3 حادثه هوایی در 4 روز!

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: حوادث هوایی این روزها دیگر به یک پدیده هر روزه در کشور ما تبدیل شده است؛ در هفته اخیر هر روزی که چشم باز کردیم خبر یک سانحه هوایی را شاهد بودیم و هر بار خوشحال از اینکه سانحه هوایی تلفات جانی در پی نداشته اخبار مربوط به آن را پیگیری کردیم. پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی، این سومین بار است که ظرف چهار روز با حوادث هوایی رو به رو میشویم. نقص فنی هواپیمای تهران-استانبول، نقص فنی در پرواز گرگان و حالا هم خروج هواپیما از باند فرودگاه در ماهشهر از جمله حوادث هوایی بودند که در روزهای اخیر با آن رو به رو شدیم.
>نگرانی‌ها برای پرواز تهران - استانبول
سه روز پیش بود که پرواز تهران-استانبول همه را جان به لب کرد. گفته می‌شد این هواپیما پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی (ره)، ناگهان شروع به دور زدن کرد و چندین بار بر فراز استانهای تهران و البرز چرخ زد؛ در نهایت حدود ۷بار مسیر زیادی را در هوا پیمود تا اینکه شبکه‌های اجتماعی گفتند این هواپیما دچار کاهش ناگهانی ارتفاع شده و از صحنه رادارها خارج شده است. لحظاتی پس از آن، مشخص شد هواپیما توانسته مسافرانش را صحیح و سالم در فرودگاه مهرآباد پیاده کند. از همان اول علت این اتفاق را نقص فنی اعلام کردند و در خبر‌های اولیه تاکید شد علت نقص فنی بسته نشدن چرخ‌ها بوده است.
سازمان هواپیمایی کشوری هم در اطلاعیه ای، نسبت به تکذیب خبر بسته نشدن چرخ‌های هواپیما توضیح داد و نوشت: نقص فنی کوچکی در این هواپیما باعث شده بود تا کادر پروازی با دور زدن روی تهران و کرج، سوخت هواپیما را مصرف و برای فرود، وزن پرنده را کاهش دهند و در نهایت، هواپیما بدون اینکه کوچکترین آسیبی به مسافران برسد، در مهرآباد فرود آمد و مسافران با هواپیمای دیگری به مقصد خود در غرب ترکیه، رسیدند.» البته در فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی که گفته می‌شد مربوط به پرواز تهران- استانبول است مشخص بود که پوسته موتور سمت راست هواپیما آسیب جدی دیده و شعله آتش در میان آن، دیده می‌شد.


>نقص فنی در پرواز گرگان
دو روز پیش یک هواپیمای مسافربری دیگر در گرگان دچار حادثه شد. کادر پروازی هواپیمای قشم ایر در فرودگاه گرگان پس از سوار کردن ۸۵ مسافر و آمادگی برای آغاز پرواز، متوجه شدند که یکی از موتورها دچار آتش سوزی در خروجی (back fire) شده است و بلافاصله هواپیما را تخلیه کردند. خبرها حاکی از آن است که نقص فنی، سبب لغو پرواز گرگان به تهران شده و خلبان روی باند از پرواز خودداری کرد.
علی متانت مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان با اعلام این خبر در آن روز گفته بود:«این هواپیما ساعت 13 قصد پرواز از گرگان به سمت تهران را داشت که خلبان هنگام بلند شدن از روی باند متوجه نقص فنی در سیستم هواپیما شد و از پرواز خودداری کرد. این هواپیما متعلق به شرکت آرجی قشم ایر است مسافران این پرواز ساعتی پیش با هواپیمای جایگزین به مقصد رسیدند و هواپیما هم در فرودگاه گرگان در حال بررسی و رفع مشکل فنی است.»
>پروازی که به جای باند
بدون چرخ در اتوبان متوقف شد
روز گذشته هم یک هواپیمای بوئینگ باریک پیکر MD۸۳ با ۱۳۶ مسافر و کادر پروازی از باند فرودگاه ماهشهر خارج شد و پس از آنکه چرخ‌های فرود کنده شد، به فنس‌های انتهای باند ۲۷۰۵متری فرودگاه ماهشهر برخورد کرد و به میان اتوبان ماهشهر-اهواز رفت. نقص فنی و برخورد هواپیمای کاسپین چیزی نمانده بود تا بار دیگر ایران را غرق در ماتم کند اما به خیر گذشت و پرواز اگرچه به جای باند، بدون چرخ در اتوبان متوقف شد، اما تلفاتی نداشت.
با این که سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید حال همه مسافران خوب است، ولی فیلم‌های منتشر شده از مسافرانی که با اضطراب فراوان، از تجربه وحشتناک خود می‌گویند، نشان می‌دهد شاید در ظاهر، خون از بینی کسی نیامده، ولی روان آنها به شدت دچار ضربه شده است.
به گزارش خبرآنلاین، این تجربه عینا برای مسافران یک هواپیمای مشابه MD۸۰ که دوشنبه گذشته در فرودگاه مشهد به زمین نشست، تکرار شده بود. آنها هم از فرود ناگهانی و ترمز شدید هواپیمای شیراز-تهران پس از فرود در فرودگاه شهید‌هاشمی نژاد سخن می‌گفتند و اینکه شدت فرود به حدی بود که هواپیما چندبار به سمت چپ و راست منحرف شد ولی نهایتا، این پرواز مسافران خود را به مقصد رساند.
>پروازهایی که لغو شدند
با به خیر گذشتن این سوانح و اینکه تاکنون خبری درباره تلفات و خسارات جانی در این سوانح مخابره نشده است، مسافران و خانواده نگران آنها نفسی به آسودگی کشیدند ولی روز گذشته باز هم خبر نگران کننده دیگری در سایتهای مربوط به صنعت هوانوردی کشور منتشر شد. به گزارش خبر آنلاین تعداد زیادی از پروازهای داخلی به دلایل نامعلومی، لغو شده‌اند! از جمله پرواز شماره IRB۹۳۷ که قراربود در ساعت ۲۲ از مبدا تبریز به مقصد تهران حرکت کند لغو شده است.همچنین پرواز شماره IRB۹۷۵ که ساعت ۱۱ صبح روز گذشته از مبدا زاهدان به مقصد تهران باید حرکت می‌کرد، لغو شد. علاوه بر آن پرواز شماره TBZ۵۶۹۶ که ساعت ۲۱:۱۰ از مبدا آبادان به مقصد تهران حرکت داشت نیز لغو شده است.
>در آسمان ایران چه خبر است؟
افزایش ناگهانی حوادث هوایی در ایران، نشانه چیست؟ آیا قطعات فرسوده هواپیماها و تحریم صنایع هوایی توسط آمریکا باعث شده جان مسافران به خطر بیفتد یا اینکه خطای انسانی در کادر پروازی، ماموران برج مراقبت و کنترل زمینی یا شرایط جوی، یخ زدگی باند فرودگاه‌ها و عوامل دیگر، باعث شده است حوادث هوایی افزایش چشمگیر پیدا کند؟ این‌ها سوالاتی هستند که باید مسئولین سامانه حمل و نقل هوایی بی پرده و شفاف نسبت به آن پاسخگو باشند. چرا که محرز است سوانح هوایی این روزها موجی از نگرانی را برای مسافران ایجاد کرده است؛ حالا با هر پرواز یک ایران نگران است.