اصولگرایان با دولیست حتماً انتخابات را می‌بازند

محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در گفت گو با ایسنا هم بر تک‌لیست بودن اصولگرایان مصر است و هم به وجود کاندیدای کافی برای اصلاح‌طلبان معتقد. درادامه گزیده‌ای ازاین گفت‌وگو را می‌خوانید:
* قهرکردن و تحریم انتخابات واقعاً یک بازی باخت‌ - باخت است. از آن طرف هم اینکه ما نهادی به نام شورای نگهبان داریم چیزی است که نیاز ماست. در این دوره بیش از ۱۶ هزار نفر ثبت‌نام کردند، واقعا مردم میان ۱۶ هزار نفر‌هاج‌وواج نمی‌مانند؟ حالا در دوره بعدی اصلاً ۱۲۰ هزار نفر آمدند و ثبت‌نام کردند، تکلیف چیست؟ ما باید ساختارمان را اصلاح کنیم. نه اینکه هرکس بیکار است یا از دیگری قهر کرده بیاید و در انتخابات ثبت‌نام کند. زمانی که مجلس اول تشکیل شد چهره‌های مجلس - حتی آنانی که لیبرال بودند یعنی امثال مرحوم مهندس بازرگان یا یدالله سحابی که سالیان سال زندان رفته بودند - آنچنان چهره‌های کاریزمایی بودند که وقتی این مجلس تمام شد و نوبت به دوره دوم رسید در هنگام ثبت‌نام در برخی از حوزه‌های انتخابیه به غیر از خود نماینده کسی حاضر نشد ثبت‌نام کند. یعنی آنقدر مسئله کاریزماتیک شده بود که به هرکس می‌گفتی جواب می‌داد من کجا؟ مجلس کجا؟ اینجا جای بزرگان است. تا جایی که ما در برخی حوزه‌ها دست رئیس دفتر نماینده را هم می‌گرفتیم و می‌گفتیم تو هم بیا ثبت‌نام کن که یک انتخاباتی هم بشود، نمی‌شود که یک کاندیدا و یک نماینده باشد! حالا ۱۶ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. واقعا کسانی که انتقاد دارند فکر می‌کنند که می‌شود هیچ فیلتری نباشد؟
* تا جایی که خبر دارم پایداری گفته است که جدا به میدان می‌آید یا ممکن است یک لیست جداگانه دهد. من فکر می‌کنم اینها دیگر چانه‌زنی است و دیگر در شورا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اگر دو لیست یا سه لیست شوند، شکست‌شان قطعی است. البته این سه لیستی که می‌گویم لیست‌های پررنگ است لیست‌های کوچک که همیشه هستند ولی تصور می‌کنم بحث‌های فعلی برای لیست جداگانه دادن بیشتر چانه‌زنی است تا افرادی که می‌خواهند در لیست اصلی جای دهند بیشتر باشد.
*یک جمله‌ای را به طنز بگویم که ما یک وقتی با برخی از اعضای شورای نگهبان که صحبت می‌کردیم به آنان می‌گفتیم شما گاهی کاری می‌کنید که انتخابات به نفع اصلاح‌طلبان مهندسی می‌شود. مثلاً ما در کرمان ۲ نفر نماینده می‌خواهیم و ۲۰ نفر ثبت‌نام می‌کنند که ۱۰ نفر اصولگرا و ۱۰ نفر اصلاح‌طلبند.اگر ۸ اصلاح‌طلب را رد ‌کنند ولی ۱۰ اصولگرا همگی تایید ‌شوند. معلوم است که در انتخابات ۲ در برابر ۱۰ پیروز است. یعنی می‌خواهم بگویم اگر تصور کنیم که در جریان اصولگرایی دو یا سه لیست هم باشد اشکالی ندارد چون رای‌دهنده به ما در انتخابات آینده بیشتر است، اصلاً معنا ندارد و آرا پخش می‌شود. اصلاً اگر ۲ لیست جدی اصولگرا در تهران بیاید که حتماً انتخابات را می‌بازیم. تازه اگر با یک لیست هم به انتخابات وارد شویم باید بسیار تمهیدات بچینیم و برنامه‌ریزی کنیم تا موفق شویم.


*این هم که من همیشه به دوستان می‌گویم که مراقب باشیم به خودمان نبازیم برای این است که ما باید نگران برنده شدن خودمان هم باشیم. یعنی تحت هیچ شرایطی نباید از پیروزی خودمان مطمئن شویم. اگر چنین شود این اول شکست است. اینکه ما تصور کنیم این بار نوبت اصولگرایان است و حتماً برنده می‌شوند این آغاز شکست است. البته الان وضعیت اصولگرایان خوب است اما باید با تدبیر و برنامه جلو برویم و رقبا را ناچیز نشمریم.
*یک وقت است که می‌خواهیم در غیبت اصلاح‌طلبان انتخابات برگزار کنیم که مانند مجلس هشتم می‌شود؛ اصولگرایان ۲لیست داشتند. یکی پایداری بود و دیگری بقیه و باهم رقابت کردند اما الان اصلاً اصلاح‌طلبان غیبت ندارند. همین الان هم آن‌ها می‌توانند لیست قابل‌قبولی ببندند. اصلاح‌طلبان در تهران طرفدارهای خودشان را دارند. اینطور نیست که ما سرمان را زیر برف کنیم و بگوییم طرفداری ندارند، نخیر هم طرفدار دارند و هم کاندیدا برای بستن لیست!
*من نمی‌خواهم خدای ناکرده به کسی حرفی زده باشم اما می‌خواهم بگویم که در تهران حتی زمانی که خیلی متمرکز هم کار می‌کردیم، لیست ۳۰ نفره ما را برمی‌داشتند و ۴ نفر از خودشان را جایگزین ۴ نفر از لیست ما می‌کردند و آن را منتشر می‌ساختند و این می‌شد لیست‌شان! از این لیست‌ها فراوان درمی‌آید و اصلاً هم مهم نیست. مهم این است که لیستی که جامعه اصولگرایی می‌خواهد روی آن توافق کند یکی باشد نه دوتا.