واکنش به گزارش نیویورک تایمز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «در حال حاضر شکی نیست که بولتون اطلاعاتی دارد که باید از سوی سنا و عموم مردم شنیده شود. هم اکنون. نه زمانی که دادگاه پایان یافت، نه زمانی که کتاب او منتشر شد. اکنون.»
خشم ترامپ
رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به افشاگری‌های بولتون علیه خود مدعی شد که مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید تنها با هدف افزایش فروش کتابش این حرف ها را مطرح کرده است. ترامپ در توئیت های خود نوشت: « من هرگز به جان بولتون نگفتم کمک ها به اوکراین در ارتباط با تحقیقات درخصوص دموکرات ها و از جلمه بایدن است، در حقیقت، وی تا زمانی که کارش به پایان برسد هرگز دراین باره شکایتی نداشت، اگر بولتون این را گفته تنها به این خاطر است که کتابش به فروش رود.»
ترامپ در ادامه توئیت های خود نوشت: «متن کامل مکالمات با رئیس جمهوری «زلنسکی» (رئیس جمهوری اوکراین) تمامی آنچه که لازم است را تایید می کند، علاوه بر این رئیس جمهوری و وزیرخارجه اوکراین گفته بودند که که فشار و مشکلی وجود نداشته، درهمین حال من با رئیس جمهوری زلنسکی در سازمان ملل متحد ملاقات داشتم.»
رئیس جمهوری آمریکا نوشت: «آزاد کردن کمک نظامی به اوکراین بدون پیش شرط و طبق برنامه زمانبندی انجام شد، من همچنین به اوکراینی ها اجازه  خرید موشک های ضد تانک «جاولین» (Javelin) را دادم، دولت من کارهایی بیش از دولت های قبل انجام داده است.»
اقبال عزل و برکناری رئیس جمهوری 
نتایج نظرسنجی شبکه خبری فاکس نیوز نشان داد ۵۰ درصد از مردم آمریکا می‌گویند که سنا باید به محکومیت و برکناری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از قدرت رای دهد درحالیکه ۴۴ خلاف این نظر را دارند.
عقاید مردمی درباره استیضاح و برکناری ترامپ در میان طرفداران دو حزب اصلی آمریکا متفاوت است؛ ۸۱ درصد از دموکرات‌ها می‌گویند که ترامپ باید از قدرت کنار گذاشته شود اما ۸۴ درصد از جمهوری خواهان عقیده‌ای متفاوت دارند. اکثریت طرفداران کاندیداهای مستقل یعنی ۵۳ درصد هم فکر می‌کنند که ترامپ باید کنار گذاشته شود و ۳۴ درصد نظر دیگری دارند.
همزمان با روند دادگاه استیضاح علیه بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق آمریکا در ژانویه ۱۹۹۹، ۳۸ درصد از مردم آمریکا می گفتند وی باید برکنار شود و ۶۵ درصد می گفتند کاری که وی به عنوان رئیس جمهوری انجام می‌دهد را قبول دارند. همچنین میزان محبوبیت ترامپ همچنان و با وجود استیضاح روی ۴۵ درصد باقی مانده است. فاکس نیوز اعلام کرده که میزان محبوبیت او اکنون در میان طرفداران جمهوری خواه روی ۹۱ درصد است.
نظرسنجی فاکس نیوز حول محور نظرسنجی های اخیر درباره استیضاح ترامپ و اینکه آیا سنا درباره برکناری وی رای می دهد یا نه، می گردد. در نظرسنجی شبکه خبری سی.ان.ان که چند روز پیش انجام شد، ۵۱ درصد از دموکرات‌ها از برکناری ترامپ حمایت کردند. در نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو نیز مشخص شد که اکثریت آمریکایی ها با برکناری ترامپ موافقند.
استیضاح ترامپ پس از مدت‌ها تحقیق ماه گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا رای آورد و او متهم به «سوء استفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی در تحقیقات کنگره» 
شد.
پس از ارسال قطعنامه استیضاح ترامپ از سوی مجلس نمایندگان به سنا، اکنون این مجلس در حال برگزاری محاکمه رییس جمهوری آمریکا است؛ دمکرات‌های مجلس نمایندگان اتهام‌های خود علیه ترامپ را تبیین کرده‌اند و در حال حاضر وکلای او دفاعیات خود را بیان می‌کنند.
در نهایت سنای آمریکا برای برکنار کردن یا ماندن ترامپ در قدرت رای‌گیری خواهد کرد.