باند ۲۳۸ میلیون دلاری با مدیرعامل‌های اجاره‌ای

سرویس جامعه جوان آنلاین: قاضی موحد خطاب به مرادی گفت: آیا فرزند خودتان هم در شرکت شما شاغل بود؟ وقتی متهم جواب منفی داد، قاضی پاسخ داد، بله مشخص است که شما جوانان معصوم را به تباهی می‌کشانید نه فرزندان خودتان را.
روزگذشته نخستین جلسه ۱۲ متهم گروه مرادی در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و جرائم اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد.
متهم ردیف اول حمیدرضا مرادی فرزند هدایت، متهم ردیف دوم محمد نائینی تهرانی فرزند ابراهیم، متهم ردیف سوم امیر خسرواعلایی فرزند میرعطاءالله، متهم ردیف چهارم سعید علیزاده فرزند علی و متهم ردیف پنجم فلاح اشتری فرزند احمد متهم به اخلال در نظام ارزی به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیر قانونی ارز به مبلغ ۲۳۸ میلیون دلار هستند. علی‌اکبر سلطان علیان، رکسانا سپهری‌زاده، شیوا شاهین‌فر، لیلا میرزایی و هادی حسینی از دیگر متهمان این پرونده هستند.
شبکه سازمان‌یافته برای اقدامات مجرمانه


در ابتدای جلسه دادگاه نماینده دادستان با اجازه قاضی به جایگاه آمد و با بیان اینکه حمیدرضا مرادی متهم اصلی اخذ وام است و نقش او هماهنگ‌کننده بین مدیران عامل شرکت‌های میعادسازان مهر کیش و شهاب سپید بوده، گفت: «نقش وی پیداکردن بانک‌های عامل برای اخذ ارز و فروش آن بوده است. متهم مرادی برای آنکه بتواند ارز دولتی دریافت کند مبادرت به افتتاح حساب‌های متعدد کرده و به نوعی موجب فریب بانک‌های عامل شده است. همچنین امیرخسرو علایی، مدیر میعادسازان با آقایان مرادی و نائینی هماهنگی‌هایی انجام می‌داد که نائینی نقش اصلی در ثبت سفارش و اخذ عوارض ارزی داشته است.» امیرحسین اعلایی تصریح کرد: «سعید علیزاده متواری و در خارج از کشور است و تأمین‌کننده ارز از سوی شرکت میعادسازان بوده و اقدام به خرید ارز می‌کرده است. آقای مرادی یک شبکه سازمان یافته داشته که اقدامات مجرمانه را پیگیری و از طریق خرید و ایجاد شرکت‌های کاغذی و تهیه اسناد به بانک‌های عامل و پرداخت رشوه به شبکه بانکی مراجعه می‌کرده و با فریب نظام بانکی، وجوه ارزی را به تاراج و موجب اخلال در نظام ارزی کشور شده است.»
تکمیل فرم به‌جای شرکت خارجی
وی افزود: گزارش وزارت اطلاعات نشان می‌دهد واریزی‌های کلان از شرکت‌های صوری، از سوی باند آقای مرادی، فلاح اشتری و برادر وی و سیدمحمد موسوی صورت می‌گرفته است و در واقع این واریزی کلان از سوی باند مرادی بوده است.
نماینده دادستان تأکید کرد: «متهمان مدعی هستند که قصد واردات کالا را داشته‌اند، در حالی که حسب اظهارات خانم محمدی، متهمان قبول کرده‌اند که فرم‌ها را دست‌کاری کرده‌اند. در حالی که باید از سوی شرکت فروشنده خارجی تکمیل و در اختیار طرف ایرانی قرار می‌گرفت. در این پرونده پروفورم، فایل دیجیتالی خام و مهمور به مهر شرکت فروشنده از سوی متهمان تهیه می‌شد.»
مدیرعامل‌های اجاره‌ای
اعلایی افزود: یکی از شگرد‌های متهمان این است افرادی را به عنوان مدیران عامل اجاره‌ای انتخاب می‌کردند که قصد مهاجرت به خارج از کشور را داشتند. به طوری که به رضاعلی اکرم داوودی اعلام کردند، ۳۰۰ میلیون تومان در ترکیه به او می‌دهند که از ایران برود. خانم شیوا شاهین‌فر یکی دیگر از مدیران عامل و رضا علی اکرم داوودی اظهار داشتند که دسته‌چک‌ها و سربرگ مهرشده شرکت را سفید امضا می‌کردند و آقای نائینی و مرادی هر چه می‌خواستند داخل آن می‌نوشتند.
تهدید مقابل مأموران در دادگاه
پس از پایان قرائت کیفرخواست قاضی موحد گفت: از آنجا که در یک جلسه علنی غیررسانه‌ای تفهیم اتهام در مورد سه تن از متهمان صورت گرفته و دفاعیات اخذ شد، در حال حاضر اظهارات مطلعان را می‌شنویم.
هادی حسینی به دستور قاضی دادگاه به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شد و گفت: دیپلمه هستم و آبدارچی شرکت بودم. پنج سال بود که با آقای مرادی همکاری می‌کردم، ایشان رئیس ما بود و یک‌روز گفت: می‌خواهیم شرکت بزنیم و احتیاج به افرادی داریم. خواهر و خواهرزاده‌هایم را به وی معرفی کردم. او به من پیشنهاد پناهندگی آلمان را داد. من اصلاً از موضوع شرکت خبر نداشتم و در شرکت هیچ رفت‌و‌آمدی نبود و تمام کار‌ها تلفنی انجام می‌شد. آقای مرادی سه تا چهار دفتر هم در کیش داشت که نظر بانک‌ها را جلب کند. آقای مرادی هفته پیش جلوی مأمور‌ها در دادگاه من را تهدید کرد که تو را به زندان می‌کشم، من هم گفتم کاری نکرده‌ام که از عاقبتش بترسم.
شیرینی چند صد میلیونی
قاضی خطاب به هادی حسینی گفت: چرا می‌خواست شما را از کشور خارج کند، مگر کارتان غیرقانونی بود؟
این مطلع پاسخ داد: خیر به من پیشنهاد داد مدیرعامل می‌شوی تا اقامت آلمان را برایت بگیرم. می‌خواست مرا فراری دهد و مسئولیت‌ها را به گردن ما بیندازد. بنده اعتماد کردم پدر و مادر هم ندارم و او خیلی به من محبت داشت. از من و خانواده‌ام مدارک هویتی‌مان را هم گرفت.
در ادامه قاضی موحد از دیگر مطلع یعنی وحید بیداریان که منشی یکی از شرکت‌های مرادی بود، درباره موضوع ماشین KIA چند صد میلیونی پرسید که این مطلع پاسخ داد: امیرخسرو علایی برای اخذ حواله ارزی این ماشین را از مرادی به عنوان شیرینی دریافت کرد. هیچ رفتی و آمدی هم در شرکت نبود و ما صبح تا عصر بیکار نشسته بودیم!
وعده اقامت کانادا
سومین مطلعی که قاضی احضار کرد، رضا علی کرم داوودی متولد سال ٧٢ و مهماندار روزمزد کنونی ریاست جمهوری بود.
کرم داوودی هم گفت: آقای مرادی مرا مدیرعامل کرد و قول داد اقامت کانادا را از طریق ازدواج و ... برایم فراهم کند. از تمام مدارکم کپی برابر اصل گرفت. با او به هر بانکی می‌رفتم، رئیس بانک احترام زیادی می‌گذاشت و آب پرتقال می‌آورد!
قاضی موحد: آبمیوه می‌آوردند خوشحال می‌شدی؟ متهم با خنده: بله خیلی!
قاضی موحد: اقامت از طریق ازدواج دیگر چه بود؟ مثلاً یک ۷۰ ساله به عقدت در می‌آوردند؟ متهم باز هم با خنده گفت: نمی‌دانم!
صراف راهی زندان شد
در ادامه قاضی موحد خطاب به مرادی گفت: آیا فرزند خودتان هم در شرکت شما شاغل بود؟ وقتی متهم جواب منفی داد، قاضی پاسخ داد، بله مشخص است که شما جوانان معصوم را به تباهی می‌کشانید نه فرزندان خودتان را.
در ادامه جلسه کرم داوودی گفت: از محضر دادگاه یک خواهشی دارم و آن اینکه ترتیبی دهند حساب‌های من باز شود به‌جز گواهینامه، تمام مدارک هویتی‌ام توقیف است. خرج خانواده می‌دهم و پدرم از کار افتاده است. قاضی موحد پاسخ داد: این کار بر عهده ما نیست و شاکی خصوصی دارید. باید از سوء‌استفاده‌کنندگان شکایت کنی.
در پایان دادگاه قاضی موحد به فلاح اشتری متهم ردیف پنجم و صاحب صرافی و متهم به مشارکت در خرید و فروش ۲۳۸ میلیون دلاری گفت: اکنون با چه وثیقه‌ای آزادی؟ متهم پاسخ داد: با وثیقه ٢٠میلیارد تومانی. قاضی هم اعلام کرد، قرار تأمین مرتضی فلاح اشتری نامتناسب است و ما قرار را تشدید می‌کنیم که بعد از جلسه مأموران وی را به زندان انتقال دهند.
در نهایت قاضی موحد با اعلام ختم جلسه گفت: جلسه بعدی دادگاه شنبه هفته آینده برگزار می‌شود.