باز هم امتناع صداوسیما از پخش زنده سخنان رئیس‌جمهور

آرمان ملي - ياسمين طالقاني: صداوسيما روز گذشته از پخش مستقيم سخنراني حسن روحاني با وجود هماهنگي قبلي استنکاف ورزيد. معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رئيس‌جمهور از استنکاف صداوسيما از پخش مستقيم سخنراني روحاني با وجود هماهنگي قبلي خبر داد. عليرضا معزي در توئيتر نوشت: هم اکنون رئيس‌جمهور در حال سخنراني در همايش استانداران و فرمانداران سراسر کشور است و صداوسيما به‌رغم هماهنگي‌هاي به عمل آمده از پخش زنده سخنان رئيس‌جمهور امتناع مي‌کند تماس با مديران مربوطه بي‌جواب است و کسي پاسخگو نيست. سخنگوي دولت هم روز گذشته با اشاره به نزديک بودن انتخابات مجلس و اهميت سخنراني رئيس‌جمهوري در همايش استانداران و فرمانداران کل کشور گفت: شايسته نبود صداوسيما در چنين شرايطي از پخش سخنراني دکتر روحاني که در راستاي هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات بود، امتناع کند. علي ربيعي که دليل پخش نشدن سخنراني روحاني را جويا شده بود، گفت: همه تلاش دولت و شخص رئيس‌جمهوري بر اين است که انتخابات مجلس باشکوه و با مشارکت گسترده مردم برگزار شود. همانگونه که دکتر روحاني در سخنراني خود نيز تاکيد کردند و متأسفانه از تلويزيون پخش نشد، جمهوريت و مردم از جايگاه و اهميت فوق‌العاده‌اي در قانون اساسي ما برخوردار است و اينکه سخنراني رئيس‌جمهوري منتخب مردم از صداوسيما پخش نمي‌شود يا گاهي سانسور مي‌شود، خلاف جمهوريت و مردم‌سالاري نظام است. سخنگوي دولت با تأکيد بر اين که رئيس‌جمهور و دولت مطالبه‌اي فراقانوني ندارند گفت: صحبت‌هاي ديروز رئيس‌جمهوري ناظر بر تقويت جايگاه مردم‌سالاري نظام بود و ايشان دلسوزانه منتقد برخي رفتارها و نگاه‌هاي تنگ‌نظران است که نهايتا منجر به نااميدي و قهر بخش زيادي از مردم با صندوق راي مي‌شود. ربيعي بار ديگر از اقدام صداوسيما در امتناع از پخش سخنراني رئيس‌جمهوري انتقاد کرده و خواستار اصلاح رويه‌هاي موجود در بخش‌هاي خاصي از رسانه ملي شد.
مخالفان دولت همراه صداوسيما
در شرايطي که صداوسيما از پخش سخنراني رئيس‌جمهور خودداري کرد رسانه‌هاي همسو با مخالفان پاستور به توجيه اقدام جام جم نشينان پرداختند. «آنا» نوشت: «سخنراني حجت‌الاسلام حسن روحاني به صورت اتفاقي و بدون اطلاع قبلي با موضوع همايش فرمانداران و استانداران در وزارت کشور برگزار شد. البته عليرضا معزي، معاون اطلاع‌رساني دولت بلافاصله توئيتي منتشر کرد که صداوسيما سخنراني رئيس‌جمهور را زنده پخش نمي‌کند. البته دولت در اتفاقي عجيب رسانه‌هاي منتقد و خبرگزاري‌‌هاي مطرح کشور را به اجلاس سراسري فرمانداران و استانداران سراسر کشور با سخنراني روحاني دعوت نکرد. تنها خبرنگاران دو خبرگزاري وابسته و نزديک به دولت يعني ايرنا و ايسنا در اين مراسم حضور داشتند. گفته شده بود که دولت از صداوسيما خواسته بود که خودش برنامه‌هاي رئيس‌جمهور را توليد کند و تنها توسط رسانه ملي پخش شود.»
بازخواني انتقادات روحاني به صداوسيما


صداوسيما هيچ‌گاه مشي اعتدالي در مواجهه با رئيس‌جمهور نداشت و برخي اوقات در نقش يار دوازدهم مخالفان دولت به ايفاي نقش پرداخته است مانند مستند مه‌شکن که يکي از چندين دست برنامه‌هاي تخريبي صداوسيما عليه حسن روحاني و کابينه او بود. اين مستند در يکي از قسمت‌هاي خود به کودتاي نوژه مي‌پردازد و با اشاره به زمان نماينده مجلس بودن رئيس‌جمهور، نطق روحاني را سانسور مي‌کند و با پخش اين نطق تقطيع شده به طور مکرر مي‌خواهد ماجرا را به گونه‌اي در ذهن مخاطب جا دهد که حسن روحاني سعي در منحل کردن ارتش در آن زمان داشته است. همچنين در روزهايي که کشور و مردم در غم سانحه هواپيماي اوکرايني بسر مي‌بردند صداوسيما در برخي برنامه‌هاي خود اعتماد عمومي مردم را خدشه‌دار کرده و اين بغض و اندوه را به خشم تبديل کرده است. براي مثال در روز اعلام نقش ستادکل نيروهاي مسلح در سانحه هواپيماي اوکرايني، صداوسيما دنبال پخش برنامه‌هاي روزمره خود بود. رئيس‌جمهوري بارها از رويه صداوسيما در نحوه بازتاب فعاليت‌هاي دولت و تبيين مقدورات و محذورات پيش روي دستگاه اجرايي براي مردم، انتقاد کرده است. وي ابتداي خردادماه امسال در سفري که به استان آذربايجان غربي براي افتتاح طرح‌هاي توسعه منابع آب و خاک نواحي مرزي اين استان داشت، با ارائه آمارهايي از اقدامات و طرح‌هاي دولت، از جمله اين که هر هفته 30 روستا بهره‌مند از آب آشاميدني، هشت روستا داراي برق و هر روز 10 روستا داراي گاز مي‌شوند، از عملکرد صداوسيما در پوشش اين اقدامات انتقاد کرد و گفت: بعضي‌ها احساسشان اين است که اگر اين آمار و ارقام را بگويند، دولت تقويت مي‌شود. عده‌اي برايشان سخت‌ است اين آمار را بگويند زيرا اگر اين کار را بکنند آن‌وقت چطوري مي‌خواهند بگويند اين دولت کار نمي‌کند و چطور مي‌توانند عليه اين دولت تبليغ کنند. روحاني ميانه آبان ماه پارسال نيز در ديدار معاونان و مديران وزارت امور اقتصاد و دارايي، با اشاره به اطلاع‌رساني ناقص موفقيت‌هاي دولت از سوي صداوسيما، بر لزوم اطلاع‌رساني دقيق و درست اين موفقيت‌ها به عنوان موفقيت يک ملت تاکيد کرد. رئيس‌جمهوري در اين سخنان، با اشاره به پيروزي‌هاي سياسي ايران مقابل آمريکا در دعاوي حقوقي دادگاه لاهه و مجمع عمومي سازمان ملل و اعلام محکوميت تحريم‌هاي غلط و خلاف قوانين بين‌المللي افزود: اين پيروزي‌ها را چه کسي مي‌داند و چگونه پوشش داده شده است؟ ... کوچک‌ترين مشکل يا کمبودي که ممکن است يک روز يا يک هفته باشد از سوي برنامه‌ها و شبکه‌هاي مختلف صداوسيما به عنوان اولين خبر پوشش داده مي‌شود. در مقابل، تلويزيون موفقيت‌ها و پيروزي‌ها را در يک گوشه‌اي بيان مي‌کند که ايران هم موفق شد و گوينده يواش هم مي‌گويد. انتقاد روحاني از عملکرد صداوسيما به دليل عملکرد اين سازمان خبري بارها تکرار شده است. رئيس‌جمهوري مرداد ماه 93، در نشستي در جريان سفر به استان اردبيل، ضمن يادآوري وظيفه صداوسيما مبني بر تبيين خدمات دولت براي ملت، اظهار داشت: کارهاي بسيار بزرگي به رغم تحريم‌ها در کشور انجام شده است... رسانه ملي حاضر نيست دقيقا خدمات دولت را براي مردم تبيين کند و دولت از لحاظ تبليغاتي دست‌تنهاست.