طالبان یک هواپیمای آمریکایی را ساقط کرد

آفتاب یزد- گروه سیاسی:‌ درحالی که آمریکا و طالبان چندین دور مذاکره را در ماه‌های اخیر داشتند تا شاید گره 19 سال درگیری در افغانستان باز شود اما میز مذاکره نتوانسته این دو طرف درگیری در این کشور را به نتیجه‌ای خاص برساند و همچنان خشونت در افغانستان حرف اول را می‌زند. دیروز در ادامه خشونت‌ها یک هواپیما سقوط کرد که اگر و اما درباره آن زیاد است. هواپیمایی که فعلا مشخص شده آمریکایی است و البته طالبان آن را ساقط کرده است. تلاش‌های این گروه برای این است که قدرتش را در جغرافیای افغانستان به رخ آمریکا بکشد تا شاید واشنگتن در مذاکرات عقب نشینی‌هایی را نشان دهد. طالبان و آمریکا یکبار در آستانه توافق قرار گرفتند اما دونالد ترامپ به دلیل برخی اقدامات طالبان از نوشتن توافق با آنها خودداری کرد.
به گزارش جماران، ارتش آمریکا اعلام کرد که پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر سرنگونی یک هواپیمای مسافربری در منطقه تحت سیطره طالبان در مرکز افغانستان تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده است. برخی منابع اعلام کردند که این هواپیما متعلق به نیروهای هوایی آمریکاست. در تصاویر منتشر شده از این هواپیما، آرم نیروی هوایی آمریکا روی آن دیده شده است. مقام‌های محلی افغانستان اعلام کردند که نزدیک به 100 جسد در محل سقوط هواپیما پیدا شده است.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش آمریکا اعلام کرده که در حال انجام تحقیقات درباره سقوط هواپیما در افغانستان است. طبق اخبار برخی رسانه‌های افغانستان، طالبان مسئولیت سرنگونی هواپیما را برعهده گرفته است.
برخی منابع نیز گفتند که هواپیمای ساقط شده نیروی هوایی آمریکا در افغانستان از نوع Bombardier E11-A بوده است.این هواپیما متعلق به اسکادران 430 جنگ‌های الکترونیک ارتش آمریکا بوده است که در غزنی، مابین قندهار و کابل مورد هدف موشک قرار گرفته است.
«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان افغانستان رسما سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا را برعهده گرفت. مجاهد مدعی شده که هواپیمای مذکور حامل سربازان آمریکایی و برای جاسوسی بوده و همچنین حامل افسران عالی رتبه آمریکایی بوده و همه سرنشینان هواپیما کشته شدند. به رغم گمانه‌زنی‌ها از وجود 100 سرنشین در هواپیمای مذکور اما آمریکا بعد از آنکه اعلام کرده بود بررسی‌های لازم را خواهد کرد در بیانیه‌ای ضمن تایید آمریکایی بودن هواپیما جزئیاتی را مطرح کرد. به نقل از رویترز، مسئولان آمریکایی اعلام کردند هواپیمایی که امروز در افغانستان ساقط شد نظامی "کوچک" و متعلق به آمریکا است.


یک مقام نظامی آمریکا هم که نخواست نامش فاش شود، به فاکس نیوز گفته که هواپیمای "سانحه دیده" در ولایت غزنی افغانستان یک Bombardier E11-A بوده که کمتر از پنج نفر سرنشین داشته است.
این مقام آمریکایی در گفت‌وگو با دیوید مارتین، گزارشگر ارشد امنیت ملی "سی‌بی‌اس نیوز" سقوط این هواپیما در افغانستان را تایید کرده و گفته است، این سانحه در دست بررسی قرار دارد. او از دادن اطلاعات بیش‌تر در مورد سرنوشت خدمه و سرنشینان هواپیما خودداری کرد.
این هواپیما در حیطه تحت کنترل طالبان در غزنی افغانستان، در جنوب کابل سقوط کرده و تاکنون روشن نشده که حامل چند نفر بوده است. تنها عارف نوری، سخنگوی والی غزنی به این شبکه خبری گفته است که هر دو خلبان هواپیما کشته شده‌اند. او همچنین گفت، به نظر می‌رسد که هواپیما در مسیر هوایی بین قندهار و کابل، پایتخت افغانستان در پرواز بوده است.
علاوه بر این یک خبرنگار افغانستانی اعلام کرد که یک بالگرد نظامی آمریکایی نیز در مرکز ولایت پکتیکای افغانستان ساقط شده و همه سرنشینان آن کشته شده‌اند. طالبان مسئولیت این اقدام را نیز برعهده گرفته است.