رئیس‌جمهور: مجلس نوش‌جانتان اما بگذارید مشارکت حداکثری باشد

آفتاب یزد- گروه سیاسی: کمتر از یک ماه مانده به یازدهمین دوره انتخابات مجلس، سخنان رئیس‌جمهور هم این روزها بیشتر مباحث انتخابات را پوشش می‌دهد. حسن‌روحانی این روزها در هر سخنرانی گریزی هم به انتخابات می‌زند. او البته نسبت به عدم‌صلاحیت‌ها گله‌مند است و چندین بار نیز این گلایه‌ها به مباحثه میان او و شورای نگهبان منجر شده است. دیروز روحانی در وزارت کشور در همایشی با استانداران و فرمانداران بود؛ مسئولینی که در سراسر کشور وظیفه اجرای انتخابات را برعهده خواهند داشت. سخنان رئیس جمهور البته نتوانست راهی به آنتن تلویزیون بیابد و این رسانه تشخیص داد که سخنان رئیس جمهور پخش نشود! معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور در توییتر نوشت: «هم اکنون رئیس جمهور در حال سخنرانی در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور است و صداوسیما علی‌رغم هماهنگی‌های به عمل آمده از پخش زنده سخنان رئیس جمهور امتناع می‌کند. تماس با مدیران مربوطه بی جواب است و کسی پاسخگو نیست.»
همچنین دیروز سخنگوی دولت گفت: «شایسته نبود صدا و سیما در چنین شرایطی از پخش سخنرانی دکتر روحانی که در راستای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات بود، امتناع کند. همانگونه که دکتر روحانی در سخنرانی خود نیز تاکید کردند و از تلویزیون پخش نشد، جمهوریت و مردم از جایگاه و اهمیت فوق‌العاده‌ای در قانون اساسی ما برخوردار است و اینکه سخنرانی رئیس‌جمهوری منتخب مردم از صدا و سیما پخش نمی‌شود یا گاهی سانسور می‌شود، خلاف جمهوریت و مردم‌سالاری نظام است.» اما روحانی دیروز چه گفت که صداوسیما پیشاپیش به مذاقش خوش نیامد و ترجیح داد به طور زنده سخنرانی رئیس جمهور را پخش نکند؟
>آلرژی به رفراندوم!
او گفت: «شرایط امروز کشور با همیشه متفاوت است؛ الان در آستانه سی و هفتمین انتخابات ملی هستیم و نخستین انتخابات در فروردین ماه سال 58 و با یک همه پرسی و رفراندم آغاز شد. برخی از کلمه رفراندم خوششان نمی‌آید؛ این در حالیست که پایه انتخابات ما از رفراندوم شروع شده و نظام ما روی رفراندوم بنا شده است و آن همه پرسی اول بود که تعیین کرد نظام ما جمهوری اسلامی است و همان همه‌پرسی به ما گفت که اسلامیت و جمهوریت را مورد نظر قرار دهیم.» روحانی با بیان این که اخیرا برخی نسبت به کلمه همه پرسی حساسیت پیدا کرده‌اند، اضافه کرد: «برخی از حساسیت‌ها نه به اندازه ویروس کرونا اما خطرناک است و ما باید مواظب باشیم این بیماری سرایت نکند و نظر دیگری نسبت به این اصل مهم و اساسی که در کشور و قانون اساسی ما وجود دارد، پیدا نکنیم.»


این اولین بار نیست که روحانی درباره رفراندوم سخن می‌گوید، او همواره گلایه می‌کند که برخی مخالف همه پرسی هستند اما درحالی که خود رئیس جمهور یکی از مسئولینی است که طبق قانون می‌تواند درخواست همه پرسی بدهد، روحانی نگفته چرا تنها از رفراندوم به عنوان یک کنایه به سایر جریان‌ها استفاده می‌کند و در مقام عمل قدمی برای همه پرسی برنداشته است! در مهرماه روحانی گفت: «حتی اگر در این مسائل استراتژیک، سال‌ها بحث کردیم اما به نتیجه نرسیدیم، باید به همه‌پرسی از مردم رجوع کنیم...» در مرداد 98 نیز روحانی در نشست با مدیران وزارت خارجه با طرح این موضوع که نمی‌توانیم مخالف خواست مردم ساز جداگانه‌ای بزنیم، گفت: تضمین جمهوری اسلامی ایران برای قرن‌ها در تاریخ آینده با اجرای درست اصل ۶ و ۵۹ قانون اساسی است. او در واقع اینبار به طور ضمنی از همه پُرسی گفت چرا که در اصل پنجاه و نهم قانون اساسی هم آمده است: «در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.» اصل ۶ نیز به صورت صریح و روشن نقش و جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی را مشخص می‌کند. طبق این اصل امور کشور باید به‌ اتکا آراء عمومی‌ اداره‌ شود؛ از راه‌ انتخابات‌: انتخاب‌ رئیس‌ جمهور، نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی، اعضای‌ شوراها و نظایر این‌ها، یا از راه‌ همه‌ پرسی‌ در مواردی‌ که‌ در اصول‌ دیگر این‌ قانون‌ معین‌ می‌گردد. با این حال روحانی در این مورد جز همین سخنان گاه و بی گاه اقدامی نداشته و حتی به طور شفاف مشخص نکرده حامی همه‌پرسی بر سر چه موضوعی است!
>مجلس نوش جانتان!
دومین محور سخنان روحانی در همایش دیروز با استانداران و فرمانداران اما به انتخابات و ترکیب خانه ملت در مجلس یازدهم مربوط می‌شد. رئیس جمهور در صحبت‌های خود اظهار کرد: به استانداران، فرمانداران و عوامل برگزاری انتخابات توصیه کردم که با استفاده از روابطی که با هیات‌های نظارت دارند گفت‌وگوهایی انجام دهند تا مشارکت در انتخابات افزایش یابد.» من نیز اقداماتی در این زمینه انجام داده‌ام و نامه‌هایی را که لازم بوده نوشته و مصلحت ندیدم که این نامه‌ها را منتشر کنم. همه باید تلاش کنیم رقابتی بودن را در انتخابات ایجاد کنیم؛ چرا که نقص الان ما روی رقابت است. امیدواریم این رقابت‌ها را اصلاح کنیم.
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به بعضی جریانات گفت:«شماها که در جلسات خصوصی و اتاق‌های فکر خود می‌گویید مجلس بعدی صد در صد برای ما است؛ خوب الحمدلله؛ اگر مجلس بعدی برای شماست دیگر چرا اینقدر غصه می‌خورید؟ بگذارید لااقل مشارکت شکل بگیرد و رقابت بالا برود و مجلس هم برای شما باشد نوش جان‌تان. ما مشکلی با این داستان نداریم.» رئیس جمهور تاکید کرد: «بگذاریم امنیت حاصل و رقابت‌ها شکل بگیرد و انتخابات سالم باشد و همه تلاش کنیم تا مشارکت را بالا ببریم. همیشه مشارکت در انتخاب‌های مجلس معمولا میان 50 تا 70 درصد بوده است. نگذاریم این مشارکت حداقل شود بلکه باید بگذاریم این مشارکت در حداکثر آراء باشد.»
این اظهارات روحانی نشان می‌دهد او هم با توجه به شرایط موجود، نامزدهای حاضر در صحنه رقابت، عملکرد دولتش و مجلس اعتدالی دهم انتظار مجلسی با قاطبه اصولگرایان را دارد. درباره اینکه چرا روحانی نسبت به انتخابات آتی اینگونه سخن گفته با یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم گفتگو کردیم. جلال جلالی زاده به «آفتاب یزد» گفت:«نه تنها روحانی بلکه همه می‌دانند که مجلس بعدی با اکثریتی اصولگرا خواهد بود چرا که شرایط رقابتی به گونه‌ای است که اصلاح طلبان و به ویژه آن دسته از اصلاح‌طلبانی که تجربه دارند و به این نام شناخته شده هستند نمی‌توانند در کارزار باشند.» او تصریح کرد:«روحانی به عنوان کسی که از او انتظار وجود دارد، به عنوان مجری قانون اساسی باید برای مشارکت مردمی تلاش کند باید به صراحت و شفافیت از حق تنوع رقابت‌کنندگان در انتخابات دفاع کند و تاکید کند که خروج برخی از رقابت صحنه سیاسی به ضرر کشور خواهد شد» او در ادامه گفت: «آقای روحانی سخنان دیروز خود را نه از جهت پذیرش مجلس یکدست اصولگرا بلکه به کنایه گفت که با این وضعیتی که پیش می‌روید مجلس یکدستی خواهید داشت.» این نماینده مجلس ششم افزود:«معتقد نیستم با کنایه زدن دولت انجام وظیفه کرده و دین خودش ادا کرده است. باید به عنوان مجری انتخابات دولت از توان خود برای بهبود شرایط رقابت استفاده کند چرا که با این اوصاف از برگزاری انتخابات برای دولت و وزارت کشور تنها خستگی‌اش باقی می‌ماند.»
حسن روحانی در دو دوره ریاست جمهوری خود نشان داده فن بیان خوبی برای اثرگذاری بر افکار عمومی در شرایط حساس همچون انتخابات دارد اما او درست به همین اندازه که در سخنرانی تبحر داشته در برداشتن گام‌هایی برای اجرای همان سخنان خودش کم رمق بوده! این رویه اگرچه در همان چهارسال اول دولت او نیز نمایان شده بود با این حال اصلاح طلبان در انتخابات 96 نیز چک سفید امضا به او دادند و با همه توان از روحانی حمایت کردند، با این رویه نباید انتظار اقدامی خاص از سوی رئیس جمهور در مباحثی مانند انتخابات مجلس داشت و باید گفت «نوش جان» حامیان ائتلاف با اعتدال!