بازگشت به عقب یارانه ای کمیسیون تلفیق

کمیسیون تلفیق یارانه های نقدی و معیشتی را تجمیع کرد و رقم آن را به ازای هر نفر برای همه یارانه بگیران  72 هزار و برای مددجویان 122 هزار تومان تعیین کرد
 
مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس، یارانه معیشتی را به همه یارانه بگیران غیر فقیر به طور مساوی تسری داده و میزان آن را مساوی و به اندازه 28 هزار تومان تعیین کرده است که از ارقام قبلی یارانه معیشتی کمتر خواهد شد. بر این اساس، از ابتدای سال آینده یارانه نقدی و معیشتی ادغام و جمعاً ماهانه به میزان 72 هزار تومان به همه یارانه بگیران نقدی پرداخت خواهد شد.به گزارش خانه ملت، هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق در نشست خبری دیروز خود با تشریح آخرین مصوبات این کمیسیون گفت: مردم گلایه های زیادی  از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتند. نارضایتی ها به شدت زیاد بود و همکاران ما در کمیسیون تلفیق هم از حوزه های انتخابیه شان این موارد را بارها منعکس کرده بودند. وی افزود: یک پیشنهاد در کمیسیون تلفیق مطرح و تصویب شد که بر اساس  توزیع این 31 هزار میلیارد تومان (بودجه سالانه یارانه معیشتی) تغییر می‌کند و این سرکشی به حساب ها و این که این فرد معیشت بگیر هست یا نه، حذف می شود.
به گزارش ایسنا، در این راستا، 20 درصد از 31 هزار میلیارد تومان برای افراد تحت پوشش کمیته امداد اختصاص می یابد و بقیه بین 78 میلیون یارانه بگیر به صورت یکسان توزیع خواهد شد. بر این اساس، از ابتدای سال آینده تنها یک یارانه که ترکیبی از یارانه نقدی و معیشتی بنزین است، پرداخت می شود که رقم آن برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در حدود 122 هزار تومان و برای دیگر افراد، با 28 هزار تومان افزایش، حدود 72 هزار تومان خواهد بود.
 


فراخبر
ضربه کمیسیون تلفیق به سیاست رفاهی
طرح یارانه معیشتی، برای نخستین بار در کشور به عنوان طرحی اجرا شد که افراد را از منظر قدرت خرید و رفاه آن ها برای دریافت یارانه فیلتر می کرد. قطعاً این طرح در آغاز راه با خطاهای بعضاً قابل توجهی همراه بوده است، با این حال می شد امیدوار بود که با پایش دوره ای و نیز تکمیل ملاک های ارزیابی افراد، این طرح، پازل سیاست های رفاهی کشور را که همانا تفکیک خانوارها از منظر قدرت خرید برای دریافت یارانه های رفاهی است،  تکمیل کند. اما در این میان، مصوبه کمیسیون تلفیق را می توان گامی رو به عقب و پاک کردن صورت مسئله ساختارهای معیوب شناسایی نیازمندان واقعی یارانه دانست که می تواند ذخیره دانش اجرایی چندین ماه کار در سطح کلان را از بین ببرد. به خصوص این که به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق، این تصمیم نه بر اساس مطالعات علمی بلکه بر اساس مراجعات حذف شدگان یارانه معیشتی به نمایندگان یا اخبار منتشر شده در جامعه صورت گرفته است. جالب این جاست، در شرایطی که مراجعه به حساب های بانکی، صرفاً برای افراد معترض و غیر نیازمند هزینه زا بوده است، سخنگوی کمیسیون تلفیق، طرح جدید را مایه رهایی از این سرک کشی و بررسی نیازمند یا غیر نیازمند بودن افراد بیان می کند. در مجموع باید گفت که تعمیم یارانه معیشتی به کل یارانه بگیران،  دردی از کسری بودجه دولت و  از حذف شدگان پردرآمد دوا نمی کند و حتی گمانه ها برای انتخاباتی بودن این مصوبه را تقویت می کند.